V prvních dvou dílech seriálu Pořádáme kulturní akci (1. díl a 2. díl ) jsme se zamýšleli nad otázkami jako PROČ, PRO KOHO a také KDE. V tomto díle se zaměříme na hybný element všeho pozemského – finance. Každý prvek festivalu má svou hodnotu a svůj náklad. Výplata honorářů a náklady za techniku a služby se mohou vyšplhat na nemalé částky, takže je na čase postavit si bussiness plan.

V prvním díle tohoto seriálu jste se u otázky PROČ zařadili, jaký typ akce hodláte pořádat. Od toho se mírně odvíjí i možnosti a způsoby financování, které se ale navzájem nevylučují. 

Pokud vás parametry místa či osobní obchodní filozofie vedla k variantě akce bez vstupného či s dobrovolným vstupným, váš cashflow přichází o výhodu mít k dispozici výnosy z předprodeje ještě před akcí samotnou a zaplatit z nich například zálohy technikům, grafikům a dalším dodavatelům. Tento vstupní kapitál tedy budete muset nahradit jinak a to některým z následujících způsobů nebo jejich kombinacemi:

  • vlastní kapitál
  • dotace z veřejných zdrojů
  • dary od mecenášů
  • výnosy z reklamního plnění
  • prodeje reklamních předmětů
  • fundraising
  • dobrovolné vstupné
  • prodej nápojů, jídla, služeb
  • pronájem stánkových parcel 

U více než poloviny těchto zdrojů financí záleží na vaší prodejní síle a ne jen na dobrotě myšlenky. Díky zkušenostem z předchozích ročníků či odhadu trhu znáte cílové skupiny návštěvníků, kteří vaši akci navštíví, jejich potřeby a možnosti. S vlastním kapitálem vám samozřejmě neodpadá motivace návratnosti investovaných zdrojů.

Dotace z veřejných zdrojů

Každá obec v této zemi disponuje částí rozpočtu určenou pro podporu kultury. Stejně tak je každé město či obec součástí kraje, který má svůj vlastní dotační program. Na každé radnici, magistrátu či obecním úřadě má tyto finance v gesci jiný odbor, takže „hurá ke Googlu”

Můžete se jít také slušně zeptat, který z úředníků by vám mohl s žádostí o dotaci a přidruženými kroky pomoci a konzultovat s ním váš kulturní záměr. Počítejte však, že uzávěrky na podání žádostí bývají zpravidla s ¨velkým časovým odstupem, takže se o příspěvek zajímejte včas.

Mesiáš mecenáš

I některé osobnosti ze soukromého sektoru jsou nadšení fanoušci hudby a kultury. Nebojte se oslovit malé, střední a větší podnikatele, zda vám na akci nepřispějí. A i když definice daru říká, že nesmí být nárokovaný protislužbou či jinou formou plnění, tak ho neberte jako peníze zdarma.

Banner sem, banner tam

Oslovte lokální a celostátní firmy, aby si na Vaší akci udělaly reklamu. Loga na plakáty, letáky, grafika na Facebooku a Instagramu, na web, na LED obrazovky vedle hlavního pódia a pár bannerů, které osloví vaše návštěvníky, budou podnikatele zajímat tehdy, až váš návštěvnický potenciál bude více než pár desítek nadšenců – firmy chtějí dav různorodých lidí, které jejich reklama zajímá. Záleží na vás, do jaké míry je vám úsloví peníze nesmrdí vlastní či jsou pro vás zásady vašeho morálního kodexu důležitější. 

Merch, merch, merch!

Trika, kšiltovky, odznáčky, ponožky. Cokoliv nápaditého a spojeného s příběhem nebo logem vaší kulturní události spojeného může potěšit fanoušky vaší činnosti a podpoří rozpočet akce. Originalitě se meze nekladou. 

Není to žebrání

Oslovit veřejnost a svou fanouškovskou základnu festivalu s prosbou o nějaký peníz není hanbou. U festivalu bez vstupného naopak spíše finančně kreativní alternativou. Fundraisingových portálů je na českém internetu hned několik. Jako u každé služby, dodavatele i partnera porovnejte podmínky a rozhodnujte uvážlivě. O crowdfundingu jsme již psali zde.

Dobrovolné vstupné

Krom pár víček od lahváče, žetonu na nákupní vozík a kamínků se vám v kasičce může sejít obstojná suma. Záleží však na empatii návštěvníků vašeho festivalu a také na jejich spokojenosti. Strategicky umístění sympatičtí výběrčí jsou rozhodně efektivním krokem.

Sám sobě stánkařem

U festivalu, kde široko daleko není žádná restaurace či večerka, se nabízí vlastní zajištění prodeje nápojů, pokrmů či potravin. Díky tomu si přijdete na zisk z prodeje občerstvení. Pořádně to ale zvažte. Pokud nemáte zkušenosti s gastronomií, nečekejte, že je získáte z jednoho odpoledne na vašem festivalu, na kterém krom provozu gastra budete řešit i dalších nespočet situací a komplikací. Mimo to stánkový prodej podléhá zákonům a vyhláškám jako například hygienické směrnice, zanedlouho i povinnost EET, směrnice České obchodní inspekce anebo zákonům z živnostenského zákoníku.

Metr krát metr plus gril rovná se…

Jak jsme si rozplánovali už v minulém díle, areál festivalu zaplníte různými způsoby. Vždy jej však zaplňujte s mírou a odhadem návštěvnosti versus počtu poskytovatelů služeb. Na festivalu pro 500 lidí se 10 stánkařů s burgery a klobásami jen těžko uživí. 

Ohledně nacenění parcely pro stánek se poraďte s někým zkušeným z gastronomie, kamarádem stánkařem anebo se spřízněnými festivaly. Nicméně pointa je jasná – vy jste zajistili to, aby se určité množství lidí dostavilo na jedno místo, zajistili jste program, který je přilákal a udržel na místě, tak je jen fér, že na utržených penězích stánkařů chcete mít podíl.

Barterové dohody

Neočekáváte-li nekončící davy návštěvníků, kteří do dnešního dne spořili jen proto, aby vám odevzdali všechny své peníze, snižte náklady. Barterový obchod, kdy za službu dostanete protislužbu, v tomto oboru funguje a ovlivní vaši cashflow. Nabídněte protislužbu místo peněz, kontakt či službu za reklamu. Vždy však platí pravidla slušného obchodu a vyjednávání.

Všechny předpokládané náklady si zjistěte, poptejte, odhadněte a pište do tabulky. Červené číslo vykopejte co nejvýše nad nulu a vytvořte zásoby. Příští ročník se vám budou hodit.

Ricardo Delfino

Zpěv

Žádný hudební sluch? – Mýtus!

Už vám někdy někdo řekl, že nemáte hudební sluch? Ať radši nezpíváte, protože vám to nejde? To ale nemusí být ...
Značka Pro Pokračování Textu

„Hrát jen pro sebe je dost krátkozraký a nemyslet na fans se nevyplácí,“ vzkazuje Ricardo Delfino – Redakční zpovědnice, 2.díl

Několikrát do týdne máte možnost číst články z různých odvětví hudebního světa. Reportáže, rady, návody, rozhovory, zajímavosti a další. Ale ...
Značka Pro Pokračování Textu

Pořádáme kulturní akci, díl 3 – Kdo tohle všechno zaplatí?

V prvních dvou dílech seriálu Pořádáme kulturní akci (1. díl a 2. díl ) jsme se zamýšleli nad otázkami jako ...
Značka Pro Pokračování Textu

Pardubičtí Corpulent Provocateur představí nový singl a videoklip

Dnešního data, 25. října, vydává pardubická parta Corpulent Provocateur singl a videoklip k písni Call Girl. Ten natočili v londýnských ...
Značka Pro Pokračování Textu

Tiskovka nebo PR článek? Oslovujte média správně

Ať už vydáváte CD nebo propagujete vaše podzimní turné, mediální podpora není na škodu. Krátký článek v novinách přiláká publikum, ...
Značka Pro Pokračování Textu
sociální sítě pro muzikanty

Sociální sítě používané hudebníky, díl 3. – Twitch.tv, YouNow

V předchozích dílech jsme mimo jiné psali o tom, že Facebook a Instagram mohou sloužit i k přenosu živých vysílání ...
Značka Pro Pokračování Textu

Technika nahrávání – mikrofon

Pokud pomineme muzikanta hrajícího na svůj nástroj, pak na začátku nahrávacího řetězce stojí většinou mikrofon. V tomto článku si řekneme, jak ...
Značka Pro Pokračování Textu

Musicograma na míru II: tvorba videa

V minulém článku jsme si ukázali základní pravidla, jak vybrat správnou hudbu na musicogramu a jak ji upravíme. Nyní se podíváme ...
Značka Pro Pokračování Textu

I Am Rosie odhalila nový videoklip s písní Can See You

JakI am Rosie je mladá česká zpěvačka, která se nebojí odlišit a vzbouřit. Není výrazná pouze vzhledem, ale i osobitou ...
Značka Pro Pokračování Textu
Loading...
Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: