Ten krásný pocit, když už držíš své vysněné album v ruce. Nemůžeš se dočkat, až ho vypustíš mezi lidi a jsi plný očekávání, aby se šířilo co nejvíc, ale i co nejdál. Z části může úspěch šíření ovlivnit každý. Určitě je správné myslet jak na vhodné načasování, tak i na vhodnou distribuci. Jak umístit songy na YouTube asi víme. Jak ale dostat vlastní tvorbu na platformy jako jsou Spotify, iTunes a další? Stejné otázky jsem si kladla i já, a tak jsem požádala o rozhovor jednatele firmy ICnet pana Ing. Petra Votavu, jehož divize SoundYard (SY) se distribucí hudby již 5 let zabývá. Pro doplňující informace jsem kontaktovala i zástupce Prodejhudbu (PH) Petra Malínského.

Které firmy na českém trhu se distribucí zabývají?

SY: Nejsem si úplně jistý, jestli jsme na českým trhu jenom my (pozn. red. ICnet, respektive divize SoundYard) a Supraphon (pozn. red. respektive projekt Prodejhudbu.cz), ale nikoho jiného jsem zatím nenašel. My s tím začali asi v roce 2014 a v té době distribuci nedělal ještě ani Supraphon. Pokud si v té době někdo vyhledával distribuční firmu, našlo to pouze nás. Když to člověk zadal dobře, tak ještě některé zahraniční firmy.

Můžu si hudební kanály (Spotify, Apple Music, …) kontaktovat sama za sebe?

SY: Ne, musíš jít přes nějakou firmu, která získá práva na distribuci muziky. Teoreticky se to může vztahovat jedině na služby jako Bandzone. Ty mají smlouvy s koncovými uživateli, ale jedná se o tzv. nekomerční služby.

Pokud jsme česká kapela, která se chce dostat za hranice, jsou rozdíly v tom, když kontaktujeme zahraniční distributory?

SY: Nezáleží na tom. Jediné rozdíly mohou být z hlediska evropských a mimoevropských práv. Což může být problém pro ty, kteří právu úplně nerozumí.

Budu chtít distribuovat přes SoundYard/Prodejhudbu, jaké budou podmínky?

SY: Vstupní poplatky žádné nejsou, ale platí se provize z výdělku, která vychází z poměru 70:30 ve prospěch zákazníka a u Supraphonu je to stejné. U nás je výhoda, že jsme schopni se dohodnout i na nějakém jiném poměru, ale musí k tomu být důvod.

PH: Podmínky máme stejné. Tedy vstupní poplatky se neplatí a provize jdou 70:30. Výjimky ale neděláme.

Jak často se vyplácí odměna?

SY: Vyplácíme 4x ročně, což se odvíjí od toho, jak často poskytují kanály účetní informace. Například Supraphon podává účetní výkazy jednou za půl roku, tak to pak posíláme i zpětně. Zároveň máme limit – odměny posíláme, až se nastřádá minimálně 500 Kč.

PH: Odměna se vyplácí 2x ročně, kdy minimální částka musí dosáhnout 100 Kč u žadatele s bankovním účtem v ČR nebo 1500 Kč u žadatele se založeným účtem mimo ČR.

Má OSA vliv na výši vyplácení?

PH: Odvody OSA si řeší každý digitální obchod sám (Spotify, Deezer atd …).

Kolik se dá získat peněz za prodané online CD?

SY: Když se prodá celé CD tak, že to nejede v režimu streamu, distributor si z částky něco vezme. Z toho, co zbyde, si ještě vezmeme něco my a to, co zbyde, se rozděluje. To znamená, že například ze 100 Kč kapela obdrží zhruba 40 Kč.

A kolik se dá získat pouze z poslechů?

SY: To jsou haléře za poslech. Opět se to nedá úplně zprůměrovat, protože ty smlouvy má každý distributor nastavené jinak. Jen pro představu: Spotify rozlišuje, jestli je song v reklamním režimu nebo jestli je to písnička, kterou si někdo vyžádal, stáhnul a tak podobně. Má tam asi 18 typů, podle čeho částku určuje. Stejné je to i u Apple Music. Pokud mám ale opravdu říct konkrétní částku, tak se může jednat o koruny v rámci stovek poslechů.

Smlouva se sepisuje na dobu určitou?

SY: Ta je na dobu neurčitou.

PH: Smlouva se sepisuje na 2 roky.

Ale dá se, předpokládám, od smlouvy odstoupit nebo ji prodloužit?

SY: Odstoupit samozřejmě jde, ale je tam podmínka, že distribuce doběhnou do konce. V našem vztahu k hudebního kanálu to ani jinak nejde. Respektive to je tak, že my požadavek o ukončení distribuce dáme hned a hudbu stáhneme do týdne. Než to ale na základě svých smluv stáhnou i ti další subdodavatelé a všechno doběhne, chvíli to trvá. 

PH: Pokud nebudete s našimi službami spokojeni, můžete po dvou letech vypovědět smlouvu. Je však nutné počítat s výpovědní lhůtou jeden rok. Musíme totiž jednotlivě kontaktovat všechny online obchody a požádat je o smazání vašich skladeb. Každý z obchodů má pak vlastní lhůty na smazání obsahu, a proto je nutné mít výpovědní lhůtu takto dlouhou. Dřívější odstoupení není možné. Naopak pokud smlouvu nevypovíte, automaticky se po uplynutí dvou let prodlužuje.

Na kolik kanálů se přes vás dostaneme?

SY: Máme do 20 kanálů, kam řadíme ty největší jako Apple, Spotify, Google Play, odkud jde 98 % všech zisků. Připravujeme ale i další jako třeba Tesla nebo Pandora. 

PH: V současné době zastupujeme více než 200 největších online obchodů s hudbou po celém světě včetně těch, které fungují v České republice. Vaše hudba se tak může prodávat na Supraphonline, iTunes, Deezer, Spotify, Rapsody, Zune, Google Play, Bontonline, MusicJet, ClickMusic, Amazon MP3 a mnoha dalších…

Jak dlouho naopak trvá, než mě na Spotify nebo iTunes, … zařadíte?

SY: To záleží. Každopádně změny jako název písničky, jsou daleko horší než zavádění celé distribuce. Distribuce jako taková trvá řádově dny v závislosti na období. Například na Spotify to před Vánocemi trvalo až měsíc, protože to Spotify nestíhal a to my neovlivníme. Pouze vidíme, že je to ve frontě. Skvělý je Google Play, tam je to i během dne.

Proč některé interprety nejde vyhledat třeba v Instagram Stories i když jsou na Spotify?

PH: Tato záležitost je poměrně nová a aby to fungovalo, je nutné obsah na Instagram nahrát. Z naší strany byla smlouva s Instagramem podepsána poměrně nedávno, takže tam postupně budeme skladby doplňovat. Takže ano, umíme to, ale je to v prvotních fázích.

Co můžu udělat pro to, abyste mě na hudební kanály dostali?

SY: Stačí nás kontaktovat na e-mail s potřebnými informacemi a všechno sepíšeme. Důležité je mít připravené písničky v dobré kvalitě ve formátu wav.

SP: Na našich stránkách vyplníte formulář, nahrajete písničky ve formátu wav. Na základě toho vám odešleme smlouvy na e-mail, které je potřeba vytisknout, podepsat a poslat nám je na naši adresu.

Děkuji vám za váš čas a poskytnuté informace.

A jak distribuci řešíte vy? Přikláníte se radši k zahraničním nebo českým distributorům? Vaše zkušenosti, názory a připomínky nám nezapomeňte napsat do komentářů.

Janča

Vybavujeme zkušebnu. 10 věcí, na které jste určitě zapomněli

Našli jste vaši vysněnou zkušebnu (Hledáme zkušebnu, zn. Spěchá), pořídili si první aparát a rozbili prasátko na první nájem. Nic ...
Značka Pro Pokračování Textu

Chystáte se na tvorbu presskitu? Co vše by měl obsahovat?

Zpěvák, kapela, orchestr nebo sólová vystoupení. Takřka všechny druhy performance se dnes neobejdou bez tzv. press kitů. V dnešním článku ...
Značka Pro Pokračování Textu

Hudební distribuce v Čechách

Ten krásný pocit, když už držíš své vysněné album v ruce. Nemůžeš se dočkat, až ho vypustíš mezi lidi a ...
Značka Pro Pokračování Textu

Seriál “Hudební guerilla”: Síla osobního kontaktu

Za málo peněz udělat hodně muziky. Následující série článků ale nebude o doslovném významu tohoto českého přísloví. Spíše by sedělo: ...
Značka Pro Pokračování Textu
sociální sítě pro muzikanty

Hudebníky nejpoužívanější sociální sítě

Dnešním tématem, na které se společně podíváme, jsou sociální sítě. A samozřejmě myslíme sociální sítě využívané pro fungování kapel a ...
Značka Pro Pokračování Textu

Hudba, koncentrace a relaxace aneb jak nám hudba může pomáhat? Koncentrace a sluchová percepce

V minulé kapitole našeho seriálu jsme se dozvěděli, jak je důležité volit hudbu podle toho, jakou aktivitu se chystáme dělat ...
Značka Pro Pokračování Textu

Report: Jak se spolupracuje s 4Urecords?

Jelikož se ráda dočítám o Vašich zkušenostech s různými společnostmi, kluby, lidmi atd. Ráda bych Vám předala i mou zkušenost ...
Značka Pro Pokračování Textu

Hledáme zkušebnu, zn. Spěchá

Zkušebna je pro muzikanty druhý domov. Svatý prostor nasáklý pivními výpary, upocenými tričky a čističem strun. Nebo možná preferujete uklizený ...
Značka Pro Pokračování Textu

Smlouva před hraním: Nutnost nebo zbytečnost?

Po delší době se vracím s novým tématem, ke kterému mě opět přivedla vlastní nedávná zkušenost. Otázka pro ty z ...
Značka Pro Pokračování Textu
Loading...
Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: