Připravené songy, napsané texty, už je jen vydat. Spočítáte si, že zůstatek na účtě je daleko menší, než kolik si říká nahrávací studio, a tak se rozhodnete požádat své fanoušky o finanční podporu prostřednictvím crowdfundingu. V článku vám přiblížím nejen fakta, se kterými se při tvorbě projektu setkáte, ale i postřehy, které se pravděpodobně nikde nedočtete.

Proč (ne)zvolit crowdfunding

Má pro nás crowdfunding smysl? Zajisté důležitá otázka. V momentě začátku crowdfundingové kampaně hrajete vabank. V mnoha očích se stanete žebráky, naproti tomu ti opravdoví fanoušci ocení vaši snahu.

Jsou kapely, pro které je vybrání sumy opravdu otázkou toho, zda se cíl projektu uskuteční nebo ne. Jejich rozhodování je tak celkem snadné. Určitě jste se ale potkali i se situací, kdy se ke crowdfundingovým akcím uchýlily kapely, které reálně natočená alba a klipy mají a kampaní vybírají peníze až zpětně.

Pokud už teď víte, že crowdfunding není pro vás, mrkněte na jiné varianty, o kterých se píše v článku Kde vzít peníze na natočení CD.

A MY OSTATNÍ, JDEME NA TO 🙂

VÝBĚR CROWDFUNDINGOVÉ STRÁNKY

Na internetu najdete mnoho crowdfundingových portálů, které fungují na stejném principu a přesto jsou v něčem odlišné. Ve vašem rozhodování zahrňte následující:

Fanouškovská základna

  • česká
    Pokud máte většinu fanoušků české národnosti, vyberte český portál jako je Startovač, Hithit a další. Ne všichni fanoušci rozumí anglicky nebo nemají v zahraniční web takovou důvěru.
  • zahraniční
    V případě, že je fanouškovská základna převážně zahraniční, vhodnější volba je zahraniční portál. Důvodem není jen jazyková bariéra, ale i například platební, kdy ne všechny české portály umožňují platbu ze zahraničí. Využít tak můžete například Indiegogo nebo kombinaci více portálů.

Zaměření projektu

Určitě koukněte, jaký typ projektů se na jednotlivých portálech vyskytuje. Například v minulém článku zmiňovaný Fundlift nabízí především projekty k otevření nebo posílení business projektu a vybírá se tam tak i v řádu miliónu korun. Liší se také finanční podmínky. Pro vytvoření kampaně k podpoře natočení alba, klipu a dalších muzikantských aktivit se v České republice nejvíce hodí Hithit a Startovač.

Cílová částka

Jedním z dalších důležitých prvků v tvorbě kampaně je výše cílové částky. Tu stanovte, prozatím alespoň orientačně, podle výše nákladů.

STRATEGIE

Nacházíme se ve fázi, kdy jsme se rozhodli, jaký zvolíme portál. A co dál? Strategie! Aby to nebylo tak lehké, rozdělme si strategii ještě do dvou fází:

1) VIZUÁLNÍ:

Tato fotka se nachází na hlavní stránce všech projektů, a tak patří mezi nejzákladnější elementy, které zaujmou potenciálního dárce peněz. 

a) nadpis

     Dejte si na něm záležet. Důležitá je údernost, výstižnost a nepřežeňte to s délkou.

b) úvodní text

     Je poslední věc, čím na hlavní stránce uděláte dojem a zároveň popíšete, o co vám v projektu jde a proč by měli přispět právě vám. Startovač povoluje délku o cca 25 slovech.

c) video

     Po rozkliknutí se lidem zobrazí celá stránka projektu, kde horní část nabízí možnost vložení videa či fotky. Kapely si často nahrávají videa vytvořená speciálně pro tuto příležitost, ale bez šance nejste ani s videoklipem nahraným na YouTube.

     Startovač nám neposkytl statistická data o počtu zobrazení našeho projektu. Pro představu o tom, zda se video vyplatí, předkládám čísla, která vyčíst lze. My jsme u projektu dostali 700 lajků a video zhlédlo přes 300 lidí. Jiný úspěšně zakončený hudební projekt v podobně požadované cenové relaci (kolem 50 000 Kč) získal téměř 500 lajků a 250 zhlédnutí. Třetí příklad obdržel 250 lajků a 340 zhlédnutí. 

d) obsahový text

     V této fázi máte možnost představení každého detailu vašeho plánu. Zde lidi přesvědčujete o tom, že jejich finanční příspěvek má smysl. Využijte vkládání fotografií, videí, dalších odkazů, pohrajte si s fonty písma atp. Dle mého názoru je opět lepší zvolit strategii “méně je někdy více”, nicméně “schvalovač” projektu byl spíše opačného názoru.

e) odměny

     Jedna z nejdůležitějších částí projektu, je výběr odměn a jejich cena. Lidé ocení možnost zakoupení vašich triček, čepic a další merchandise. Nezapomínejte ale na to, že i tyto položky se vám promítnou do nákladů. Společně s náklady na merchandise nezapomínejte ani na náklady spojené s dopravou k zákazníkům.

     Využít můžete také služeb, které vás nestojí peníze, ale čas. Jednat se může o lekce hraní na nástroj, pohled do zákulisí nebo o jízdu na koncert společně s kapelou. U služeb ale počítejte s tím, že pravděpodobně osloví pouze fanoušky z vašeho okolí.

     Dle mého názoru jsou z pohledu kapely nejlepší formou odměn ty od sponzorů. Buď se vám může podařit domluvit odměnu, která vás nic nestojí (produkt, vstupenky, …) nebo si vyjednáte, že obdržíte alespoň část získaných peněz ze zakoupení dané odměny (například 40% ze zakoupení jejich produktu nebo služby, který vám přispěli do odměn). Tento druh odměny naopak nemusí být atraktivní pro fanoušky, jelikož se nebude jednat o nic, co by je pocitově spojovalo s vámi.

f) profil

     Každý projekt má proklik na profil, který slouží k základnímu představení, o koho se jedná. V profilu se pochlubte svými úspěchy, členy nebo čímkoliv, co vám připadá zajímavé.

2. KOMUNIKAČNÍ

a) Kdy projekt zveřejnit

      Počítejte s tím, že první dny jsou rozhodující. Když jste úspěšní, dostáváte se na první příčky, a tak si vás ostatní spíše všimnou. Se Startovačem jsme konzultovali i nejlepší den a hodinu pro zveřejnění. Dle jejich slov je tím nejlepším dnem pondělí nebo úterý večer, ovšem pokud nejsou svátky.

Myslete i na to, kdy budete moct být u počítače, abyste v danou hodinu mohli váš projekt co nejrychleji sdílet ostatním. Úplně nejlepší alternativou je, aby vaši nejbližší podporovatelé byli na crowdfunding připraveni předem a v momentě zveřejnění vás ihned podpořili.

b) Kam a komu projekt sdílet

     Zní to možná jednoduše, ale počítejte s tím, že tak jednoduché to není. Nejedna kapela se potýkala s tím, že svůj projekt sdílela na své FB stránce, obepsala všechny přátele a ve výsledku neobdržela prakticky nic. Sdílejte všude, kde se dá. Samozřejmě využijte vaše sociální sítě. Se sdílením pomohou i vaši kamarádi a příbuzní. Velkým plusem je pak sdílení od spřátelených kapel nebo jiných hudebních uskupení. Nebojte se napsat i správcům facebookových skupin s mimohudební tématikou. Jednat se může o skupiny zaměřené na lokalitu, ze které vaše kapela pochází.

Zkusit ale můžete i sofistikovanější způsob. My cílovým facebookovým skupinám přímo nabízeli odměny od sponzorů než samotný projekt. To znamená, že jsme využili odměny natočení reklamního spotu a následně se pro něj snažili najít zájemce na marketingových nebo podnikatelských facebookových skupinách.

c) Jak projekt sdílet

     Na Startovači jsem se dočetla, že sdílení pomocí osobního profilu, je úspěšnější, než pomocí kapelního. Určitě se tak zamyslete, jestli ve skupinách nasdílíte projekt osobně nebo za kapelu. Další čas zabere vytvoření textu k příspěvku. V neposlední řadě zmíním opět důležitost výběru úvodní fotky projektu, jelikož ona bude ta, která po sdílení koluje u vašeho příspěvku.

Nyní jsme ve fázi, kdy máme všechno připravené, až na jednu věc a tou jsou finance. Jakou částku zvolit?

FINANCE

Každý crowdfundingový portál si jako provizi bere procentuální částku z vybraných peněz (a pokud ne, tak mi ji napište do komentářů). Konkrétně u Startovače se výše procent liší od požadované částky. 

Zdroj: Startovač (viděno 6. srpna 2019)

 

Připočtěte ale i další náklady, které se vážou ke způsobu platby.

Zdroj: Startovač (viděno 6. srpna 2019)

My jsme se řadili do provize 7 % a předem jsme tak počítali s přibližnými celkovými náklady 10 %. Skutečné náklady z provize a plateb vycházely lehce pod 10 %. Další náklady si spočítejte sami podle toho, jaké odměny nabízíte.

Důležité vědět! Když se částka nevybere, veškeré peníze jdou zpět lidem. Sice pak žádné náklady neplatíte, ale ani nic neobdržíte. 

Tipy na závěr:

  • dohazování chybějící částky
           Ano, dělá se to. Někdo zvolí strategii, kdy si sám pošle větší sumu již ze začátku, aby projekt vypadal úspěšnější. Pokud se tak rozhodnete, propočítejte si, aby se vám to vůbec vyplatilo.
  • oslovte portál pro sdílení
           Ano, dělají to. Určitě si o sdílení nebojte požádat, protože vám to může pomoct. Nic za to nechtějí, alespoň mi to tak říkali.
  • Začněte s plánováním několik měsíců předem. Nám přípravy zabraly zhruba 5 měsíců.

Už jste crowdfunding pro výběr peněz využili? A jaké zkušenosti s vybíráním máte vy? Napište nám do komentářů.

Janča

Pořádáme kulturní akci, díl 4 – Všichni hráli na cymbály

Pro návaznost připomenu první díly našeho seriálu Pořádáme kulturní akci (1. díl, 2. díl a 3.díl). V tomto díle se ...
Značka Pro Pokračování Textu
Kytarové solo

Improvizujte jako mistři. Poradíme vám, jak na to, díl I.

Hudba je jazyk a sólová improvizace se dá přirovnat k nenacvičenému přednesu. Jsou v ní věci nahodilé, ale také věci ...
Značka Pro Pokračování Textu

Poprvé ve studiu: jak vzniká nahrávka?

Každého muzikanta, který vejde do nahrávacího studia poprvé, čeká mírný šok - všechny ty drahé mikrofony, sluchátka, monitory, velký mixpult ...
Značka Pro Pokračování Textu
Jake Aarons

„Choďte na hudební akce, seznamujte se a poznávejte lidi z branže,“ radí Jake Aarons, Redakční zpovědnice 3. díl

Několikrát do týdne máte možnost číst články z různých odvětví hudebního světa. Reportáže, rady, návody, rozhovory, zajímavosti a další. Ale ...
Značka Pro Pokračování Textu
Výměna strun na houslích

Výměna strun u smyčcových nástrojů aneb udělejte z nástrojové Škodovky Mercedes

Bezmoc narůstá. Máte krásný nástroj, dobrého učitele a dokonce jste cvičili, ale stejně to nehraje. Co je špatně? Zvažte výměnu ...
Značka Pro Pokračování Textu

5 + 1 tipů, jak zdarma zvýšit dosah na IG

Určitě jste si všimli, že neplacený dosah na sociálních sítí postupně klesá. Nutnost placené reklamy už je téměř samozřejmostí, ale ...
Značka Pro Pokračování Textu
Zpěv

Žádný hudební sluch? – Mýtus!

Už vám někdy někdo řekl, že nemáte hudební sluch? Ať radši nezpíváte, protože vám to nejde? To ale nemusí být ...
Značka Pro Pokračování Textu

„Hrát jen pro sebe je dost krátkozraký a nemyslet na fans se nevyplácí,“ vzkazuje Ricardo Delfino – Redakční zpovědnice, 2.díl

Několikrát do týdne máte možnost číst články z různých odvětví hudebního světa. Reportáže, rady, návody, rozhovory, zajímavosti a další. Ale ...
Značka Pro Pokračování Textu

Pořádáme kulturní akci, díl 3 – Kdo tohle všechno zaplatí?

V prvních dvou dílech seriálu Pořádáme kulturní akci (1. díl a 2. díl ) jsme se zamýšleli nad otázkami jako ...
Značka Pro Pokračování Textu
Loading...
Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: