Každá začínající kapela začne dříve, nebo později řešit, jak se prezentovat světu i jinak než jen naživo na koncertech, nebo pomocí fotek na Instagramu. Od dob vynálezu fonografu se sice mnohé v oblasti záznamu zvuku změnilo, jisté principy se však s časem příliš nemění. Přesto potkávám mnohé případy kapel, které přicházejí do studia nepřipraveny a zbytečně se tak samy okrádají nejen o čas, ale hlavně peníze. Pokusím se tedy uvést drobný návod z mých zkušeností, jak se řádně do studia připravit.

Co od nahrávání očekáváme?

Je třeba si ujasnit s jakým cílem budete nahrávku realizovat. V případě mladé, začínající kapely není dobré vystřílet si všechny trumfy hned najednou a jít do studia nahrát rovnou celé album, těch prvních 10 písniček, co jste dali dohromady. Jednak budete mít mnohem větší stres, a pak vám po krátkém čase budou nahrávky připadat zastaralé, protože se v hraní a kompozici zdokonalíte.

Pro první zkušenost je optimální zvolit si 2-3 skladby. Toto množství se dá dobře secvičit a u průměrné kapely zabere natáčení přibližně dva dny. Z těchto skladeb pak můžete zvolit tu nejlepší jako váš profilový singl na Bandzone, Soundcloud, atp. Skladby vybírejte pečlivě – budou prvními vlaštovkami, které vás budou reprezentovat, měly by co nejvíce odrážet styl kapely.

Aranžmá skladeb

Častým problémem při nahrávání bývá kupodivu skladba sama o sobě. Ve zkušebně vám sice může znít vše dobře, ale většinou ve zkušebně také neuslyšíte takové ty detaily, které právě vyniknou až ve studiové nahrávce. Z technického hlediska mluvím především o tzv. maskování nástrojů.

Každý nástroj v kapele by měl v rámci frekvenčního spektra dostat „svůj podíl“, kde bude vynikat pouze on. Basa drží spodky, kytara středy, činely výšky. Zjednodušeně řečeno. Typickým zdrojem problémů jsou například klávesové nástroje, které zabírají při nevhodně zvolené aranži celé spektrum – levá ruka „leze do zelí“ base, pravá zase kytaře. Je dobré volit aranžmá harmonických nástrojů tak, aby každý hrál v jiné oktávě. Dalším příkladem může být pasáž, kde baskytara hraje o oktávu či dvě nahoře – kromě náhlého úbytku basů v nahrávce (což může být záměr) se může začít maskovat s kytarou, pokud ta také nezmění svou polohu na hmatníku.

Zvláště citlivé mohou být sólové nástroje jako saxofon, housle nebo sólová kytara, které se mohou hádat se zpěvem. Zpěvová linka by se však neměla podřizovat ostatním nástrojům – tu je třeba optimálně volit tak, aby se zpěvákovi dobře zpívalo, měl v dané poloze pěknou barvu a nestávalo se, že by některé melodické „výjezdy“ byly na hranici, kterou uzpívá. Nezapomínejte, že zpěv je to hlavní, co váš budoucí posluchač bude vnímat.

Také buďte k sobě dost kritičtí, pokud jde o složitější pasáže písničky. Precizně zahrané mohou znít výborně, ale sáhněte si do svědomí a zhodnoťte, zda jste ty „šestnáctkové sweepy“ schopni zahrát tak, jak skutečně chcete a nebudete se s tím jednak trápit na nahrávání, nebo se pak za nepřesnou rytmiku či intonaci nebudete tlouct do hlavy ještě dlouho po vydání nahrávky. Ideálně si zkuste danou pasáž nahrát sami doma – i kdyby jen na telefon s puštěným metronomem. Editací se dá sice hodně věcí spravit, ale málokterý studiový zvukař bude bez příplatku jen z dobroty srdce skládat notu po notě. Pak je na místě pasáž vhodně upravit a zjednodušit. Není třeba se za to vůbec stydět, vždyť všichni jsme jen muzikanti.

Cvičit, cvičit, cvičit

Asi máte pocit, že to je ta nejvíce jasná rada. Přesto by se jeden divil, kolik kapel přijde do studia, aniž by měly písničky pořádně nacvičené. Ono totiž nestačí jen umět hrát dohromady. Tam je to o to jednodušší, že se navzájem „chytáte“. Do studia je dobré cvičit každý zvlášť pouze s metronomem, aby jednotlivé stopy byly z rytmického, intonačního a „feelingového“ hlediska dovedené k dokonalosti. Každý člen kapely by se měl sám perfektně orientovat ve struktuře skladby, aby byl schopen rychle reagovat na případné opravy. Když se ve skladbě neorientuje kapela, jak se v tom má zorientovat zvukař? Zbytečně se pak ztrácí čas hledáním dané pasáže.

Pokud teprve začínáte a bubeník nikdy s metronomem nehrál, je lepší zvolit studio, které Vám umožní nahrávat systémem všichni naráz. Výsledek bude znít o mnoho přirozeněji a kompaktněji, než když budete vůči metronomu rozlezlí každý trochu jinak. Taková studia ale bývají o něco dražší, protože musí být vybaveni odpovídající, vhodně akusticky řešenou místností, systémem odposlechů, a hlavně zkušenou obsluhou, která umí nastavit hudebníky tak, aby vznikaly co nejmenší přeslechy mezi jednotlivými nástroji.

Praktická příprava

Není to nezbytně nutné, ale bývá to velice vhodné, udělat ve zkušebně na diktafon, nebo i jen telefon, pracovní nahrávku. Demo, které odešlete zvukaři ještě před samotným nahráváním. Vám to pomůže si vyjasnit některé kritické pasáže ještě před vstupem do studia a zvukaři to zase usnadní orientaci ve skladbě.

Vodící track

Bubeník, který ve většině nahrává jako první, mívá požadavek na tzv. vodící track pro orientaci ve skladbě. Bývá to stopa kytary či jiného harmonického nástroje, případně zpěvu. Je samozřejmě možné tento track nahrát přímo ve studiu před nahráváním bicích, ale zbytečně se s tím ztrácí čas. Optimální je nahrát track doma. Malou zvukovou kartu už mívá prakticky každá kapela. (článek o domácím nahrávání) Zvukaři pak vodící track dopředu poslat (bez metronomu, ten už si pustí zvukař ze svého systému). U studií s oddělenou režií je možné také hrát s bubeníkem „live“.

Stav vašich nástrojů a aparátů

Před vstupem do studia je samozřejmě nutné zkontrolovat si stav všech nástrojů a aparátů. U bicích: blány, vrzání šlapky či hihatky, obecně nechtěné rezonance u bubnů. U kytar, případně baskytar nové struny (ale ne těsně před nahráváním, ideálně aby si tak den dva stačily struny „sednout“ a nerozlaďovaly se), seřízení oktáv, snímače, stav lamp v aparátu, kabely. Často se pak ztrácí ve studiu čas právě kvůli nějaké drobnosti. Stalo se mi, že si kytarista dovezl do studia krásný, nový lampový aparát, ale shodou nešťastných náhod mu vyhořela pojistka v napájení a on neměl s sebou novou.

U bicích nástrojů si pohlídejte vyváženost činelů. Stává se, že hihatka je nejhlasitějším nástrojem v soupravě a přehlušuje tak ostatní činely (crash, ride, atp.), které by měly být dynamicky výše. Díky vysoké hlasitosti také způsobuje přeslechy v ostatních mikrofonech a ovlivňuje tak zvuk virblu a přechodů. Je to způsobeno jednak velikostí a masivností hihatky, jednak způsobem hraní samotného bubeníka. Hihatka je blíže a níže, hraje tedy na ní většinou s větší razancí. Jak z toho ven? Koupit hihatku menšího průměru a tloušťky, menší razance při hraní hihatky. Někteří bubeníci si jí například na nahrávání ve studiu dávají dále od sebe, anebo výše. Nebo minimálně zmenšit vzdálenost mezi talíři hihatky v otevřeném stavu, aby o sebe činely nemohly tak třískat. Každopádně je dobré si to zkontrolovat, pak i ve studiu při prvním zkušebním náběru, nebo pak budete mít najednou v refrénech (kde hrají crashe) „činelové ticho“, protože overheadové mikrofony budou stažené kvůli hlasité hihatce.

Zvukaři pomůže, pokud mu dopředu zašlete rozpis vašich nástrojů, aby si mohl dopředu například připravit a vybrat odpovídající mikrofony nebo dopředu vytvořit projekt ve svém systému. U bicích je dobré se rozepsat do jednotlivých bubnů.

Vytvořte si harmonogram nahrávacího dne

Zeptejte se na časové rozpětí nahrávacího dne ve studiu a podle toho vytvořte harmonogram. Určitě totiž není nutné, aby na nahrávání byla celý den celá kapela. Typicky, zpěvačka / zpěvák nahrávají většinou až v závěru, kdy jsou hotové nástroje, a často jsou vyčerpaní už předtím, než vůbec začnou sami nahrávat. Pokuste se odhadnout, kolik času přibližně zabere nahrávání jednotlivých nástrojů a nastavte příchod muzikantů tak, aby to bylo co nejvíce efektivní. Do harmonogramu určitě začleňte pauzu na oběd. Poohlédněte se v okolí po nějaké dobré restauraci a běžte si uprostřed nahrávání trochu odpočinout a “proběhnout se“. Ostatně i zvukař ocení pracovní přestávku.

Doufám, že vám můj návod alespoň trochu pomůže k tomu, abyste zbytečně neztráceli čas a tedy peníze během nahrávání.
Přeji vám mnoho úspěšných a efektivně nahraných písniček!

Autor: Petr Veselý

Kde sehnat peníze na nahrávání? 

 

Technika nahrávání – mikrofon

Pokud pomineme muzikanta hrajícího na svůj nástroj, pak na začátku nahrávacího řetězce stojí většinou mikrofon. V tomto článku si řekneme, jak ...
Značka Pro Pokračování Textu

Musicograma na míru II: tvorba videa

V minulém článku jsme si ukázali základní pravidla, jak vybrat správnou hudbu na musicogramu a jak ji upravíme. Nyní se podíváme ...
Značka Pro Pokračování Textu

I Am Rosie odhalila nový videoklip s písní Can See You

JakI am Rosie je mladá česká zpěvačka, která se nebojí odlišit a vzbouřit. Není výrazná pouze vzhledem, ale i osobitou ...
Značka Pro Pokračování Textu
Lili Vilit - Jonáš Princ koncert Rock Café

Lili Vilit: „Vydávání singlů nás omezovalo”

O mladé partičce muzikantů Lili Vilit a jejich chystaném prvním EP jsme psali před měsícem. Jak se nová deska připravovala ...
Značka Pro Pokračování Textu

“Muzikantům chybí pokora,” říká Michal Cemper – Redakční zpovědnice, 1.díl

Několikrát do týdne máte možnost číst články z různých odvětví hudebního světa. Reportáže, rady, návody, rozhovory, zajímavosti a další. Ale ...
Značka Pro Pokračování Textu

V 80 letech zemřel mnohonásobný slavík Karel Gott

Dnes ráno médii otřásla šokující, ale zcela nečekaná zpráva. Zemřel Karel Gott. Legendární zpěvák a ikona české popové scény. Sinatra ...
Značka Pro Pokračování Textu

Report Festiwall: Nástrahy bookingu

V předešlých reportech třídenního Festiwallu jsme shrnuli to nejdůležitější z panelových diskuzí Jak dostat hudbu do médií I. (zde) a ...
Značka Pro Pokračování Textu

Hlasová hygiena aneb desatero tipů, jak pečovat o hlas

Pokud se zpěvu věnujete profesionálně, asi vás většina tipů nepřekvapí. Je-li ale zpívání jen koníčkem nebo jste třeba učitelem a ...
Značka Pro Pokračování Textu

Pořádáme kulturní akci, díl 2 – Tady by se to ale festivalovalo

V prvním díle seriálu Pořádáme kulturní akci byly hlavním tématem stavební kameny každého projektu a to PROČ a PRO KOHO ...
Značka Pro Pokračování Textu
Loading...
Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: