Za málo peněz udělat hodně muziky. Následující série článků ale nebude o doslovném významu tohoto českého přísloví. Spíše by sedělo: “Za málo peněz hodně reklamy”. To je guerilla marketing. Dosažení co největšího zájmu s omezenými prostředky. Pojďme se podívat na možnosti, jak guerillu aplikovat do hudebního prostředí. 

Neperte se o to získat rovnou hlavní slot na festivalu, nebo sobotní večer v nejlepším klubu.

Zvláště pak jste-li začínající muzikant, či mladá kapela bez větší fanouškovské základny. Hlavní sloty na festivalech pořadatelům vydělávají a spíše tam dají někoho, o kom ví, že výrazně podpoří návštěvnost a útratu na baru. Je to pro vás zbytečně vynaložená energie. Zkuste se nabídnout na nějaké hraní na dřívější slot, nebo se v klubu ptejte po hraní mimo špičku, tedy v pracovní dny. Dostaňte tam co nejvíce svých přátel a ukažte majiteli, že mu máte co nabídnout. Hlavně budete hrát, bude se o vás povídat a snáze se dostanete na lepší pozice. Příště třeba dostanete páteční večer a za rok, či dva to může být klidně hlavní stage na vysněném festivalu.

Buďte osobní, nemejlujte a nefjsbůkujte.

K prvnímu kontaktu je vždy lepší setkat se osobně přímo s booking managerem daného podniku, kulturního zařízení, či festivalu. Dejte si tu práci, obejděte kluby ve městě, či okolí s vaším promo balíčkem v ruce a ptejte se vždy po té správné osobě kdo plánuje program. Držte si úsměv na tváři, buďte milí a pokorní. Nikdy nevíte, zda ten člověk dělá bookingy třeba ještě pro další kluby, nebo zda pořádá v létě festival vedle v parku. Třeba může mít i vlastní online rádio, kde může pouštět vaší tvorbu. Zajdete-li do klubu osobně, s největší pravděpodobností se na něčem domluvíte. Nabídek e-mailem můžete rozeslat 100, z toho dostanete 10 odpovědí, z toho 5 automatických a z těch zbylých pěti se vám nejspíš povede 2-3 získat. Za stejný čas můžete při osobním jednání získat více a ještě k tomu si naděláte kontakty a najdete nové přátele. 

Šiřte svoji hudbu všude, kde to jen jde. 

To je samozřejmé. Na tom je založen celý hudební průmysl a vaše hudební podnikání. Mějte vždy po ruce několik svých CD, klidně i vypálených doma a rozdávejte kudy jen chodíte. Příbuzným, přátelům i nepřátelům, náhodným “kolemjdoucím”, například při setkání s někým novým na pivu, v práci, či ve škole. Mluvte o vaší kapele s každým s kým se dáte do řeči. Dejte mu to CD. Jako vaší vizitku. Pozvěte ho na nejbližší koncert. Dát si do kupy síť kontaktů je to nejdůležitější co můžete pro svoji kapelu, ale i sebe samotného, udělat. Reálných kontaktů. “Živých” lidí. Nejen na sociálních sítích. Získáte si přátele s podobnými zájmy a hlavně budete mít koho pozvat na koncert a třeba, když budou mít to vaše CD, mohou už znát vaše písničky až dorazí.

Rezidentní vystoupení 

Domluvte se v nejbližším klubu, že tam budete hrát v nevytížené časy zadarmo. Třeba každé úterý. Nebo každou první středu v měsíci. V tomto případě není cílem hrát před davy, je to jen další polínko do ohně. Postupně budujte vztahy mezi vámi, majitelem klubu a náhodnými diváky, ze kterých se mohou stát vaši fanoušci. Výhodou je, že budete pravidelně hrát, zkoušet a tím se i zlepšovat. Tedy zkušebna zdarma. Na tomto způsobu vystoupení není nic špatného i když by to mělo být pro pár lidí na baru. I takoví The Shadows s Cliffem Richardem takhle začínali v jedné kavárně v londýnské Denmark Street. Hrávali tam za kafe.

Kontaktujte ostatní kapely. 

Každý muzikant kontaktuje kluby a festivaly, posílá ukázky a CD managerům a agentům. Bohužel není až tak častým jevem, že by se kapely a umělci obdarovávali svými nahrávkami mezi sebou. Přitom je to tak přirozené, mít kontakty a přátele se stejnými zájmy i hudebním vkusem. Ano, udělejte si z těch kapel přátele. Né soupeře. Můžete se od sebe navzájem učit, ale také je můžete pak požádat o podporu. Například vám mohou nabídnout slot před jejich hlavním vystoupením. Mimo to, chození na koncerty ostatních kapel podporuje celkově hudební průmysl a je to něco, co by měl každý muzikant minimálně jednou za čas dělat. Vždy s sebou vzít i pár kamarádů nemuzikantů. Ukázat jim, že na koncertě je to lepší než na Youtube, či Spotify se sluchátky v uších. Také si tím rozšíříte všeobecný rozhled o tom co se líbí návštěvníkům koncertů, najdete tam inspiraci jak se pohybovat na pódiu, co říkat mezi písničkama, dostanete nějakou představu o zvuku, zjistíte technické možnosti místních venue a mnoho dalšího.

Zeptejte se svých známých. 

Víte co dělají všichni vaši bývalí spolužáci? Co dělají vaši kamarádi, sousedi, ale i všichni příbuzní? Jaké mají oni kontakty? Promluvte si s nimi o vaší snaze získat více hraní a kontaktů v hudebním průmyslu. Při rozhovoru s nimi jim dejte rovnou 2 kopie vašeho CD. Jedno pro ně a druhé pro někoho, na koho si v budoucnu vzpomenou, že by se mu mohlo líbit.

Nesnažte se za každou cenu hned vydělat na prodejích svého alba. 

Určitě né hned toho prvního CD. Na vašem prvním albu stačí třeba i jen 4 demo songy. Opět je cílem rozdat toho co nejvíce. Dostat vaší hudbu do povědomí co nejvíce lidí. Na koncertech jej dávejte zdarma každému ke vstupence, nebo si za něj řekněte o příspěvek “do klobouku” do kapelního fondu, ať se vám pokryjí náklady. Určitě ale nechtějte po těch pár lidech hned částky v řádech stokorun. Ukažte jim, že vás muzika baví ať to stojí co to stojí a uvidíte, že se to o vás rozkřikne. Pro vaše příští album si vaši noví fanoušci přijdou sami.

Účast v hudebních soutěžích.

Kromě možnosti výhry hodnotné ceny, vám soutěže pomohou najít nové fanoušky, ukázat se na pódiích, na kterých jste zatím neměli příležitost vystoupit, ale i se předvést před majitelem venue, kde se soutěž koná. A to vůbec není k zahození. I když třeba tušíte, že některá ta soutěž nebude úplně férová ve vztahu pořadatel-kapela, vždy myslete na to, co jiného vám tam může přinést užitek, než je samotný postup do dalšího kola.

Jaké jsou vaše vlastní guerilla tipy pro získávání osobních kontaktů a rozšiřování okruhu hudebních přátel se kterými se opravdu znáte – nejen ze sociálních sítí? Kde se s nimi potkáváte? Kde hledáte nové? Pište do komentářů, nebo přímo do redakce ať článek případně doplníme i o vaše tipy a zkušenosti.

 

 

Vybavujeme zkušebnu. 10 věcí, na které jste určitě zapomněli

Našli jste vaši vysněnou zkušebnu (Hledáme zkušebnu, zn. Spěchá), pořídili si první aparát a rozbili prasátko na první nájem. Nic ...
Značka Pro Pokračování Textu

Chystáte se na tvorbu presskitu? Co vše by měl obsahovat?

Zpěvák, kapela, orchestr nebo sólová vystoupení. Takřka všechny druhy performance se dnes neobejdou bez tzv. press kitů. V dnešním článku ...
Značka Pro Pokračování Textu

Hudební distribuce v Čechách

Ten krásný pocit, když už držíš své vysněné album v ruce. Nemůžeš se dočkat, až ho vypustíš mezi lidi a ...
Značka Pro Pokračování Textu

Seriál “Hudební guerilla”: Síla osobního kontaktu

Za málo peněz udělat hodně muziky. Následující série článků ale nebude o doslovném významu tohoto českého přísloví. Spíše by sedělo: ...
Značka Pro Pokračování Textu
sociální sítě pro muzikanty

Hudebníky nejpoužívanější sociální sítě

Dnešním tématem, na které se společně podíváme, jsou sociální sítě. A samozřejmě myslíme sociální sítě využívané pro fungování kapel a ...
Značka Pro Pokračování Textu

Hudba, koncentrace a relaxace aneb jak nám hudba může pomáhat? Koncentrace a sluchová percepce

V minulé kapitole našeho seriálu jsme se dozvěděli, jak je důležité volit hudbu podle toho, jakou aktivitu se chystáme dělat ...
Značka Pro Pokračování Textu

Report: Jak se spolupracuje s 4Urecords?

Jelikož se ráda dočítám o Vašich zkušenostech s různými společnostmi, kluby, lidmi atd. Ráda bych Vám předala i mou zkušenost ...
Značka Pro Pokračování Textu

Hledáme zkušebnu, zn. Spěchá

Zkušebna je pro muzikanty druhý domov. Svatý prostor nasáklý pivními výpary, upocenými tričky a čističem strun. Nebo možná preferujete uklizený ...
Značka Pro Pokračování Textu

Smlouva před hraním: Nutnost nebo zbytečnost?

Po delší době se vracím s novým tématem, ke kterému mě opět přivedla vlastní nedávná zkušenost. Otázka pro ty z ...
Značka Pro Pokračování Textu
Loading...
Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: