Nahrávání vlastních i převzatých písní je pro každého muzikanta významná část jeho hudebního působení. Začněte s nahráváním co nejdříve – přinese vám to mimo jiné dávku sebereflexe, kterou nezískáte ve zkušebně ani na koncertech. Přístupů, jak nahrávky pořídit, je několik. Jasné doporučení, který přístup zvolit, v tomto článku ale nehledejte. Zase tak jednoduché to není. Vše závisí na možnostech každého. Proto zde pouze vyjmenuji přístupy a jejich výhody i nevýhody.

Vývoj nahrávání s postupem doby

Pokud se podíváme do počátku „doby nahrávací“, uvidíme naprosto odlišnou situaci než dnes. Technologie se neustále vyvíjejí a s tím se ruku v ruce mění i jejich cena. Před padesáti lety bylo vybavení pro nahrávání výsadou velkých studií, protože pořízení nahrávací techniky od mikrofonů po mixážní pulty bylo velmi nákladné. Dnes si základní vybavení dovolí prakticky každý a to hlavně z důvodu přechodu z analogové na digitální technologii, která dovoluje všechna zařízení zmenšit a zlevnit.

Tyto změny nám nabízejí více možností, jak pořídit skvělou nahrávku, než jen návštěvu velkého nahrávacího studia. Historicky však tato možnost byla první, jejich výčet začnu právě s ní, a poté postupně uvedu další přístupy, které vznikly díky technologickému rozvoji.

Profesionální nahrávací studio

Když se mluví o nahrávání singlu, „épéčka“ nebo nové desky, většinou všem naskočí představa velké, akusticky perfektně vyladěné místnosti s vystavěnými nástroji, které jsou nazvučeny drahými mikrofony.  Za průhledem je oddělená režie s obrovským mixážním pultem, rackem plným předzesilovačů a kompresorů, nejméně čtyřmi páry studiových monitorů a pohodlným gaučem pro zbytek kapely, který se pošklebuje tomu před průhledem. Různá studia samozřejmě mohou vypadat různě, ale jako rámcová představa nám to stačí. 

Jaké jsou výhody nahrávání ve  studiu? Kromě profesionálního vybavení (včetně drahého softwaru a kvalitních virtuálních nástrojů), je to především zmiňovaný prostor, který je více či méně akusticky vytlumený a uzpůsobený pro snímání jak velmi tichých nástrojů, tak i velmi hlasitých. I pokud jste větší ansámbl, ve spoustě studií nahrajete všechny nástroje naráz, tedy „live“. Zároveň vám budou během nahrávání ve studiu k dispozici odborníci zvukaři, kteří se Vám budou naplno věnovat. Mají většinou velké zkušenosti, a proto probíhá vše hezky hladce, poradí s nastavením aparátů, postavením bicích, hlídají intonaci, výraz a preciznost. Často také suplují post producenta a poradí vám i s aranžemi. Pro mix a master mají k dispozici vícero monitorovacích systémů a tak je větší pravděpodobnost, že výsledná nahrávka bude znít dobře skutečně skoro na všech poslechových zařízeních. Některá studia jsou také umístěna na venkově či samotě mimo ruch měst, což nabízí kapele možnost hezké dovolené a nové inspirace.

Samozřejmě, za to vše je třeba zatřást poměrně těžkým měšcem. Nebudu vám nic nalhávat, zkrátka peníze jsou slabinou této možnosti. Ve studiu se většinou platí hodinovou sazbou a to v praxi znamená, že vlastně dopředu nevíte, kolik ve finále zaplatíte. Stačí, aby se jeden nebo dva muzikanti zasekli a prodloužené nahrávání přijde pěkně draho. Některá studia sice nabízejí speciální balíčky pro začínající kapely či interprety (tj. fixní částka za projekt bez ohledu na čas), ale stále se jedná spíše o výjimku. Představa nabývajícího dluhu pak může v leckom vyvolat pořádnou nervozitu, a rázem máte po pohodové atmosféře. Zvláště pokud to je vaše první seznámení s nahráváním. Ne vždy také natrefíte na profíky. Občas se stane, že místo zvukaře potkáte jen obsluhu drahých zařízení. Proto doporučuji při výběru studia hodně poslouchat reference. I to vám ale spoustu věcí dopředu neprozradí.

Nahrávání doma

S ohledem na technologický rozvoj v oblasti zvukových převodníků se postupně rozšířilo nahrávání v obýváku. V dnešní době vás celé domácí studio vyjde klidně na 5 tisíc korun, pokud vám stačí malá zvuková karta, sluchátka a jeden kondenzátorový mikrofon. A postupně rozšiřujete – od různých MIDI kontrolerů po studiové monitory nebo klidně vintage lampový mikrofonní předzesilovač. 

Obrovskou výhodu to má v tom, že nahráváte kdykoli a jakkoli dlouho. Neomezuje vás žádná hodinová sazba ani termíny. Nahrávanou skladbu můžete obracet tak dlouho, dokud se vám nelíbí. Přímo za pochodu můžete vymýšlet aranže nebo se dokonce skladbu učit hrát! Nemáte nad sebou bič v podobě šťouravého zvukaře a díky tomu nepracujete pod tlakem a ve stresu. Pokud to v začátku také nepřeženete s nákupem vybavení, finančně se můžete dostat na srovnatelnou částku s jednou nebo dvěma návštěvami studia.

Absence odborníka, který technologii zvukového záznamu rozumí, vás ale může dost potrápit. Routování vstupů a výstupů, funkce DAWu, správné postavení mikrofonu ke zdroji zvuku a úprava frekvencí, dynamiky i panorama – ovládnout taje zvukařského umění vám zabere nějaký čas. I přes velké množství návodů na YouTube většinou pracujete formou pokus-omyl. Ale i když se to vše naučíte, stále budete nad sebou postrádat další nestrannou osobu, která by kriticky zhodnotila kvalitu nahrávky před tím, než jí vypustíte do světa.

Velkým omezením, na které také můžete narazit, je prostor. Prostor, kde snímáte nástroje a kde posloucháte výsledné mixy a mastery. Narozdíl od studia vám obývák nebo zkušebnu nikdo akusticky neměřil a také nedělal akustické korekce. Při nahrávání větších nástrojů (typicky bicí) vám navíc prostor dochází stejně rychle jako vstupy ve zvukové kartě.

Poloprofesionální domácí studio

Jakýsi střední přístup se vytvořil zcela přirozeně společně s rozvojem domácího nahrávání. Často jde totiž o muzikanty, kteří se zvukařskému řemeslu sami již dobře naučili a zároveň již investovali do vybavení nějaký ten peníz. Úrovně malých studií se může velmi lišit a s tím souvisí i cena.  Někteří vás nahrají za pár korun, protože to mají jako koníčka a nemají tolik vybavení ani prostor. Někteří to berou vážněji a neřeknou si o moc menší částku než profesionální studia. O těchto studiích není moc slyšet, protože jejich reklama se většinou šíří ústně. Mezi muzikanty se ale podobných nadšenců pohybuje dost.

Pokud si vyberete nějaké malé poloprofi studio, získáváte výhodu v podobě třetí osoby, která kritickým uchem ohodnotí vaše dílo. Tato varianta se vám vyplatí i finančně. Tito muzikanti á la zvukaři na volné noze si často účtují fixní částku za celý projekt a tak od začátku jasně víte, kolik zaplatíte. Tato částka může být i výrazně nižší než v profesionálním studiu. Tento přístup je oproti profesionálnímu studiu méně stresový. Někteří zvukaři přijedou přímo za vámi do zkušebny, někteří nahrávají ve své vlastní zkušebně.

Kromě toho, že i tady můžete narazit na prostorové a technické limity, nevýhodou může být i to, že muzikant – zvukař nemá studio jako hlavní povolání a věnuje se mu více či méně okrajově. Na váš projekt nemusí mít tolik času a nahrávání s následnou finalizací se často protáhne. Současně ani jeho zkušenosti se nemusí rovnat odborníkům z velkých studií. Více než jinde je to zde ale silně individuální a je třeba si pečlivě vybírat, nejlépe podle referencí od kapel, které dělal před vámi.

Kombinace přístupů

Občas se vyplatí kombinace několika přístupů. Pokud máte zkušenosti s domácím nahráváním, ale nemáte dostatečné vybavení nebo vhodný prostor pro nahrávání bicí soupravy, využijte profesionální studio pouze k nahrání hrubých stop bicích a zbytek si nahrajte  a smíchejte doma. Nebo máte nakoupené vybavení, ale na míchačku a finalizaci si netroufáte? Nahrajte si všechny nástroje v klidu ve zkušebně a pak stopy pošlete ke zpracování k odborníkům do studia. Vhodná kombinace může vaší peněžence výrazně ulevit, navíc máte nad celým procesem dobrý přehled. Vaše nahrávka se navíc dostane k uším další nezávislé osoby, která vám poskytne zpětnou vazbu. V neposlední řadě se takovouto spoluprací hodně přiučíte a sami se v technice nahrávání zlepšíte.

Na velikosti záleží

Jinak se přistupuje k nahrávání, pokud hrajete pouze sami s kytarou – k tomu stačí základní vybavení a můžete se učit nahrávat doma. Pokud máte kapelu s bicí soupravou, je cesta k úplnému domácímu nahrávání těžší a dražší. vaše cesta tak nejspíš stejně povede přes nějaké studio, kde mnohé okoukáte. Třeba pak přijdete nahrávání doma na chuť nebo vás náročnost nahrávání navždy odradí.

Doufám, že uvedený výčet a popis možností vás, kteří s nahráváním teprve začínáte, uvedl do souvislostí a budete se moct lépe rozhodnout, který přístup zvolit. Přeji vám mnoho povedených nahrávek! A vy, kteří jste si už jisti v kramflecích, napište do komentářů, který přístup využíváte vy.

Petr Veselý

 

Kytarové solo

Improvizujte jako mistři. Poradíme vám, jak na to, díl I.

Hudba je jazyk a sólová improvizace se dá přirovnat k nenacvičenému přednesu. Jsou v ní věci nahodilé, ale také věci ...
Značka Pro Pokračování Textu

Poprvé ve studiu: jak vzniká nahrávka?

Každého muzikanta, který vejde do nahrávacího studia poprvé, čeká mírný šok - všechny ty drahé mikrofony, sluchátka, monitory, velký mixpult ...
Značka Pro Pokračování Textu
Jake Aarons

„Choďte na hudební akce, seznamujte se a poznávejte lidi z branže,“ radí Jake Aarons, Redakční zpovědnice 3. díl

Několikrát do týdne máte možnost číst články z různých odvětví hudebního světa. Reportáže, rady, návody, rozhovory, zajímavosti a další. Ale ...
Značka Pro Pokračování Textu
Výměna strun na houslích

Výměna strun u smyčcových nástrojů aneb udělejte z nástrojové Škodovky Mercedes

Bezmoc narůstá. Máte krásný nástroj, dobrého učitele a dokonce jste cvičili, ale stejně to nehraje. Co je špatně? Zvažte výměnu ...
Značka Pro Pokračování Textu

5 + 1 tipů, jak zdarma zvýšit dosah na IG

Určitě jste si všimli, že neplacený dosah na sociálních sítí postupně klesá. Nutnost placené reklamy už je téměř samozřejmostí, ale ...
Značka Pro Pokračování Textu
Zpěv

Žádný hudební sluch? – Mýtus!

Už vám někdy někdo řekl, že nemáte hudební sluch? Ať radši nezpíváte, protože vám to nejde? To ale nemusí být ...
Značka Pro Pokračování Textu

„Hrát jen pro sebe je dost krátkozraký a nemyslet na fans se nevyplácí,“ vzkazuje Ricardo Delfino – Redakční zpovědnice, 2.díl

Několikrát do týdne máte možnost číst články z různých odvětví hudebního světa. Reportáže, rady, návody, rozhovory, zajímavosti a další. Ale ...
Značka Pro Pokračování Textu

Pořádáme kulturní akci, díl 3 – Kdo tohle všechno zaplatí?

V prvních dvou dílech seriálu Pořádáme kulturní akci (1. díl a 2. díl ) jsme se zamýšleli nad otázkami jako ...
Značka Pro Pokračování Textu

Pardubičtí Corpulent Provocateur představí nový singl a videoklip

Dnešního data, 25. října, vydává pardubická parta Corpulent Provocateur singl a videoklip k písni Call Girl. Ten natočili v londýnských ...
Značka Pro Pokračování Textu
Loading...
Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: