V prvních dvou dílech seriálu Pořádáme kulturní akci (1. díl a 2. díl ) jsme se zamýšleli nad otázkami jako PROČ, PRO KOHO a také KDE. V tomto díle se zaměříme na hybný element všeho pozemského – finance. Každý prvek festivalu má svou hodnotu a svůj náklad. Výplata honorářů a náklady za techniku a služby se mohou vyšplhat na nemalé částky, takže je na čase postavit si bussiness plan.

V prvním díle tohoto seriálu jste se u otázky PROČ zařadili, jaký typ akce hodláte pořádat. Od toho se mírně odvíjí i možnosti a způsoby financování, které se ale navzájem nevylučují. 

Pokud vás parametry místa či osobní obchodní filozofie vedla k variantě akce bez vstupného či s dobrovolným vstupným, váš cashflow přichází o výhodu mít k dispozici výnosy z předprodeje ještě před akcí samotnou a zaplatit z nich například zálohy technikům, grafikům a dalším dodavatelům. Tento vstupní kapitál tedy budete muset nahradit jinak a to některým z následujících způsobů nebo jejich kombinacemi:

  • vlastní kapitál
  • dotace z veřejných zdrojů
  • dary od mecenášů
  • výnosy z reklamního plnění
  • prodeje reklamních předmětů
  • fundraising
  • dobrovolné vstupné
  • prodej nápojů, jídla, služeb
  • pronájem stánkových parcel 

U více než poloviny těchto zdrojů financí záleží na vaší prodejní síle a ne jen na dobrotě myšlenky. Díky zkušenostem z předchozích ročníků či odhadu trhu znáte cílové skupiny návštěvníků, kteří vaši akci navštíví, jejich potřeby a možnosti. S vlastním kapitálem vám samozřejmě neodpadá motivace návratnosti investovaných zdrojů.

Dotace z veřejných zdrojů

Každá obec v této zemi disponuje částí rozpočtu určenou pro podporu kultury. Stejně tak je každé město či obec součástí kraje, který má svůj vlastní dotační program. Na každé radnici, magistrátu či obecním úřadě má tyto finance v gesci jiný odbor, takže „hurá ke Googlu”

Můžete se jít také slušně zeptat, který z úředníků by vám mohl s žádostí o dotaci a přidruženými kroky pomoci a konzultovat s ním váš kulturní záměr. Počítejte však, že uzávěrky na podání žádostí bývají zpravidla s ¨velkým časovým odstupem, takže se o příspěvek zajímejte včas.

Mesiáš mecenáš

I některé osobnosti ze soukromého sektoru jsou nadšení fanoušci hudby a kultury. Nebojte se oslovit malé, střední a větší podnikatele, zda vám na akci nepřispějí. A i když definice daru říká, že nesmí být nárokovaný protislužbou či jinou formou plnění, tak ho neberte jako peníze zdarma.

Banner sem, banner tam

Oslovte lokální a celostátní firmy, aby si na Vaší akci udělaly reklamu. Loga na plakáty, letáky, grafika na Facebooku a Instagramu, na web, na LED obrazovky vedle hlavního pódia a pár bannerů, které osloví vaše návštěvníky, budou podnikatele zajímat tehdy, až váš návštěvnický potenciál bude více než pár desítek nadšenců – firmy chtějí dav různorodých lidí, které jejich reklama zajímá. Záleží na vás, do jaké míry je vám úsloví peníze nesmrdí vlastní či jsou pro vás zásady vašeho morálního kodexu důležitější. 

Merch, merch, merch!

Trika, kšiltovky, odznáčky, ponožky. Cokoliv nápaditého a spojeného s příběhem nebo logem vaší kulturní události spojeného může potěšit fanoušky vaší činnosti a podpoří rozpočet akce. Originalitě se meze nekladou. 

Není to žebrání

Oslovit veřejnost a svou fanouškovskou základnu festivalu s prosbou o nějaký peníz není hanbou. U festivalu bez vstupného naopak spíše finančně kreativní alternativou. Fundraisingových portálů je na českém internetu hned několik. Jako u každé služby, dodavatele i partnera porovnejte podmínky a rozhodnujte uvážlivě. O crowdfundingu jsme již psali zde.

Dobrovolné vstupné

Krom pár víček od lahváče, žetonu na nákupní vozík a kamínků se vám v kasičce může sejít obstojná suma. Záleží však na empatii návštěvníků vašeho festivalu a také na jejich spokojenosti. Strategicky umístění sympatičtí výběrčí jsou rozhodně efektivním krokem.

Sám sobě stánkařem

U festivalu, kde široko daleko není žádná restaurace či večerka, se nabízí vlastní zajištění prodeje nápojů, pokrmů či potravin. Díky tomu si přijdete na zisk z prodeje občerstvení. Pořádně to ale zvažte. Pokud nemáte zkušenosti s gastronomií, nečekejte, že je získáte z jednoho odpoledne na vašem festivalu, na kterém krom provozu gastra budete řešit i dalších nespočet situací a komplikací. Mimo to stánkový prodej podléhá zákonům a vyhláškám jako například hygienické směrnice, zanedlouho i povinnost EET, směrnice České obchodní inspekce anebo zákonům z živnostenského zákoníku.

Metr krát metr plus gril rovná se…

Jak jsme si rozplánovali už v minulém díle, areál festivalu zaplníte různými způsoby. Vždy jej však zaplňujte s mírou a odhadem návštěvnosti versus počtu poskytovatelů služeb. Na festivalu pro 500 lidí se 10 stánkařů s burgery a klobásami jen těžko uživí. 

Ohledně nacenění parcely pro stánek se poraďte s někým zkušeným z gastronomie, kamarádem stánkařem anebo se spřízněnými festivaly. Nicméně pointa je jasná – vy jste zajistili to, aby se určité množství lidí dostavilo na jedno místo, zajistili jste program, který je přilákal a udržel na místě, tak je jen fér, že na utržených penězích stánkařů chcete mít podíl.

Barterové dohody

Neočekáváte-li nekončící davy návštěvníků, kteří do dnešního dne spořili jen proto, aby vám odevzdali všechny své peníze, snižte náklady. Barterový obchod, kdy za službu dostanete protislužbu, v tomto oboru funguje a ovlivní vaši cashflow. Nabídněte protislužbu místo peněz, kontakt či službu za reklamu. Vždy však platí pravidla slušného obchodu a vyjednávání.

Všechny předpokládané náklady si zjistěte, poptejte, odhadněte a pište do tabulky. Červené číslo vykopejte co nejvýše nad nulu a vytvořte zásoby. Příští ročník se vám budou hodit.

Ricardo Delfino

Dostaňte vaši hudbu do obchodů. Bandzone a Soundreef oznámili spolupráci

Už jste se zapojili do nového projektu Bandzone.cz a Soundreef? Michal 'Majkláč' Novák a David Malina vám v rozhovoru přinášejí ...
Značka Pro Pokračování Textu
Natáčení videoklipu - kamera

Na co myslet, než zapnete kameru – Natáčíme videoklip, díl I

Videoklip je snem asi každé kapely. Třešnička na dortu za veškerou prací okolo hudební tvorby, zároveň také vizitka a výkladní ...
Značka Pro Pokračování Textu
Billie Eilish

Teprve 18letá Billie Eilish nazpívá úvodní skladbu k chystané bondovce Není čas zemřít

Americká zpěvačka Billie Eilish je nejmladší v historii, kdo složil a nazpíval úvodní píseň do série o 007.  ...
Značka Pro Pokračování Textu
Poopeek 2020 - promo

Jak správně a efektivně bookovat koncerty? Poopeek vám poradí!

Poopeek - webová bookingová platforma startuje lednovou roadshow se sedmi zastávkami v ČR a dvěmi na Slovensku. Kromě představení samotné ...
Značka Pro Pokračování Textu
Mixážní pult - ekvalizér

Technika nahrávání – ekvalizér

V dnešním článku si povíme něco o jednom z nejmocnějších nástrojů, které se využívají v hudebních studiích. Řeč bude o ...
Značka Pro Pokračování Textu

„Důležité jsou kontakty i známosti“, říká Kateřina Šimková, Redakční zpovědnice 5. díl

Pravidelně vám přináší rozhovory s jednotlivými členy redakce. Na paškál si vzala Ricarda, Janu i Jakea, se kterými se bavila ...
Značka Pro Pokračování Textu

Nová skladba? Osvědčené tipy na efektivitu při učení

Na vánoční svátky jsem dostala spoustu nových skladeb a nastalo tím mé neoblíbené období. Je volno, ale v tom tkví ...
Značka Pro Pokračování Textu
Aurora

Keychange – feministický nátlak na dramaturgy nebo motivace pro budoucí generace?

Hudební publicisty, hudebníky i spotřebitelskou veřejnost od poloviny roku 2018 názorově rozděluje kampaň za rovnoprávnost na hudebním poli - Keychange ...
Značka Pro Pokračování Textu

Vánoční hit Last Christmas oslavil 35 let a nadělil si videoklip ve 4K

O tom, že na slavném songu Wham! ulpělo několik zrnek prachu, není pochyb. Ačkoliv videoklip rotuje pravidelně každé Vánoce napříč ...
Značka Pro Pokračování Textu
Loading...
Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: