Pokud se pohybujete v hudebním světě, jistě vám neuniklo, že Česká republika je zemí několika stovek festivalů, městských slavností a spousty komunitních akcí. Od malých po ty obrovské, od žánrově vyhraněných až po multižánry, se vstupným i bez. A za těmi všemi stojí stovky produkčních, dramaturgů, manažerů, nadšenců a dobrovolníků. Motivací proč se pořadatelé vydávají na strastiplnou cestu produkčních činností existuje několik. Pokud vás svrbí prsty a rádi byste festival nebo menší akci uspořádali ve vašem okolí, je následující seriál určený pro vás.

Organizace hudebního festivalu

Kultura jako duševní mana

Není pochyb, že smyslem kultury je zábava, potěcha a povznesení člověka. Kultura je jedním z atributů kvalitního života. Díky ní jsme pak vykonáváme naši práci s čistější hlavou, máme se na co těšit a máme důvod vylézt z našich domovů a potkávat se s dalšími lidmi i jinak než jen mezi regály obchoďáku. Nejinak je tomu u kulturních akcí coby svatostánků umění všeho druhu. Než se ale vydáme na cestu pořadatele, položme si otázku Proč?.

Formát, který zastíní i Rock for People?

Nalezení odpovědi na tuto otázku vám pomůže s koncepcí téměř celé produkce. Jako u každého jiného projektu i u festivalu si určete filozofii, na kterou se v kritických chvílích obrátíte.

Proč pořádáte festival? Chcete dát příležitost novým kapelám a interpretům? Nebo máte ambice uspořádat akci pro místní a uvést velká jména, která ve vašem městě ještě nehrála? Anebo ostych stranou, a cílíte na formát, který zastíní i Rock for People nebo Colours of Ostrava? V produkci neexistují nereálné cíle, ale jen mnoho způsobů jak je uskutečnit.Jakmile si určíte směr a smysl, které vaše událost může mít, odpovíte si i na další související otázku. Pro koho akci pořádáte?

Je tu někdo!?

Aby festival nebyl jen sletem techniků, zvukařů a kapel, potřebuje návštěvníky. Ať už stojí část vašich nákladů na příjmech ze vstupného nebo ne, bez publika nebude nikdo, kdo by nasál vaše často i celoroční snažení a kapely své “Je tu někdo!?” zakřičí ještě zoufaleji než jindy. S každou cílovou skupinou se pracuje samozřejmě trochu jinak, na to přijdete i bez titulu z marketingu. 

V návaznosti na odpověď otázky PROČ? už trochu tušíte, které skupiny návštěvníků projdou branou do městečka ze stanů, pódií a toitoiek. I tak si je ale trochu přiblížíme. 

Pracujete s předpokladem plného areálu rodin s dětmi, hudebních nadšenců nebo i zahraničních batůžkářů? Jednotlivé skupiny lidí se sice navzájem nevylučují, ale určení pro koho je váš festival určený a atraktivní, vám pomůže s výběrem interpretů, seznamem služeb a dalších atrakcí.

Sebeurčením festivalu najdete i typ marketingu, kterým svou komunitu oslovíte nejefektivněji, aby našli cestu až do vašeho lunaparku umění všeho druhu. Každý počin totiž stojí a padá na lidech. A to ať už na schopných členech pořadatelského týmu, tak na návštěvnících, kteří přijdou obdivovat vaše městečko zábavy, a co si budeme povídat, utratí u vás i nějaké peníze.

V dalších článcích ze seriálu o pořádání kulturních akcí nastíním zásady i problémy, které vás potkají při organizaci těchto událostí. Úvodní díl shrnu takto. Buďte kreativní a sepište si plán. Neostýchejte se. Ubrat můžete vždycky.

V příštím díle rozebereme další zásadní témata kolem pořádání a koncepce kulturních akcí. Například otázku výběru místa a jak jej pak naplno využít pro potřeby vašeho festivalu. A jelikož nic není zdarma, tak se zaměříme i na skladbu rozpočtu a možnosti financování.

Ricardo Delfino

Ric Ocasek – československý odkaz americké New Wave scény

Už vyslovení jména Ric Ocasek hraje na slovanskou strunu. A ne náhodou. Ač původem z Ameriky, svoje kořeny má zasazené ...
Značka Pro Pokračování Textu

Jake Aarons vydává singl she’ll be back

Karlovarský 22letý písničkář a básník Jake Aarons vyrukoval na své fanoušky s novým singlem she'll be back. K singlu přibalil ...
Značka Pro Pokračování Textu

Google Doodle vzpomíná na legendu B.B.Kinga v den jeho narozenin

Jeden z největších gigantů na světě právě dnes vzpomíná na legendu B. B. Kinga (* 16. 9. 1925; ✝ 14 ...
Značka Pro Pokračování Textu

Report: Festiwall – Jak dostat svou hudbu do médií II.

První díl reportu Jak dostat svou hudbu do médií I. z třídenního Festiwallu shrnuje diskuzi hostů zastupující rádia. Druhá část ...
Značka Pro Pokračování Textu

Report: Festiwall – Jak dostat svou hudbu do médií I.

Již po čtvrté se v pražském areálu Kytary.cz konal třídenní Festiwall, který přinesl nejen hudební vystoupení, ale i mnoho workshopů ...
Značka Pro Pokračování Textu

Musicograma na míru – část I: Příprava hudby

V minulém článku jsme si ukázali, co to musicogramy jsou a čím jsou přínosné pro výuku hudební výchovy. V tom ...
Značka Pro Pokračování Textu

Busking – co potřebujete vědět o pouličním hraní

Busking. Pro ty z vás, kdo toto slovo ještě neznáte, se jedná o pouliční umění. Busking se samozřejmě netýká pouze ...
Značka Pro Pokračování Textu

“Kapela je trochu jako vztah, když o něj nepečuješ, nikam se neposouvá,” říká zpěvačka kapely MONNA

V rámci plzeňské série koncertů Léto v Prazdroji vystoupili i známí rockeři Kurtizány z 25. Avenue. Ačkoliv byly hlavními hvězdami ...
Značka Pro Pokračování Textu

Viktor Holomek oprašuje slávu, s Lili Vilit odkrývá nové EP

Dlouho očekávaná chvíle klepe na dveře. V reakci na prosby fanoušků se pražská rock-metalová kapela Lili Vilit rozhoupala k nahrání ...
Značka Pro Pokračování Textu
Loading...
Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: