staré rádio, kazety,

Foto: Michaela Šimková

I přes fakt, že dnešní doba nabízí spoustu možností, jak dostat svou hudbu do povědomí posluchačů, tak mezi nejsilnější média patří stále rádio. Myslím, že i dnes většina muzikantů a skladatelů sní o tom, že otočí pomyslným čudlíkem a zaslechnou z rádia svou tvorbu. 

Jsou hudebníci, kteří jsou zastoupeni svým nakladatelstvím. Nakladatelství má krom vydání a prodeje alba v popisu práce publicitu,  tím se snaží o zvýšení prodeje vlastních produktů. Rádio je jednou z jejich cest k propagaci klientů.

Ovšem já bych se dnes chtěla zaměřit na muzikanty, kteří se zastupují sami. Jak zvýšit šanci, že získáte místo v obsáhlém playlistu rádia? A je vůbec možné svůj singl do rádia protlačit? 

Předem chci poděkovat  vedení rádia Zelená hora A.Strnadovi (dále jen ZH), S.Rubášovi z Radia Beat (dále jen RB), M. Janouškovi z Rock Rádia (dále jen RR) a M. Kellerovi z Country radio, za zodpovězení mých dotazů. Díky těmto pánům, jsem mohla sestavit pár bodů a dodat  užitečné informace. Tyto body se zakládají na nejčastějších chybách, kterých se interpreti dopouštějí, a tipech, jak tuto prezentaci zlepšit. 

1) Pořady pro začínající kapely:

Nejjednodušší způsob je zkusit štěstí v některém z pořadů určeným začínajícím i pokročilejším kapelám, které nebyly zařazeny do pravidelné rotace. Tyto pořady jsou sice mimo hlavní vysílací čas, ale i přesto vás mohou dostat do povědomí posluchačů. 

Mám tu pro vás tip na několik pořadů, které fungují již několik let. 

“Naděje Beatu ” – Radio Beat

https://www.radiobeat.cz/cs/program/19008/

RB:
“Pořad Naděje Beatu funguje již několik let. Je věnovaný zajímavým tuzemským kapelám. V létě je nahrazen pořadem Beat Fest – průvodcem po tuzemských festivalech. Od září do června se Naděje vysílá vždy jednou za dva týdny v úterý 19-20 hod. Některé díly jsou, řekněme, přehled kapel. Obvykle se jich do dílu vejde 5. Zazní nějaké základní informace a 2 písně kapely. Některé díly jsou dělané jako hodinový rozhovor s kapelou, probereme v něm vše od historie, až po budoucnost. Přehráváme muziku kapely i další písně (obvykle známějších skupin), které kapela přinese jako svou hudební inspiraci. 

Kapely si hledám sám, nebo mi je doporučují posluchači, často se kapely hlásí samy. Stačí mailem zaslat nějaké základní informace, odkazy na web a sociální sítě a link na muziku (nejraději mám mp3 na 320 kbps v rar balíku, např. přes server www.uschovna.cz).” 

“Rocková garáž” – RockRadio

https://rockovyradio.cz

RR:
“Na RockRadio je samozřejmě možné dostat singl. Má to ale své mantinely. Obrací se na nás hodně začínajících umělců s prosbou, abychom jejich píseň zařadili do playlistu. Ne každému se to logicky podaří. Záleží na mnoha okolnostech. Ty nejlepší dostanou možnost, zaznít v naší rubrice ‘Rocková garáž – to nejlepší z českých zkušeben a garáží’.”

“FOLKMANu” – Country radio

http://www.countryradio.cz/folkove-stupne/
V rámci tohoto pořadu, vysílaného každou neděli od 20:00 do 23:00, můžete být zařazeni do soutěže “Folkové stupně”, stačí vám 1-2 nahrávky. 

“Srdcem v country” – Country radio

http://www.countryradio.cz/clanky/srdcem-v-country-21.html
Pořad se vysílá každou sobotu od 18:00 do 19:00. Tento pořad je určen interpretům, kteří mají více nahrávek, eventuálně CD.

“Startér” – Radio Wave 

https://porady.rozhlas.cz/starter-5183274
Nyní přes léto sice skladby nepřijímají, ale začínají opět na podzim. Tento pořad není žánrově omezený. 

2) Nekomerční, online, či studentská rádia:

Další možností a myslím, že pro začátek tou nejsnazší, jsou samozřejmě malá, nekomerční a studentská rádia. Ano, převážná část těchto rádií jsou k poslechu pouze v online verzi, mezi posluchači se ale těší velké oblibě.  

3) Kvalita nahrávky:

Každý posluchač chce rozumět textu, nechce poslouchat šum, vazbu, hlasy. Nechci tím říct, že mají šanci jen studiové nahrávky, to zajisté ne. Je důležité, aby na nahrávce byl čistý, ničím nerušený zvuk, ať už nahráváte doma, ve studiu, na zkušebně.

ZH:
“Co se týče kvality skladby, některá rádia si řeknou svá kritéria ke kvalitě a především formátu songu. Lepší je určitě posílat WAW i MP3, problém nastává občas, když si někdy interpret udělá nahrávku sám a několikrát renderuje v MP3, kvalita nahrávky se ztrácí a častá komprese nahrávku dokáže zkazit.”

4) Žánr:

Je zbytečné zasílat rockovou nahrávku do rádia, které je zaměřené na techno, hip hop, či jiný žánr. Čas vám ušetří zaměření na rádiové stanice vašeho žánru a na multižánrové stanice. 

5) Nevsázejte pouze na 1 singl:

Vždy zasílejte více songů, celé demo, či EP. Dejte stanici na výběr. Ne každá skladba se musí líbit všem a tím, že skladby vybírají zaměstnanci rádia subjektivně, zvyšuje se možnost, že zaujmete alespoň jednou nahrávkou. 

6) Přiložte popisek a informace o vás:

Nezapomeňte řádně označit skladby, které posíláte názvem kapely, singlu a popřípadě název alba. Připište základní informace o vás a kontakty, popřípadě odkazy na vaše sociální sítě a webové stránky. Kupodivu na to spousty muzikantů zapomíná, ať už zasílají skladby na CD, nebo elektronickou formou. Můžete přidat logo a promo fotografie. Na stage můžete zaujmout vystupováním a show, ale v rádiu takovou šanci nemáte. Představte se nejlépe jak to jde. Ne vždy zaujmete jen vaší tvorbou, ale i osobností. 

Tip: Práci vám ušetří připravený press kit, který při zasílání požadavku do rádia přiložíte. Jak správný press kit vypadá a co obsahuje, se dočtete v našem speciálním článku.

Kdo rozhoduje o tom, zda vás lidé zaslechnou v éteru? 

Ve většině případů je to dramaturgie rádia, která rozhoduje o tom, kdo obsadí slot v dramaturgickém plánu. Každé rádio se řídí svými subjektivními kritérii, každá stanice má svůj postup a svá pravidla. Často spoléhají pouze na osobní pocit a řídí se tím, co se jim líbí, a co zaujme posluchače. 

Ano, může se zdát, že pravděpodobnost toho, že vás vyberou, je jako vyhrát ve Sportce. To potvrzuje i A.Strnad z rádia Zelená hora, který k tomu dodává: “Dnes je velká nadprodukce hudby a je potřeba mít kapku štěstí. Jeden dramaturg vám řekne ano, a druhý jednoznačné ne.”

Já pevně věřím, že se s vámi brzy uslyším na některé z rádiových stanic. A že jednou přijde doba, kdy zapnu jakoukoliv stanici a nebudu slýchávat mnohokrát denně ohrané songy, ale objevím i něco jiného, nového a kvalitního. 

Už jste zazněli na našich nebo  zahraničních stanicích? A ozvali už se někdy vám z rádia? Budu ráda, když se o svou zkušenost podělíte v komentářích. 

Kateřina Šimková

Poprvé ve studiu: jak vzniká nahrávka?

Každého muzikanta, který vejde do nahrávacího studia poprvé, čeká mírný šok - všechny ty drahé mikrofony, sluchátka, monitory, velký mixpult ...
Značka Pro Pokračování Textu
Jake Aarons

„Choďte na hudební akce, seznamujte se a poznávejte lidi z branže,“ radí Jake Aarons, Redakční zpovědnice 3. díl

Několikrát do týdne máte možnost číst články z různých odvětví hudebního světa. Reportáže, rady, návody, rozhovory, zajímavosti a další. Ale ...
Značka Pro Pokračování Textu
Výměna strun na houslích

Výměna strun u smyčcových nástrojů aneb udělejte z nástrojové Škodovky Mercedes

Bezmoc narůstá. Máte krásný nástroj, dobrého učitele a dokonce jste cvičili, ale stejně to nehraje. Co je špatně? Zvažte výměnu ...
Značka Pro Pokračování Textu

5 + 1 tipů, jak zdarma zvýšit dosah na IG

Určitě jste si všimli, že neplacený dosah na sociálních sítí postupně klesá. Nutnost placené reklamy už je téměř samozřejmostí, ale ...
Značka Pro Pokračování Textu
Zpěv

Žádný hudební sluch? – Mýtus!

Už vám někdy někdo řekl, že nemáte hudební sluch? Ať radši nezpíváte, protože vám to nejde? To ale nemusí být ...
Značka Pro Pokračování Textu

„Hrát jen pro sebe je dost krátkozraký a nemyslet na fans se nevyplácí,“ vzkazuje Ricardo Delfino – Redakční zpovědnice, 2.díl

Několikrát do týdne máte možnost číst články z různých odvětví hudebního světa. Reportáže, rady, návody, rozhovory, zajímavosti a další. Ale ...
Značka Pro Pokračování Textu

Pořádáme kulturní akci, díl 3 – Kdo tohle všechno zaplatí?

V prvních dvou dílech seriálu Pořádáme kulturní akci (1. díl a 2. díl ) jsme se zamýšleli nad otázkami jako ...
Značka Pro Pokračování Textu

Pardubičtí Corpulent Provocateur představí nový singl a videoklip

Dnešního data, 25. října, vydává pardubická parta Corpulent Provocateur singl a videoklip k písni Call Girl. Ten natočili v londýnských ...
Značka Pro Pokračování Textu

Tiskovka nebo PR článek? Oslovujte média správně

Ať už vydáváte CD nebo propagujete vaše podzimní turné, mediální podpora není na škodu. Krátký článek v novinách přiláká publikum, ...
Značka Pro Pokračování Textu
Loading...
Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: