Slide je kovová/skleněná/hliněná trubička, kterou se jezdí po strunách sem a tam. Také se můžete potkat s výrazem bottleneck (česky: hrdlo láhve – protože skleněné slajdy si dřív muzikanti vyráběli tím, že uřízli hrdlo láhve od whisky a získali tak pěknou skleněnou trubičku).
Díky slideu můžeme z kytary dostat úplně jiný charakter zvuku než při hraní prsty a to díky tomu, že strunu nekrátíme pomocí pražců a tudíž i z naprosto běžné kytary (ať už elektrické či akustické) vytvoříme bezpražcový nástroj.

V tomto článku nehodlám rozebírat různé druhy a materiály slideů a ani Vám nebudu říkat na který prst máte mít slide navlečený. Nebudu se zmiňovat ani o otevřených laděních (kdy struny kytary naladíte do nějakého akordu a díky tomu můžete hrát akordy celým slidem přes všechny struny). To všechno je nám k ničemu, pokud nedokážeme slidem z kytary vyloudit čistý tón. Kromě pár dobře míněných rad k technice hraní slidem se nejdřív zmíním o obecně zažitých předsudcích, které okolo této kouzelné trubičky panují.

Slide jen pro bluesovou hudbu?

Kupříkladu Steve Vai a jeho Bad Horsie již dávno dokazují, že slide je výborný i na zkreslenou kytaru. Naopak si myslím, že ve tvrdší hudbě by si zasloužil mnohem větší prostor v oblasti riffů, melodií, ale i doprovodů. Slidem ze zkreslené kytary dostanete ještě houslovější charakter zvuku a delší sustain tónů. Samozřemě i u popovější hudby můžete díky němu svou hudbu odlišit od svých kolegů a to se dá brát jako další velké plus. Slide je prostě další nástroj, kterým můžete zahrát ty správné tóny a vůbec to nemusí být bluesové tóny.

Slide je tak trochu neovladatelný a bude to vždy znít rozladěně

To je jako tvrdit, že na housle se nedá intonovat přesně. Princip obou nástrojů je  podobný a začátky bývají podobně obtížné. Na světě také existují lidé, kteří dokážou hrát čistě i na zobcovou flétnu, takže slide by měl být vlastně maličkost ;). Pokud si tedy osvojíte správnou techniku se slidem a hlavně tlumení, tak můžete hrát čistě a bez nějakých pazvuků klidně i státní hymny.

1) Pravý úhel

Ať už máte slide na prstu u nohy, tak je nutné aby byl držený co nejvíc kolmo na struny. Jinak se totiž stává, že i jednotlivý tón nebude mít takovou jakost jakou by mohl mít (většinou drnčí) a o souzvucích dvou tónů ani nemluvě. Se slidem se z kytary stává velmi citlivá věc a kolmé držení slideu je základní předpoklad čistého hraní. Nejlíp toho docíle tak, že dlaň vaší ruky bude souběžně s hmatníkem a pokud nemáte úplně křivé prsty, tak by to mělo stačit. Slidem téměř vždy jezdíte přes všechny struny naráz, proto ho není potřeba nějak nahýbat či natáčet speciálně pro nějaký tón.

2) Pohyb začíná v lokti

Mnoho začátečníků mívá problém v tom, že mají příliš uvolněné, nebo spíš plandavé zápěstí (to souvisí i s prvním bodem) a tedy slidem po strunách jakoby “plavou”. Pak se stává z každé změny polohy sonické utrpení.
Správně byste při změně polohy používat velké svaly ve vaší paži a samotný pohyb slideu vzniká v lokti  – nikoli v zápěstí ani v prstech. Neříkám, že by zápěstí mělo být nějak ztuhlé a v křeči, ale pouze něžně zafixované a mělo by s předloktím tvořit jeden pohyblivý celek (hřbet ruky a předloktí musí být zarovnané). Spíš než na slide je tedy lepší se soustředit na loket a na taky to, že loketní kloub je místo odkud ovládáme pohyb slideu. Náš cíl je nenechat se ovládat slidem, ale získat nad ním co nejvíce kontroly a pevnosti.
Tento tip se Vám hodí i při normálním hraní bez slideu. Často se setkávám s tím, že lidé se při změně polohy soustředí jak prsty dostat na správné políčka a zbytek ruky (i s palcem) pak táhnou v závěsu. Pokud tedy cvičíte změny polohy levé ruky, tak mnohem lépe pochodíte pokud budete myslet na to, že posun celé dlaně s předloktím je odstartován z lokte.

3) Zbývající prsty a tlumení

Ještě jsem neviděl, že by měl někdo slide nasazený na ukázováku, ale ať už máte slide na prostředníčku, prsteníčku (můj případ) a nebo malíčku, tak vám za slidem minimálně jeden prst zbyde (tedy blíž k hlavě kytary). Tyto zbylé prsty je nejlepší lehce přiložit na všechny struny za slide (můžou se k němu jemně semknout). Jednak to zpevní držení slideu a kontrolu nad ním, ale také to utlumí velkou část pazvuků a zlepší charakter tónu.

Při hraní slidem je ohromně důležité co nejvíc tlumit struny, které aktuálně nemají znít. Tlumíme doslova vším co zrovna v dané chvíli nepotřebujeme – levou, ale zvlášť pravou rukou a jejími prsty (u leváků samozřejmě naopak). Mnohem lépe se tlumí, když na slide hrajeme prsty, ale i když hrajeme trsátkem, tak je dobrý zvyk mít zbylé tři prsty položené na nehrajících strunách.
Technika tlumení je asi ta největší překážka čistého hraní se slidem, ale rozhodně není neporazitelná. Hlavní je mít v hlavě to, že tlumit můžeme vším a když má znít jeden tón/souzvuk tónů, tak je nutné se postarat o to, aby zněl co nejčistěji. U levé ruky můžeme použít zbylé prsty před slidem, nebo palcem levé ruky můžeme občas tlumit tlustou strunu E. Na pravé ruce jsou to již zmíněné zbylé prsty, ale také malíková hrana a hrana palce (i když jím třeba držíme trsátko). Záleží na konkrétní situaci a proto je obtížné radit detailněji.

Můžete to ovšem ze začátku cvičit tak, že si zvolíte tón na nějaké struně a váš cíl bude, aby žádná další struna nezazněla. Až na to příjdete, tak si najděte tón na jiné struně a opět najděte způsob jak zbylé struny co nejlépe utlumit. Ze začátku ani nepotřebujete slide a můžete to cvičit na prázdných strunách. Pokud máte možnost, tak si elektrickou kytaru zkreslete, ať pořádně vylezou všechny nedostatky. A samozřejmě čím pomaleji a důkladněji budete postupovat při začátku, tak tím rychleji Vám tato technika přejde “do krve”, to ostatně platí u všeho.

4) Tlak na struny

Někde se setkáte s názorem, že na hraní slidem byste měli mít kytaru s vysokým dohmatem, ale má zkušenost je taková, že když budete aplikovat správný tlak na struny, tak nebudete mít problém s drnčícími pražci při změně poloh ani na kytaře s normálním dohmatem a tloušťkou strun. Není totiž potřeba na slide tolik tlačit. Můžete si ostatně zkusit sami jaký tlak je potřeba vyvinout, aby slide začal na struně “fungovat” a nechrastily ani struny ani pražce. Samotná struna se pohne maximálně tak o třetinu milimetru. Správné tóny tedy nikdy nevytvoříte tak, že budete struny stlačovat dolů a drhnout o pražce, ale naopak jemným a stabilním tlakem.

5) Kde najít správné tóny

Jak asi víte, tak pražce na kytaře nám dělí strunu na menší díly – díky tomu struna změní svůj tón (tedy změní frekvenci kmitů) a pražce jsou tedy umístěny tam, kde i se slidem hledat ty správné tóny. Na tlusté struně E bude nad prvním pražcem tón F, nad druhým je tón F#/Gb a tak dále. Stačí si zapamatovat, že slide by se nikdy neměl zastavit nad středem políčka (leda by to byl záměr). Je nutné říct, že u slideu se musíme i tak řídit víc svým sluchem a nikoli vizuálním dojmem, který by měl sloužit hlavně jako taková pojistka. Ze začátku určitě bude orientace pomocí pražců hlavní opora, ale pokud už začnete mít dojem, že Vám to zní dobře, tak zkuste zavřít oči a poslepu chytat ten stejný tón/melodii. Čím rychleji se naučíte reagovat na rozladěnost, tak tím líp budete opravovat drobné chyby při hraní (a obecenstvo si jich nevšimne). Současně si snažte vybudovat svalovou paměť (dle bodu 2) a to co nejvíc uvolněným způsobem.

První cvičení se slidem

Pro začátek bych se slidem naučil hrát nějakou stupnici ve standardním ladění a tedy ve stejném tvaru na jaký jste nejspíš již zvyklí. Hrajte jí vertikálně přes všechny struny a zjistíte tak na kterých strunách se hraje lépe a které jsou budou větší výzvou (většinou se hůře hrají okrajové struny – tlusté a tenké E). Nejlepší je si vždy chtěný tón zahrát prsty a pak se podle sluchu snažit slidem vyloudit stejný tón.

Snad se Vám tento článek líbil, budu rád za komentáře a další dotazy.

Můžete se také podívat na má krátká videa o hraní slidem.

Technika nahrávání – mikrofon

Pokud pomineme muzikanta hrajícího na svůj nástroj, pak na začátku nahrávacího řetězce stojí většinou mikrofon. V tomto článku si řekneme, jak ...
Značka Pro Pokračování Textu

Musicograma na míru II: tvorba videa

V minulém článku jsme si ukázali základní pravidla, jak vybrat správnou hudbu na musicogramu a jak ji upravíme. Nyní se podíváme ...
Značka Pro Pokračování Textu

I Am Rosie odhalila nový videoklip s písní Can See You

JakI am Rosie je mladá česká zpěvačka, která se nebojí odlišit a vzbouřit. Není výrazná pouze vzhledem, ale i osobitou ...
Značka Pro Pokračování Textu
Lili Vilit - Jonáš Princ koncert Rock Café

Lili Vilit: „Vydávání singlů nás omezovalo”

O mladé partičce muzikantů Lili Vilit a jejich chystaném prvním EP jsme psali před měsícem. Jak se nová deska připravovala ...
Značka Pro Pokračování Textu

“Muzikantům chybí pokora,” říká Michal Cemper – Redakční zpovědnice, 1.díl

Několikrát do týdne máte možnost číst články z různých odvětví hudebního světa. Reportáže, rady, návody, rozhovory, zajímavosti a další. Ale ...
Značka Pro Pokračování Textu

V 80 letech zemřel mnohonásobný slavík Karel Gott

Dnes ráno médii otřásla šokující, ale zcela nečekaná zpráva. Zemřel Karel Gott. Legendární zpěvák a ikona české popové scény. Sinatra ...
Značka Pro Pokračování Textu

Report Festiwall: Nástrahy bookingu

V předešlých reportech třídenního Festiwallu jsme shrnuli to nejdůležitější z panelových diskuzí Jak dostat hudbu do médií I. (zde) a ...
Značka Pro Pokračování Textu

Hlasová hygiena aneb desatero tipů, jak pečovat o hlas

Pokud se zpěvu věnujete profesionálně, asi vás většina tipů nepřekvapí. Je-li ale zpívání jen koníčkem nebo jste třeba učitelem a ...
Značka Pro Pokračování Textu

Pořádáme kulturní akci, díl 2 – Tady by se to ale festivalovalo

V prvním díle seriálu Pořádáme kulturní akci byly hlavním tématem stavební kameny každého projektu a to PROČ a PRO KOHO ...
Značka Pro Pokračování Textu
Loading...
Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: