Také se vám někdy honí hlavou, jak to ti druzí dělají, že furt někde jezdí po kšeftech, maj zaplněný kalendář, že si můžou vybírat, mají to skoro jako druhé zaměstnání, nebo to mají jako hlavní zaměstnání a vám se nedaří sehnat skoro ani jedno hraní do měsíce? Není to tak těžké, jak se může zdát.

Jsou vlastně jen dvě cesty jak zaplnit svůj hudební kalendář bookingy.

1. Buďte lepší než ostatní.

Dosáhnete toho originalitou, atraktivními mainstreamovými texty, melodiemi a v neposlední řadě i způsobem vystupování před lidmi. Musíte skvěle ovládat svůj nástroj/zpěv a to nejlépe lépe, než ostatní a také není na škodu, jste-li trochu univerzální muzikant, co se rozhledu a praxe mezi různými styly týče. Prostě se snažte dělat hudbu naplno a staňte se profesionály. V obou případech je velká šance, že si vás někdo všimne. Stanete se oblíbenými mezi vašimi fanoušky, kteří se budou rychle rozrůstat, nebo budete tím muzikantem, kterého budou chtít/potřebovat ostatní na svém CD, budou vás zvát na koncerty ať s nimi vystoupíte a podpoříte tím jejich tvorbu. S největší pravděpodobností pak budete obklopeni stejně dobrými muzikanty a oni o vás budou vědět. Tak pokud přímo nebudete mít nějakou svojí skvělou kapelu, určitě budete mít diář zaplněn, protože budete “na roztrhání”. Budete-li mít dostatek štěstí, může si vás všimnou i nějaký manažer či jiný podporovatel, který vám s kariérou pomůže a vy budete mít svůj čas jen na vaše tvoření, cvičení, skládání hudby, textů a podobné.

Pokud si myslíte, že děláte vše správně, tedy jste originální, profesionální a univerzální a stále nic, tak čtěte dál.

2. Staňte se svým vlastním manažerem

Teď si asi říkáte, že jste chtěli být muzikantem a najednou se máte stát manažerem? Ano, přesně tak. Pokud se o vás přímo nepostará osud a nejde to úplně hladce, je třeba vaši hudební kariéru vzít kompletně do vlastních rukou a podpořit ji nějakými marketingovými činnostmi. Možná je to právě ten krok, který je potřeba aby si vás někdo všimnul. I kdyby ale ne, budete už vědět jak dát o sobě vědět a to se vám nikdy neztratí a můžete to zkoušet na všechny vaše hudební projekty. Dát o sobě vědět ale samo o sobě nestačí. I na to bude samozřejmě potřeba abyste co nejlépe ovládali svůj nástroj, vaše kapela musí mít dobrý zvuk, zkoušejte, buďte sehraní a hlavně si budujte cíle a postupně si za nimi jděte. Tedy i vtomto případě vlastně platí pravidlo čislo jedna.

Podívejte se na to nejdříve z té druhé strany.

Co chtějí pořadatelé akcí?

Představte si, že vy jste pořadatel. Máte klub, nebo máte na starosti kulturní dům, nebo pořádáte nějaký festival. Klub je většinou soukromý, o kulturní domy se starají města, festivaly mohou sahat až do korporátní úrovně. Každý potřebuje splnit nějaké kvóty, aby vůbec to dané zařízení, nebo festival mohl fungovat. Musí zaplatit nájmy, energie, zaměstnance, vyřešit zvuk, OSA, různá další potřebná povolení, propagaci vašiho koncertu, na festival objednat záchody, pódia, pořadatelskou službu, securiťáky a mnoho dalšího. Do toho mají za vše velikou odpovědnost co se bezpečnosti návštěvníků i vás, muzikantů a kapel, týče. Takže kromě hlídání a dodržování stále se zpřísňujících bezpečnostních opatření přibude k dalším poplatkům třeba pojištění. A málem bych zapomněl na honorář pro muzikanta / kapelu.

Pořadatel rád zaplatí muzikantům, když bude vědět, že platí za kvalitu, která pomůže jeho zájmům. Tedy v první řadě udržet se “nad vodou”. Ano, potřebuje z toho mít zisk. Stejně jako vy chcete být profesionálním muzikantem, nebo si hudbou přivydělat k vašemu zaměstnání, majitel klubu, kulturního domu i pořadatel festivalu pořádají koncerty aby na tom vydělali na svoje vlastní živobytí. U kulturních domů a jiných zařízení podporovaných městem je to ještě trochu jinak, ale i tam platí, že musejí mít většinu akcí ziskových, nebo alespoň neprodělečných.
Pořadatel tedy potřebuje jistotu. Jistotu takovou, že na sobě pracujete, že je o vás slyšet i vidět. Že máte určitou fanouškovskou základnu, která i když zrovna nedorazí na vzdálenější koncert bude o vás mluvit a šířit informace o vašich koncertech – tím pomohou propagovat i to dané venue. To částečně zaručí, že na vás přijde někdo, kdo udělá nějakou tu útratu na baru.

Ale muzikati a kapely mají také přece své výdaje

Jeden můj kamarád kontrabasista, kterého jsem poznal na hudebních kurzech pronesl památnou větu:

Chceš-li dělat muziku, musíš si na to nejdřív vydělat.

Platí to do slova a do písmene. Nejdříve potřebujete nástroj na cvičení. Pak strávíte několik let x hodin denně učením se jak jej ovládat, do toho zvládnout hudební teorii. Když už si řeknete jo, teď by to chtělo kapelu, tak potřebujete kombo, aparaturu, odposlechy, mikrofony, snímače, stojany, kabely, auto do kterého se to všechno vejde a v neposlední řadě zkušebnu, kde budete platit nájem, energie, pojištění, či lepší zabezpečení. Po cestě na koncerty projedete nějaký ten benzin, započtěme amortizaci auta a nástrojů, potřebujete často nové struny, trsátka, paličky, blány na bicí, tu a tam odejde nějaký ten kabel. Takže pokud nemáte dostatečný příjem z jiného zdroje, ze kterého svoje hudební snažení z lásky k hudbě dotujete, budete chtít nejspíš za koncerty nějaký honorář, za který budete udržovat vaše pracovní/hudební nástroje ve slušném stavu a budete tak vždy připraveni na další vystoupení.

Jak a kde dostane muzikant / kapela zaplaceno?

Ve většině českých klubech dostanete peníze ze vstupného. Někde to je celých 100% ze vstupného. Jinde třeba jen určité procento ze vstupného, zbytek jde na zvuk, světla, případně OSA. Jinde dokonce musíte předem zaplatit určitou částku, aby si klub pojistil, že nebude v minusu i když na vás nikdo nepřijde. Riziko podnikání se v těcho případech částečně přelévá na muzikanty samotné. Naopak jsou i takové kluby, které vám garantují základní honorář, plus nějaké určitou procentuální částku, která se vybere na vstupném nad daný základní honorář. Je to vše na domluvě a vůli. Na festivalech je to hodně různé. Někdy je celý zasponzorovaný, tak pořadatel může vyplatit kolik si umělec řekne, jinde to je třeba tak, že zaplatí nějakou velkou známou kapelu jako tahák a ostatní dostanou snížený honorář s možností ukázat se na festivalu většího jména. Někdy se to může zdát nefér, ale prostě to tak dnes chodí.
Další kategorií jsou akce, kde hudba není hlavním tahákem, ale je potřeba k tomu aby se akce mohla uskutečnit, nebo je zvána jako zpestření programu pro návštěvníky. Pro příklad jmenujme třeba městské slavnosti, plesy, svatby, vernisáže a tak podobně. Zde si umělec stanovuje honorář a podmínky, které jsou následně na základě smlouvy, či dohody splněny.

Takže už víme, že hraní si na muzikanty není vždycky jen zábava. Jak toho ale docílit abychom měli zaplněný kalendář vlastními koncerty? Tím, že pomůžeme pořadatelům akcí a promotérům co nejvíce jak jen to je z naší strany možné. V několika příštích článcích se budeme věnovat marketingovým aktivitám, které sami hravě zvládnete a které vám pomohou dostat se na pódia.

Autor: Tomáš Široký

Proč to všechno vlastně děláme? Trochu inspirace najdete v článku:

10 důvodů, proč je pro nás hudba tak důležitá

Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: