Pokud se pohybujete v hudebním světě, jistě vám neuniklo, že Česká republika je zemí několika stovek festivalů, městských slavností a spousty komunitních akcí. Od malých po ty obrovské, od žánrově vyhraněných až po multižánry, se vstupným i bez. A za těmi všemi stojí stovky produkčních, dramaturgů, manažerů, nadšenců a dobrovolníků. Motivací proč se pořadatelé vydávají na strastiplnou cestu produkčních činností existuje několik. Pokud vás svrbí prsty a rádi byste festival nebo menší akci uspořádali ve vašem okolí, je následující seriál určený pro vás.

Organizace hudebního festivalu

Kultura jako duševní mana

Není pochyb, že smyslem kultury je zábava, potěcha a povznesení člověka. Kultura je jedním z atributů kvalitního života. Díky ní jsme pak vykonáváme naši práci s čistější hlavou, máme se na co těšit a máme důvod vylézt z našich domovů a potkávat se s dalšími lidmi i jinak než jen mezi regály obchoďáku. Nejinak je tomu u kulturních akcí coby svatostánků umění všeho druhu. Než se ale vydáme na cestu pořadatele, položme si otázku Proč?.

Formát, který zastíní i Rock for People?

Nalezení odpovědi na tuto otázku vám pomůže s koncepcí téměř celé produkce. Jako u každého jiného projektu i u festivalu si určete filozofii, na kterou se v kritických chvílích obrátíte.

Proč pořádáte festival? Chcete dát příležitost novým kapelám a interpretům? Nebo máte ambice uspořádat akci pro místní a uvést velká jména, která ve vašem městě ještě nehrála? Anebo ostych stranou, a cílíte na formát, který zastíní i Rock for People nebo Colours of Ostrava? V produkci neexistují nereálné cíle, ale jen mnoho způsobů jak je uskutečnit.Jakmile si určíte směr a smysl, které vaše událost může mít, odpovíte si i na další související otázku. Pro koho akci pořádáte?

Je tu někdo!?

Aby festival nebyl jen sletem techniků, zvukařů a kapel, potřebuje návštěvníky. Ať už stojí část vašich nákladů na příjmech ze vstupného nebo ne, bez publika nebude nikdo, kdo by nasál vaše často i celoroční snažení a kapely své “Je tu někdo!?” zakřičí ještě zoufaleji než jindy. S každou cílovou skupinou se pracuje samozřejmě trochu jinak, na to přijdete i bez titulu z marketingu. 

V návaznosti na odpověď otázky PROČ? už trochu tušíte, které skupiny návštěvníků projdou branou do městečka ze stanů, pódií a toitoiek. I tak si je ale trochu přiblížíme. 

Pracujete s předpokladem plného areálu rodin s dětmi, hudebních nadšenců nebo i zahraničních batůžkářů? Jednotlivé skupiny lidí se sice navzájem nevylučují, ale určení pro koho je váš festival určený a atraktivní, vám pomůže s výběrem interpretů, seznamem služeb a dalších atrakcí.

Sebeurčením festivalu najdete i typ marketingu, kterým svou komunitu oslovíte nejefektivněji, aby našli cestu až do vašeho lunaparku umění všeho druhu. Každý počin totiž stojí a padá na lidech. A to ať už na schopných členech pořadatelského týmu, tak na návštěvnících, kteří přijdou obdivovat vaše městečko zábavy, a co si budeme povídat, utratí u vás i nějaké peníze.

V dalších článcích ze seriálu o pořádání kulturních akcí nastíním zásady i problémy, které vás potkají při organizaci těchto událostí. Úvodní díl shrnu takto. Buďte kreativní a sepište si plán. Neostýchejte se. Ubrat můžete vždycky.

V příštím díle rozebereme další zásadní témata kolem pořádání a koncepce kulturních akcí. Například otázku výběru místa a jak jej pak naplno využít pro potřeby vašeho festivalu. A jelikož nic není zdarma, tak se zaměříme i na skladbu rozpočtu a možnosti financování.

Ricardo Delfino

Dostaňte vaši hudbu do obchodů. Bandzone a Soundreef oznámili spolupráci

Už jste se zapojili do nového projektu Bandzone.cz a Soundreef? Michal 'Majkláč' Novák a David Malina vám v rozhovoru přinášejí ...
Značka Pro Pokračování Textu
Natáčení videoklipu - kamera

Na co myslet, než zapnete kameru – Natáčíme videoklip, díl I

Videoklip je snem asi každé kapely. Třešnička na dortu za veškerou prací okolo hudební tvorby, zároveň také vizitka a výkladní ...
Značka Pro Pokračování Textu
Billie Eilish

Teprve 18letá Billie Eilish nazpívá úvodní skladbu k chystané bondovce Není čas zemřít

Americká zpěvačka Billie Eilish je nejmladší v historii, kdo složil a nazpíval úvodní píseň do série o 007.  ...
Značka Pro Pokračování Textu
Poopeek 2020 - promo

Jak správně a efektivně bookovat koncerty? Poopeek vám poradí!

Poopeek - webová bookingová platforma startuje lednovou roadshow se sedmi zastávkami v ČR a dvěmi na Slovensku. Kromě představení samotné ...
Značka Pro Pokračování Textu
Mixážní pult - ekvalizér

Technika nahrávání – ekvalizér

V dnešním článku si povíme něco o jednom z nejmocnějších nástrojů, které se využívají v hudebních studiích. Řeč bude o ...
Značka Pro Pokračování Textu

„Důležité jsou kontakty i známosti“, říká Kateřina Šimková, Redakční zpovědnice 5. díl

Pravidelně vám přináší rozhovory s jednotlivými členy redakce. Na paškál si vzala Ricarda, Janu i Jakea, se kterými se bavila ...
Značka Pro Pokračování Textu

Nová skladba? Osvědčené tipy na efektivitu při učení

Na vánoční svátky jsem dostala spoustu nových skladeb a nastalo tím mé neoblíbené období. Je volno, ale v tom tkví ...
Značka Pro Pokračování Textu
Aurora

Keychange – feministický nátlak na dramaturgy nebo motivace pro budoucí generace?

Hudební publicisty, hudebníky i spotřebitelskou veřejnost od poloviny roku 2018 názorově rozděluje kampaň za rovnoprávnost na hudebním poli - Keychange ...
Značka Pro Pokračování Textu

Vánoční hit Last Christmas oslavil 35 let a nadělil si videoklip ve 4K

O tom, že na slavném songu Wham! ulpělo několik zrnek prachu, není pochyb. Ačkoliv videoklip rotuje pravidelně každé Vánoce napříč ...
Značka Pro Pokračování Textu
Loading...
Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: