V posledních letech hudební průmysl opět vzkvétá. S popularitou sdílení souborů, nelegálního stahování a streamovaní se ale kapely musí méně soustředit na to, co mohou vydělat prodejem alb na pevných nosičích (CD, LP, USB..) a více se zaměřit na příjmy, které si mohou vydělat živým vystupováním.

Kapely, které již fungují dlouho, mají svá nahrávací studia, manažery i agenty, kteří se jim o turné a vystoupení starají. Dostat se k agentovi může být však pro začínající kapely s malým výdělkem velmi obtížné.
Mít někoho spolehlivého, kdo se stará o zařizování vystoupení je celkem nákladné a není to vždy nutnost. Je zde mnoho věcí co si může originální kapela zařídit sama. Přinášíme nějaké nápady co se dá dělat, abyste pro kapelu sehnali lepší hraní.

Připravte si materiály pro prezentaci a propagaci

Pro získání hraní je téměř nutné mít nahrávky. Koneckonců je to vaše hudba, kterou se snažíte prodat a každý promotér či kulturní zařízení, kteří si vás budou chtít pozvat, vás budou nejdříve chtít slyšet a zjistit jak kapela zní, než vám dají termín vystoupení. Mít nahraný hlavní singl (nebo několik), či celé album, které jste schopni poslat promotérovi, výrazně zvyšuje vaše šance na získání termínu pro vystoupení.

Je užitečné, mít vždy u sebe CD pro případný kontakt, který můžete navázat prakticky kdekoli. Stejně tak může být užitečné zasílání digitálních kopií například přes Dropbox, nebo jejich vyvěšení na web, či sociální sítě, kde vás mohou promotéři také slyšet. Měli byste zkusit mít i několik promo fotografií, kvalitních nahrávek živých vystoupení a možná i nějaký videoklip, které byste promotérovi ukázali.

Zasílání press kitu

Už jen to, že presskit máte naznačuje, že to s kapelou myslíte vážně. Není od věci presskit přiložit k demu, které posíláte. Můžete obojí nahrát online či do Dropbox složky. Tím získáte webový odkaz, který potom zašlete společně s e-maily. Presskit by měl obsahovat vaše kontaktní údaje, dobře zpracovanou biografii kapely, můžete přidat i kapely které vás nějakým způsobem ovlivňují, díky čemuž si může kdokoli udělat představu o vašem hudebním stylu a směru a samozřejmě přiložte do press kitu i profesionální fotografie. Můžou tam být také odkazy na váš web a sociální sítě.

Váš press kit je něco jako vaše portfolio, či strukturovaný životopis a je to vaše šance udělat dobrý dojem. Pokud máte nějaké recenze na vaší tvorbu z novin, magazínů či od někoho jiného nezapomeňte je přidat! Nikdy není od věci připsat i dvě pozitivní citace od fanoušků (s odkazy na zdroj citací) z minulých vystoupení a možná tiskovou zprávu, která upoutá pozornost.

Vytváření sítí kontaktů

Zjistěte, kde je možné si vytvořit kontakty v klubech/kulturních zařízeních ve vašem okolí, s cílem získat termín hraní se snažte jich oslovit co nejvíce. Zajděte tam osobně a zeptejte se kdo se stará o bookingy. Pokud tam dotyčný nebude, vezměte si na něj kontakt, nebo zjistěte kdy jej můžete v klubu potkat a vyražte tam znovu. Vezměte s sebou nahrávky svojí tvorby ať už jako CD, USB-disku, nebo i jen v tabletu ze kterého je můžete na místě rovnou přehrát.

Promotéři a kulturní zařízení budou mít obecně hodně kapel, které se je snaží oslovit, takže pokud se vám neozvou zpátky, nebojte se jim za pár týdnů zavolat a připomenout se. Pokud budete vytrvalí, promotér si vás všimne a zjistí, že to s možností vystupování myslíte vážně. Neberte hned nekomunikaci z jejich strany jako “ne”. Udržením kontaktu zvýšíte šance k získání termínu vystoupení.

Domlouvejte a propagujte své vlastní hraní

Pokud máte v blízkosti kulturní zařízení (může to být klub, sál či hospoda, kavárna…) můžete si celé místo pronajmout pro sebe a udělat si tam své vlastní vystoupení. Samozřejmě potom jste zodpovědni za výdaje z pronájmu, zvukaře a další možné náklady spojené s propagací či dalším. Ale pokud odvedete dobrou práci, může se vám investice opravdu vyplatit. Nabídněte hraní i dalším kapelám, tím zvýšíte šanci na výhodný zisk a trochu ulevíte své vlastní kapele tím, že na naplnění prostor diváky nebudete sami. I v případě, že na takové akci přímo nevyděláte, ale zase úplně neproděláte, můžete mít ze sebe dobrý pocit, že jste udělali nějaké to promo pro kapelu a vězte, že příště to bude lepší.

Spolupracujte s místními kapelami

Pokud znáte kapely ve vašem okolí, je dobré se s nimi spojit a zjistit, zda mají domluvená nějaká hraní. Pokud mají, zeptejte se jich jestli neshánějí předskokana nebo zda potřebují zaplnit nějaký jiný časový slot. Pokud je na tom kapela stejně jako vy a hraní se jí shání těžko, můžete zkusit něco domluvit společně a o případné výdaje se rozdělit.
Některé kapely mohou být soutěživé, ale je mnohem lepší navázat přátelství a vzájemně si pomoci, zejména když jste začínající kapela. Hudební scéna by měla být o podpoře, a pokud se snažíte najít zázemí, je třeba mít co nejvíce podpory a být vidět jak to jen jde.

Navštěvujte jiné koncerty

Absolutní nezbytností je navštěvovat vystoupení ostatních a seznámit se s hudební scénou. Může to být souboj kapel, místní hraní v klubech či cokoli jiného. Je opravdu extrémě důležité se znát s jinými muzikanty, poznat tváře hudební scény ve vašem okolí a mít přehled o tom co se v okolí děje. Možná vás to bude stát trochu peněz, ale díky tomu, že se venku ukážete potkáte nové lidi, koupíte jim drink, navážete konverzaci, získáte spoustu cenných kontaktů a přátel.

Vytvořte senzaci a nastavte poptávku

Internet je velmi mocnou pomůckou pro vytváření fanouškovské základny vaší kapely. Je poměrně snadné sdílet věci velkým skupinám lidí skrze sociální sítě, či dokonce vytvořit něco virálního! Zaměřte se na budování a zvětšování skupiny vašich fanoušků a vytvoření poptávky. Pokud se najde dostatek lidí, kteří vás chtějí slyšet vystupovat, můžete toho využít a případný promotér vás velmi pravděpodobně nebude ignorovat, pokud se prokážete silnou fanouškovskou základnou.

Získávání hraní není zdaleka tak skličující jak by se někdy mohlo zdát. Je třeba odhodlání, vytrvalosti a někdy i trochu toho otravování. Nemyslete si, že lokální promotéři jsou vaše jediná možnost. Je mnoho cest po kterých se můžete vydat, abyste se dostali k vytouženému termínu vystoupení. Můžete se porozhlédnout, zda se někde nekoná souboj kapel, či oslovit místní festivaly, zda je možné dostat časový slot. .

Hudební průmysl je obrovský a živá scéna zrovna tak. Pokud se vám v současné době nedaří sehnat hraní, nenechte se odradit. I pro vaši kapelu je na hudební scéně místo a tím, že podniknete nějaké kroky z tohoto článku, své místo můžete  najít a začít si budovat jméno.

zdroj: https://www.lastminutemusicians.com/how_to_get_gigs/how-to-get-gigs-for-your-band/

Kytarové solo

Improvizujte jako mistři. Poradíme vám, jak na to, díl I.

Hudba je jazyk a sólová improvizace se dá přirovnat k nenacvičenému přednesu. Jsou v ní věci nahodilé, ale také věci ...
Značka Pro Pokračování Textu

Poprvé ve studiu: jak vzniká nahrávka?

Každého muzikanta, který vejde do nahrávacího studia poprvé, čeká mírný šok - všechny ty drahé mikrofony, sluchátka, monitory, velký mixpult ...
Značka Pro Pokračování Textu
Jake Aarons

„Choďte na hudební akce, seznamujte se a poznávejte lidi z branže,“ radí Jake Aarons, Redakční zpovědnice 3. díl

Několikrát do týdne máte možnost číst články z různých odvětví hudebního světa. Reportáže, rady, návody, rozhovory, zajímavosti a další. Ale ...
Značka Pro Pokračování Textu
Výměna strun na houslích

Výměna strun u smyčcových nástrojů aneb udělejte z nástrojové Škodovky Mercedes

Bezmoc narůstá. Máte krásný nástroj, dobrého učitele a dokonce jste cvičili, ale stejně to nehraje. Co je špatně? Zvažte výměnu ...
Značka Pro Pokračování Textu

5 + 1 tipů, jak zdarma zvýšit dosah na IG

Určitě jste si všimli, že neplacený dosah na sociálních sítí postupně klesá. Nutnost placené reklamy už je téměř samozřejmostí, ale ...
Značka Pro Pokračování Textu
Zpěv

Žádný hudební sluch? – Mýtus!

Už vám někdy někdo řekl, že nemáte hudební sluch? Ať radši nezpíváte, protože vám to nejde? To ale nemusí být ...
Značka Pro Pokračování Textu

„Hrát jen pro sebe je dost krátkozraký a nemyslet na fans se nevyplácí,“ vzkazuje Ricardo Delfino – Redakční zpovědnice, 2.díl

Několikrát do týdne máte možnost číst články z různých odvětví hudebního světa. Reportáže, rady, návody, rozhovory, zajímavosti a další. Ale ...
Značka Pro Pokračování Textu

Pořádáme kulturní akci, díl 3 – Kdo tohle všechno zaplatí?

V prvních dvou dílech seriálu Pořádáme kulturní akci (1. díl a 2. díl ) jsme se zamýšleli nad otázkami jako ...
Značka Pro Pokračování Textu

Pardubičtí Corpulent Provocateur představí nový singl a videoklip

Dnešního data, 25. října, vydává pardubická parta Corpulent Provocateur singl a videoklip k písni Call Girl. Ten natočili v londýnských ...
Značka Pro Pokračování Textu
Loading...
Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: