Ten krásný pocit, když už držíš své vysněné album v ruce. Nemůžeš se dočkat, až ho vypustíš mezi lidi a jsi plný očekávání, aby se šířilo co nejvíc, ale i co nejdál. Z části může úspěch šíření ovlivnit každý. Určitě je správné myslet jak na vhodné načasování, tak i na vhodnou distribuci. Jak umístit songy na YouTube asi víme. Jak ale dostat vlastní tvorbu na platformy jako jsou Spotify, iTunes a další? Stejné otázky jsem si kladla i já, a tak jsem požádala o rozhovor jednatele firmy ICnet pana Ing. Petra Votavu, jehož divize SoundYard (SY) se distribucí hudby již 5 let zabývá. Pro doplňující informace jsem kontaktovala i zástupce Prodejhudbu (PH) Petra Malínského.

Které firmy na českém trhu se distribucí zabývají?

SY: Nejsem si úplně jistý, jestli jsme na českým trhu jenom my (pozn. red. ICnet, respektive divize SoundYard) a Supraphon (pozn. red. respektive projekt Prodejhudbu.cz), ale nikoho jiného jsem zatím nenašel. My s tím začali asi v roce 2014 a v té době distribuci nedělal ještě ani Supraphon. Pokud si v té době někdo vyhledával distribuční firmu, našlo to pouze nás. Když to člověk zadal dobře, tak ještě některé zahraniční firmy.

Můžu si hudební kanály (Spotify, Apple Music, …) kontaktovat sama za sebe?

SY: Ne, musíš jít přes nějakou firmu, která získá práva na distribuci muziky. Teoreticky se to může vztahovat jedině na služby jako Bandzone. Ty mají smlouvy s koncovými uživateli, ale jedná se o tzv. nekomerční služby.

Pokud jsme česká kapela, která se chce dostat za hranice, jsou rozdíly v tom, když kontaktujeme zahraniční distributory?

SY: Nezáleží na tom. Jediné rozdíly mohou být z hlediska evropských a mimoevropských práv. Což může být problém pro ty, kteří právu úplně nerozumí.

Budu chtít distribuovat přes SoundYard/Prodejhudbu, jaké budou podmínky?

SY: Vstupní poplatky žádné nejsou, ale platí se provize z výdělku, která vychází z poměru 70:30 ve prospěch zákazníka a u Supraphonu je to stejné. U nás je výhoda, že jsme schopni se dohodnout i na nějakém jiném poměru, ale musí k tomu být důvod.

PH: Podmínky máme stejné. Tedy vstupní poplatky se neplatí a provize jdou 70:30. Výjimky ale neděláme.

Jak často se vyplácí odměna?

SY: Vyplácíme 4x ročně, což se odvíjí od toho, jak často poskytují kanály účetní informace. Například Supraphon podává účetní výkazy jednou za půl roku, tak to pak posíláme i zpětně. Zároveň máme limit – odměny posíláme, až se nastřádá minimálně 500 Kč.

PH: Odměna se vyplácí 2x ročně, kdy minimální částka musí dosáhnout 100 Kč u žadatele s bankovním účtem v ČR nebo 1500 Kč u žadatele se založeným účtem mimo ČR.

Má OSA vliv na výši vyplácení?

PH: Odvody OSA si řeší každý digitální obchod sám (Spotify, Deezer atd …).

Kolik se dá získat peněz za prodané online CD?

SY: Když se prodá celé CD tak, že to nejede v režimu streamu, distributor si z částky něco vezme. Z toho, co zbyde, si ještě vezmeme něco my a to, co zbyde, se rozděluje. To znamená, že například ze 100 Kč kapela obdrží zhruba 40 Kč.

A kolik se dá získat pouze z poslechů?

SY: To jsou haléře za poslech. Opět se to nedá úplně zprůměrovat, protože ty smlouvy má každý distributor nastavené jinak. Jen pro představu: Spotify rozlišuje, jestli je song v reklamním režimu nebo jestli je to písnička, kterou si někdo vyžádal, stáhnul a tak podobně. Má tam asi 18 typů, podle čeho částku určuje. Stejné je to i u Apple Music. Pokud mám ale opravdu říct konkrétní částku, tak se může jednat o koruny v rámci stovek poslechů.

Smlouva se sepisuje na dobu určitou?

SY: Ta je na dobu neurčitou.

PH: Smlouva se sepisuje na 2 roky.

Ale dá se, předpokládám, od smlouvy odstoupit nebo ji prodloužit?

SY: Odstoupit samozřejmě jde, ale je tam podmínka, že distribuce doběhnou do konce. V našem vztahu k hudebního kanálu to ani jinak nejde. Respektive to je tak, že my požadavek o ukončení distribuce dáme hned a hudbu stáhneme do týdne. Než to ale na základě svých smluv stáhnou i ti další subdodavatelé a všechno doběhne, chvíli to trvá. 

PH: Pokud nebudete s našimi službami spokojeni, můžete po dvou letech vypovědět smlouvu. Je však nutné počítat s výpovědní lhůtou jeden rok. Musíme totiž jednotlivě kontaktovat všechny online obchody a požádat je o smazání vašich skladeb. Každý z obchodů má pak vlastní lhůty na smazání obsahu, a proto je nutné mít výpovědní lhůtu takto dlouhou. Dřívější odstoupení není možné. Naopak pokud smlouvu nevypovíte, automaticky se po uplynutí dvou let prodlužuje.

Na kolik kanálů se přes vás dostaneme?

SY: Máme do 20 kanálů, kam řadíme ty největší jako Apple, Spotify, Google Play, odkud jde 98 % všech zisků. Připravujeme ale i další jako třeba Tesla nebo Pandora. 

PH: V současné době zastupujeme více než 200 největších online obchodů s hudbou po celém světě včetně těch, které fungují v České republice. Vaše hudba se tak může prodávat na Supraphonline, iTunes, Deezer, Spotify, Rapsody, Zune, Google Play, Bontonline, MusicJet, ClickMusic, Amazon MP3 a mnoha dalších…

Jak dlouho naopak trvá, než mě na Spotify nebo iTunes, … zařadíte?

SY: To záleží. Každopádně změny jako název písničky, jsou daleko horší než zavádění celé distribuce. Distribuce jako taková trvá řádově dny v závislosti na období. Například na Spotify to před Vánocemi trvalo až měsíc, protože to Spotify nestíhal a to my neovlivníme. Pouze vidíme, že je to ve frontě. Skvělý je Google Play, tam je to i během dne.

Proč některé interprety nejde vyhledat třeba v Instagram Stories i když jsou na Spotify?

PH: Tato záležitost je poměrně nová a aby to fungovalo, je nutné obsah na Instagram nahrát. Z naší strany byla smlouva s Instagramem podepsána poměrně nedávno, takže tam postupně budeme skladby doplňovat. Takže ano, umíme to, ale je to v prvotních fázích.

Co můžu udělat pro to, abyste mě na hudební kanály dostali?

SY: Stačí nás kontaktovat na e-mail s potřebnými informacemi a všechno sepíšeme. Důležité je mít připravené písničky v dobré kvalitě ve formátu wav.

SP: Na našich stránkách vyplníte formulář, nahrajete písničky ve formátu wav. Na základě toho vám odešleme smlouvy na e-mail, které je potřeba vytisknout, podepsat a poslat nám je na naši adresu.

Děkuji vám za váš čas a poskytnuté informace.

A jak distribuci řešíte vy? Přikláníte se radši k zahraničním nebo českým distributorům? Vaše zkušenosti, názory a připomínky nám nezapomeňte napsat do komentářů.

Janča

Organizace hudebního festivalu

Pořádáme kulturní akci, díl 1 – Sepište to na papír

Pokud se pohybujete v hudebním světě, jistě vám neuniklo, že Česká republika je zemí několika stovek festivalů, městských slavností a ...
Značka Pro Pokračování Textu

Crowdfunding aneb na co se připravit

Připravené songy, napsané texty, už je jen vydat. Spočítáte si, že zůstatek na účtě je daleko menší, než kolik si ...
Značka Pro Pokračování Textu

Největší festivaly světa – elektro, pop i gospel

Letní festivalová sezóna je v plném proudu. Branami českých i zahraničních festivalů projdou tisíce i desetitisíce lidí. Headlineři se zběsile ...
Značka Pro Pokračování Textu

Musicograma – úžasný nástroj pro oživení výuky hudby       

Už se vám někdy stalo, že by vaši žáci, a zejména ti mladší, chtěli každou hodinu poslouchat Mozarta? A dokonce ...
Značka Pro Pokračování Textu

Jak dostat svůj singl snáze do rádií? A je to vůbec možné?

I přes fakt, že dnešní doba nabízí spoustu možností, jak dostat svou hudbu do povědomí posluchačů, tak mezi nejsilnější média ...
Značka Pro Pokračování Textu

The Wild Roots – trio z hlubokých lesů

The Wild Roots, energické trio z Lázní Kynžvart, vydali klip ke svému songu Fire in my heart. Tahle trojka míchá ...
Značka Pro Pokračování Textu

Seriál “Hudební guerilla”: 2. Jak dostat diváky na koncert

Seriál “Hudební guerilla”: 2. Jak dostat diváky na koncert “To je přece jasný. Vytvořím na Facebooku událost a donesu do ...
Značka Pro Pokračování Textu

Chvilka hudební teorie, díl 3: S tužkou na akordy!

Ahoj a vítám Vás u další Chvilky hudební teorie! Dnes nám půjde o rychlou metodu, díky které si si i ...
Značka Pro Pokračování Textu

Když cestou na festival narazíte na festival…na střeše

Karlovy Vary během MFFKV Mezinárodní Filmový Festival Karlovy Vary je nepochybně jednou z nejvýznamnějších a největších událostí u nás. Doprovází ...
Značka Pro Pokračování Textu
Loading...
Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: