V minulém díle, jsem velmi stručně popsal, kdy elektrická kytara vzniká a co to elektrická kytara vlastně je. Malé opáčko: elektrická kytara je v principu většinou kus tlustého prkna s nějakými elektromagnetickými snímači, s přepínačem snímačů, s potenciometry a samozřejmě s kytarovým krkem. Dnes zmíním dva základní, nejpopulárnější solid body modely (s plným tělem), díky kterým se formovala moderní rocková hudba od šedesátých let až do dnešní doby.

FENDER

První jsem vybral elektrické kytary značky Fender (protože se vyráběly o něco dřív než Gibson). Firma Fender byla založena v roce 1946 a v roce 1950 začíná vyrábět kytaru Fender Telecaster (původní název byl Broadcaster). Telecastery se dobře prodávaly a tak následovala výroba baskytar Precission Bass. V roce 1954 firma představila elektrickou kytaru Fender Stratocaster a to byl podle mně ten největší milník v historii elektrických kytar. Fender Stratocaster! Na tuhle kytaru se hraje dodnes, sám mám doma model American Standard z roku 1996. Takže ty Stratocastery se vyrábějí v nezměněné podobě již 64 let! Mají svůj charakteristický tvar, který kopírují stovky firem po celém světě. Typická věc pro Stratocastery je, že mají tři snímače (3x single coil, tedy 3x jednocívkový “singl”). Modernější Stratocastery mají prostřední singl s obráceným vinutím, kdy pak kombinace dvou singlů vytvoří virtuální snímač humbucker, díky čemuž se eliminuje nežádoucí brum při zkresleném zvuku. Kytara má krásně tvarované tělo, na krku má hlavu s typickým tvarem pro Stratocaster a také ladící mechaniku v jedné řadě. Krk mívá poměrně velký rádius (zakulacení) hmatníku. Většina kytaristů určitě měla Stratocaster někdy v ruce, ale je jasné, že nemusí každému vyhovovat.

GIBSON Les Paul

Jako druhou legendu jsem vybral Gibson Les Paul. Je to asi nejpopulárnější typ z elektrických kytar. Kytara vzniká v roce 1952 (tedy později než Telecaster) má nejprve snímače single coil a prodává se v několika cenových třídách: Custom, Standard, Special a Junior (stejně jako dnes). Historický průlom ve zvuku kytar Gibson Les Paul nastává v roce 1957 kdy gibson začíná osazovat Gibsony novým typem snímače – humbuckerem PAF.Snímače PAF se staly díky silnému zvuku (mají větší výstupní napětí než singly) a díky humbucker technologii výroby, ve své době naprostou bombou. Snímače PAF se dnes dále používají a pravděpodobně budou používat do nekonečna, tak geniální to byl tehdy nápad.

Gibson Les Paul se stále vyrábí dál tak, jako v roce 1957. Stejně tak Fender Stratocaster. Existuje samozřejmě (v obou táborech) i mnoho různých modifikací. Stovky a možná tisíce  výrobců kytar po celém světě typy Les Paul i Stratocaster kopírují.

Závěr:

Zvuky kytar Gibson Les Paul s PAF snímači a Fender Stratocaster se singly, to jsou ty zvuky, které slyšíme z velké většiny nejslavnějších nahrávek světových kapel.

Příště se budu věnovat již současným, modernějším typům elektrických kytar. Rock on!

S pozdravem Tomáš Pavelka

Kytara se slidem I. | Základní tipy

Slide je kovová/skleněná/hliněná trubička, kterou se jezdí po strunách sem a tam. Také se můžete potkat s výrazem bottleneck (česky: ...
Značka Pro Pokračování Textu

Elektrická kytara – Globální hudební fenomén 20. století – díl druhý: Fender a Gibson

V minulém díle, jsem velmi stručně popsal, kdy elektrická kytara vzniká a co to elektrická kytara vlastně je. Malé opáčko: ...
Značka Pro Pokračování Textu

Navštěvování koncertů nám může prodloužit život!

Podle věděcké studie, jejímž autorem je firma O2 a Partick Fagan (expert na behaviorální vědy na Goldsmith's University), se můžeme dožít ...
Značka Pro Pokračování Textu

Jak získat hraní pro kapelu

V posledních letech hudební průmysl opět vzkvétá. S popularitou sdílení souborů, nelegálního stahování a streamovaní se ale kapely musí méně ...
Značka Pro Pokračování Textu

Chvilka hudební teorie, díl 1: INTERVALY 2/2: Jsou věci větší než oktáva

Chvilka hudební teorie, díl 1 - INTERVALY 2/2: Jsou věci větší než oktáva Vítám vás u druhé části Chvilky hudební ...
Značka Pro Pokračování Textu

Chvilka hudební teorie, díl 1: INTERVALY 1/2

INTERVALY, část 1. Půltón kam se podíváš… Jako první byl tón a vedlo se mu dobře. Pak k němu ale ...
Značka Pro Pokračování Textu
Loading...
Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: