Vítám Vás. Tenhle článek je určený pro ty z Vás, kteří jste si koupili zvukovou kartu v naději, že začnete nahrávat své vlastní projekty, ale tak nějak se vám  to nedaří rozchodit. Společně s prodejem domácího studiového vybavení roste i počet dotazů na úplné základy a proto jsem vytvořil tenhle začátečnický guide.

Není v mé moci tento návod naroubovat na všechny dostupné nahrávací softwary (DAWs), a proto jako příklad beru software Cubase a Studio One, které jsou si velmi blízké a patří u nás k nejprodávanějším softwarům. Nicméně základní myšlenka většiny nahrávacích softwarů je simulace prostředí analogového nahrávacího studia, a tedy signálovou cestu má naprostá většina programů podobnou. Taky samotná architektura spojení počítače, zvukové karty, ovladače zvukové karty a nahrávacího softwaru zůstává stejná, a tak tento článek může být vhodný i pro uživatele jiných programů.

Než začneme, tak si ještě musíme zúžit okruh a vytvořit si nějakou modelovou situaci.
Představte si, že budeme chtít nahrát elektrickou nebo elektroakustickou kytaru a zpěv. To je celkem běžný požadavek, kytaru samozřejmě můžete nahradit třeba klávesama a nebo dalším mikrofonem. Tato kombinace se dá nahrát vícero způsoby, ale my budeme kytaru a zpěv zaznamenávat najednou, tedy v jeden čas.

Nejdřív to tedy potřebujeme to celé propojit

Jako první byste tedy měli mít nějaký počítač, zvukovou kartu a nějaký nahrávací software.

Nejprve si rychle  vysvětlíme co tyto jednotlivé složky mají za úkol:

Zvuková karta (A/D převodník, audio interface)

Převádí zvuk z okolního světa (v našem případě zpěv a kytaru) na jedničky a nuly, tedy digitální signál. Umí to také obráceně, takže z jedniček a nul tvoří zpět normální audio signál (tedy zvuk), který můžeme slyšet z reproduktorů. Nějakou formu zvukové karty máte dnes skoro ve všem, od telefonu, přes auta až po chytré ledničky.

Rozdíly mezi interní zvukovou kartou (sound card) a externí zvukovkou, určenou pro nahrávání (audio interface), jsou především v tom, že do externí zvukovky můžete zapojit minimálně jeden mikrofonní XLR kabel a nebo nástrojový kabel (6,5 Jack). Tyto karty v sobě mají také nějaký předzesilovač/e a phantomové napájení +48V pro kondenzátorové mikrofony. Do počítače se zvukovky připojují různě, ale dnes je v domácích studiích nejrozšířenější protokol USB, jelikož USB port má dnes každý počítač.

Nahrávací software (anglicky DAW – Digital Audio Workstation)

Je to program, který slouží k práci s audio materiálem. Dá se v něm nahrávat, stříhat a jinak editovat zvukové stopy. Můžete v něm pracovat s virtuálními instrumenty a samplery, míchat, zpracovávat zvuk k videu, ale samozřejmě i pak exportovat hotová hudební díla. Kromě toho se do něj dají instalovat pluginy třetích stran (3th party plugins), tedy samostatné programy, které můžeme používat v rámci naší DAW.

Počítač

Počítač při nahrávání funguje jako záznamová stanice a na jeho disk, se ukládá vše co nahrajete a i následně vyexportujete. Taky se samozřejmě dodává výpočetní sílu a stará se o všechny operace. Netřeba blíže představovat.

Jako první tedy propojíme zvukovou kartu s počítačem.

Některé moderní zvukovky nainstalují svůj ovladač do připojeného počítače automaticky, nebo ho budete mít na přiloženém fyzickém nosiči a nebo si ho stáhnete ze stránek výrobce. Ovladač je vlastně takový prostředník mezi zvukovou kartou, počítačem a nahrávacím softwarem. Počítač si díky němu v podstatě “ohmatá” naše zařízení a naučí se s ním pracovat. Jestli se počítač se zvukovkou zkamarádil poznáte většinou z toho, že žádná dioda na zvukovce nebliká, ale stabilně svítí. Taky by vám měl dát vědět operační systém a pokud bude psát něco jako: “Nenalezen ovladač zařízení”, tak je nutné stáhnout aktuální ovladače ze stránek výrobce a zkusit znovu.

Pokud máte ke zvukové kartě už připojené repráky nebo sluchátka, tak teď už byste měli po spuštění nějaké hudby slyšet zvuk, který půjde přes zvukovku ven.

Teď už zbývá jen nainstalovat nějaký nahrávací software. Většina zvukovek chodí s nějakou osekanou verzí nahrávacích softwarů a to je pro náš záměr naprosto dostačující (DAW ve screenech je Cubase 8 Elements).
Software budete možná muset registrovat na stránkách výrobce a sami sebe taky, tomu už se ale dnes člověk těžko vyhne.
Jinak se instalace neliší od instalace jiného softwaru.

Zvukovou kartu máme připojenou a svítící, ovladač ovládá, DAW je nainstalována a počítač spokojeně šumí.
Jestli jste se ocitli v této situaci, tak vás od nahrávání vlastní hudby dělí již pár kliknutí myši.

Spusťe váš nahrávací software a dejte Vytvořit nový projekt a novu písničku (Create Empty, New song,..).

Otevře se vám pracovní prostředí, tzv. sešna.

Ať už je ten program jakýkoli, tak někde v něm najdete základní nastavení, tedy nastavení, kde si můžete vybrat s jakým zvukovým ovladačem má software pracovat. Pokud nemáte nainstalovaných více zvukovek, tak byste měli mít na výběr ze dvou možností: ovladač interní zvukové karty (tedy zvuková karta vašeho počítače) a potom ovladač vámi zakoupené externí zvukovky. Většinou si ho program sám vybere, nebo se vás zeptá při spouštění programu, který driver (ovladač) má zrovna použít.

Pokud máme zvolený ovladač naší zvukové karty, tak ještě provedeme test, jestli z programu poleze nějaký zvuk. –> Najděte si jakoukoli písničku a prostým přetažením ze složky do programu ho importujte do DAW. Automaticky by se vám měla vytvořit nová stopa. Pak už stiskněte tlačítko Play a vyzkoušíte, jestli bude písnička hrát.
Pokud ano, tak jí můžeme smazat a přikročíme k samotnému nahrávání.

Chceme nahrávat společně signál z elektroakustické kytary a mikrofonu, takže si vytvoříme dvě nové audio stopy (tracky). Jednu si nazveme Kytara1 a druhou Zpěv1.

Předpoklad pro takový styl nahrávání je mít zvukovou kartu minimálně se dvěma vstupy – jedním nástrojovým a druhým mikrofoním. Do nástrojového vstupu píchneme kabel vedený z kytary a do XLR vstupu píchneme mikrofon. Pokud se jedná o kondenzátorový mikrofon, tak na zvukové kartě musíme zapnout jeho napájení (+48V), bývá to tlačítko blízko vstupu.

Máme dvě stopy a dva zdroje zvuku píchlé do zvukové karty. Teď musíme propojit připravené stopy s jednotlivými vstupy na zvukové kartě.

Někde toto nastavení najdete pod názvy Song setup, VST Connections, Routing a podobně.
Potřebujete, aby z kytary (vstup 1) šel zvuk do stopy Kytara1 a signál z mikrofonu (vstup 2) do stopy Zpěv1.

To se dělá pomocí tzv. Busů, které si můžete představit jako cestu či kabel, kterým byste propojili vstup na zvukové kartě a konkrétní stopu.
Máte dva vstupy na zvukové kartě (Input 1 a Input 2) a potřebujete tedy vytvořit dva mono busy – můžeme si je nazvat Mono bus 1 a Mono bus 2. Většinou ale nemusíte nic vytvářet, protože budete mít minimálně dva vstupy připraveny automaticky. Nicméně pomocí Add Bus můžeme vytvořit novou cestu, v Name případně změníme název a v Device port přiřadíme k busu konkrétní vstup na zařízení (tedy zvukovce).

* Input 1 v našem případě znamená bus s názvem Left, ale to jen název, který se dá změnit.

U stopy můžeme zvolit z jakého vstupu na zvukovce se bude do této konkrétní stopy nahrávat. U stopy Kytara1 bude jako cesta ke zdroji signálu Mono bus1 (Left) a u stopy Zpěv1 si zvolíme Mono bus2 (Right).

Pokud by druhá stopa měla stejný Bus jako první stopa, tak se do obou stop bude nahrávat totožný signál. Když nahráváme stopu po stopě (overdubbing), tak nám stačí jeden jediný vstup a nemusíme tedy Busy upravovat skoro vůbec. Z toho logicky plyne, že pokud byste chtěli nahrávat bicí na osm mikrofonů, tak musíme vytvořit osm stop a každé stopě přiřadit jiný vstup/mikrofon.

(V nabídce Connections si můžete zvolit i různé presety – například maximální počet vstupů, který vaše karta má.)

Následně u obou stop zmáčkneme tlačítko pro monitoring/odposlech. Většinou ta ikonka vypadá jako repráček. Dovoluje vám to slyšet signál, který jde ze zvukové karty. Pokud jste se drželi návodu, tak teď byste měli slyšet jednak vlastní nástroj, ale také mikrofon. Prostě vše, co máte zrovna propojené s touhle stopou.
Pokud nepotřebujete odposlech (budete nahrávat bez sluchátek – bez metronomu), tak ho po vyzkoušení nástrojů můžeme vypnout, ale pokud nahráváte se sluchátky, tak se vám odposlech určitě hodí.

Nahrávání

Teď už jen zbývá odjistit obě dvě stopy pro nahrávání a tedy říct programu: Do těchto dvou stop teďka budu chtít nahrávat. V naprosté většině softwarů je v ovládání stopy na tohle tlačítko – červené kolečko (podobné tlačítku REC) a najdete ho hned vedle tlačítka pro monitoring. Potřebujeme tedy odjistit nahrávání u obou stop.

Pokud teď na ovládací konzoly zmáčknete skutečné REC, tak už byste měli v tuhle chvíli nahrávat.


Po stisku tlačítka REC se v obou stopách začnou tvořit tzv. eventy. Obdélníčky ve kterých bude vidět vizuální reprezentace zvuku a které můžeme stříhat, přesouvat, měnit rychlost, výšku tónu a další věci. Pokud zůstaneme u podobnosti s analogovým nahrávacím studiem, tak eventy si můžete představit jako magnetické pásy na které se zaznamenává zvuk a které se pak dají také stříhat, měnit jim rychlost, atd. Rozhodně to ale nebylo tak snadné jako dnes ;).

Po dokončení nahrávání zmáčkneme STOP a nebo mezerník. Jakmile ukončíte nahrávání, tak se ten nahraný zvuk uložil do úložiště vašeho počítače, kokrétně do složky vaší nové písničky a vytvořeného projektu. I když v softwaru pozměníte jednotlivý event, třeba tím, že ho rozstříháte na kousky, tak by se vám původně nahraný soubor neměl změnit (ověřte raději u svého programu).

Můžete samozřejmě nahrané eventy smazat a začít znovu a nebo vytvořit další stopy a dohrát další kytaru, druhý zpěv, tamburínu a vůbec všechno co má nějaký zvuk.

V tomto bodě již můžete stopy zpracovávat – stříhat, poměřit jejich hlasitosti, přidávat efekty a další procesy.
Této fázi se říká mix (česky míchačka) a v něčem je velmi podobná živému zvučení, ale v mnoha ohledech se také liší.
Je to samostatná kapitola a proto jí v tomto článku přeskočím. Stejně tak přeskakuji virtuální MIDI nástroje, na které také dojde později.

Bude vás teď totiž určitě zajímat jakým způsobem vyexportovat nahraný materiál – aby z něho vznikl audio soubor (třeba ve formátu WAV, MP3) a mohli jste ho třeba poslat spoluhráčům, přehrát v autě a nebo umístit na internet.

Export nahraného materiálu

Většinou se setkáte s tím, že program od vás potřebuje vytyčit oblast exportu. Tedy od jakého místa má začít exportovat a kde má skončit. Váš program to může dělat odlišně, ale v programech jako Cubase, Studio One a další, mu tuto oblast určíte v horní liště s časovou osou.


Pak už dáte pouze exportovat (Mixdown). Před samotným exportem můžete ještě nastavit požadovaný typ souboru, kvalitu, cílovou složku a pár dalších drobností, které dnes přeskočíme.

Pokud vše probíhalo dobře, tak teď by měl nahrávací software vyplivnout stereo soubor (2track) a ten si můžete pustit nezávisle na nahrávacím softwaru, ze složky v počítači.

Tak to bylo pro dnešek vše, a snad vám to nějakým způsobem pomohlo. Samotné propojení vybavení a zmáčknutí tlačítka REC není zas tak složité a při trošce praxe se z toho stane samozřejmost (kterou občas naruší nějaká ta záludná aktualizace operačního systému). Větší výzvou je naučit se správnou techniku nahrávání a nejvíc obsáhlá je samozřejmě oblast zpracování zvuku. Ale pokud tuto fázi nechcete řešit, tak si na to můžete najít nějakého spřáteleného zvukaře/producenta, který bude vaše nahrávky zpracovávat.

V pokračování se jednak podíváme blíž na cestu zvuku skrz domácí studio a pak několik dalších tipů, které by se vám mohly hodit v začátcích.

Jako vždy rád pomůžu i s konkrétními problémy a samozřejmě díky za všechny komentáře.

Mějte se úžasně a ať to hraje.

Vítek

 

Crowdfunding aneb na co se připravit

Připravené songy, napsané texty, už je jen vydat. Spočítáte si, že zůstatek na účtě je daleko menší, než kolik si ...
Značka Pro Pokračování Textu

Největší festivaly světa – elektro, pop i gospel

Letní festivalová sezóna je v plném proudu. Branami českých i zahraničních festivalů projdou tisíce i desetitisíce lidí. Headlineři se zběsile ...
Značka Pro Pokračování Textu

Musicograma – úžasný nástroj pro oživení výuky hudby       

Už se vám někdy stalo, že by vaši žáci, a zejména ti mladší, chtěli každou hodinu poslouchat Mozarta? A dokonce ...
Značka Pro Pokračování Textu

Jak dostat svůj singl snáze do rádií? A je to vůbec možné?

I přes fakt, že dnešní doba nabízí spoustu možností, jak dostat svou hudbu do povědomí posluchačů, tak mezi nejsilnější média ...
Značka Pro Pokračování Textu

The Wild Roots – trio z hlubokých lesů

The Wild Roots, energické trio z Lázní Kynžvart, vydali klip ke svému songu Fire in my heart. Tahle trojka míchá ...
Značka Pro Pokračování Textu

Seriál “Hudební guerilla”: 2. Jak dostat diváky na koncert

Seriál “Hudební guerilla”: 2. Jak dostat diváky na koncert “To je přece jasný. Vytvořím na Facebooku událost a donesu do ...
Značka Pro Pokračování Textu

Chvilka hudební teorie, díl 3: S tužkou na akordy!

Ahoj a vítám Vás u další Chvilky hudební teorie! Dnes nám půjde o rychlou metodu, díky které si si i ...
Značka Pro Pokračování Textu

Když cestou na festival narazíte na festival…na střeše

Karlovy Vary během MFFKV Mezinárodní Filmový Festival Karlovy Vary je nepochybně jednou z nejvýznamnějších a největších událostí u nás. Doprovází ...
Značka Pro Pokračování Textu

Muzikantiakapely.cz slaví první narozeniny!

Přesně před rokem jsme spustili web www.muzikantiakapely.cz. Za tu krátkou dobu se náš tým rozrostl na neuvěřitelných 14 členů! A ...
Značka Pro Pokračování Textu
Loading...
Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: