V předešlých reportech třídenního Festiwallu jsme shrnuli to nejdůležitější z panelových diskuzí Jak dostat hudbu do médií I. (zde) a II. (zde). Připomeňme si i závěrečnou panelovou diskuzi nesoucí název Nástrahy bookingu a jak je zdolávat. Do křesla pro hosty se usadili Tomáš ‘Jugi’ Staněk (Redhead Music CZ), Tomáš Paleta (APPLAUSE booking), Rostislav Steiner a Jakub Trčka (oba Poopeek).

Zdroj: FB Festiwall

Zdroj: FB Festiwall

Jugi hned na úvod nasadil nepříliš pozitivní atmosféru, když se rozhovořil o klubové scéně. Podle něj se jedná o složitou scénu s nízkou návštěvností a se stále upadajícím počtem možných míst k hraní. Pokud se ale přece jen začínající kapela rozhodne cestu klubovek zvolit, doporučuje dvě možnosti. Buď vyjednat výměnné koncerty s lokálními kapelami z jiné oblasti nebo se pokusit oslovit kapelu známější.

Jako ideální výsledek z oslovení velké kapely vidí, že si místní publikum malou kapelu zapamatuje a někteří fanoušci pak dorazí i v případě, kdy příští šňůru koncertů pojedou sami. Ne vždy se ale dá před kapelu dostat zadarmo. Není výjimkou, že si headlineři za předskokanství berou peníze. Ostatně na takový princip si v srpnu na svých profilech posteskl i zpěvák z kapely Rybičky 48 Kuba Ryba.

O další možné variantě se rozpovídal Tomáš Paleta: Kromě klubů je i cesta přes městské akce a festivaly, kde je lidi uvidí přes léto a na podzim už tam jedou do nějakého klubu. Takže podobný případ, jak říkal Jugi. Pak souhlasím s tím, že se dá jít cestou spojení s velkými kapelami, ale je potřeba počítat s tím, že se konečný výsledek nemusí povést.” Na druhou stranu zazněly konkrétní příklady, kdy taková investice byla naprosto zásadní pro zvýšení úspěchu.

Při diskuzi ohledně městských akcí došlo i na tématiku peněz. Mezi muzikanty je známo, že městské akce mohou být zcela zásadním příjmem do kapelní kasy díky rozpočtu a dotacím, které města obdrží. Řeč se tak stočila k otázce, jestli a kolik si kapela má říct. Pokud to vezmeme z pohledu menších kapel, tak primárně musí hrát. Neznamená to, že je musí hrát rádia, ale nutností jsou pravidelné koncerty. A pokud nemá fanouškovskou základnu, tak brát to, co jim kdo dá,” sdělil názor Tomáš Paleta.

Kapela ale také může přijít do bodu, kdy začne zvažovat, zda se jim koncert vzhledem k počtu návštěvníků vyplatí. Obzvlášť pokud náklady převyšují příjmy z akce. Ačkoliv o pár minut dříve někteří schvalovali placení si za předskokanství, ohledně festivalů zaznělo: Nemyslím si, že by byla cesta zaplatit promotérům peníze za to, že si zahrajou, protože ta cesta nikam nevede. Každopádně hrát se musí, ale i kapela by měla mít určitou soudnost.” 

A jak se změnila scéna za poslední roky?

Otázkou jsme se se vrátili na začátek, kdy se diskutovalo o problematice malých klubů. Jugi popisoval, že Česká republika je republikou festivalů. To znamená, že se každý snaží urvat headlinera pro ten svůj festival, což má za důsledek dvě obrovské změny – rychlost bookingů a peníze pro headlinery. Jsme republika festivalů. Z toho velké kapely samozřejmě těží a řekl bych, že je to mezi nima tak vyhajpovaný, že je to skoro jako by až nevraživý. Všechny se přetahujou o to, kdo na svůj fest dotáhne daného headlinera a tím si říkají o neskutečné částky. Tím se i strašně zrychlil booking,” začal Jugi. Také přiznal, že ještě před čtyřmi roky řešili letní sezónu přibližně v průběhu března, ale dnes už má rok 2020 plný celý a v současnosti řeší roky následující. Tento fakt vztahuje na již zmiňované kluby. Jelikož si kapela vydělá na městských slavnostech, VIP a firemních akcích, nechtějí tak jezdit kluby. Raději se rozhodnou zrealizovat jeden, ale za to velkolepý koncert v Karlíně či jiném velkém prostoru. Lidi tak nejsou do klubu zvyklí chodit. 

Diskuzní panel zakončila otázka z davu ohledně formy mailu, kterým kapela oslovuje festivaly. Tomáš Paleta stručně s nadsázkou shrnul, že si všimnul celkem spolehlivé teorie čím delší mail, tím horší kapela. Všichni se shodli na tom, že e-mail je lepší kratší, protože nejdůležitější je stejně hudba. Neměl by tam tak chybět odkaz na YouTube, Spotify nebo na jinou možnost poslechu. Především u městských akcí se pak hodí o něco zajímavého opřít, do čehož spadají ocenění, zajímavá tour a jiné.

Poopeek jako forma bookingu

Po skončení panelové diskuze jsme se přemístili ke stánku nově vznikající marketplace, který má ambici stát se spojovacím místem pro interprety, organizátory, nahrávací studia a další subjekty obchodující na tuzemském i mezinárodním kulturním trhu v oblasti poskytování kulturních služeb. Cílem platformy je nejen nalezení aktuálních příležitostí ke hraní, ale i usnadnění procesu z hlediska právních či organizačních. Ostatně přesvědčit se můžete sami na Poopeek.com.

Jaké zkušenosti s bookováním máte vy? Souhlasíte s hosty? Podělte se svým názorem do komentářů.

Janča

Technika nahrávání – mikrofon

Pokud pomineme muzikanta hrajícího na svůj nástroj, pak na začátku nahrávacího řetězce stojí většinou mikrofon. V tomto článku si řekneme, jak ...
Značka Pro Pokračování Textu

Musicograma na míru II: tvorba videa

V minulém článku jsme si ukázali základní pravidla, jak vybrat správnou hudbu na musicogramu a jak ji upravíme. Nyní se podíváme ...
Značka Pro Pokračování Textu

I Am Rosie odhalila nový videoklip s písní Can See You

JakI am Rosie je mladá česká zpěvačka, která se nebojí odlišit a vzbouřit. Není výrazná pouze vzhledem, ale i osobitou ...
Značka Pro Pokračování Textu
Lili Vilit - Jonáš Princ koncert Rock Café

Lili Vilit: „Vydávání singlů nás omezovalo”

O mladé partičce muzikantů Lili Vilit a jejich chystaném prvním EP jsme psali před měsícem. Jak se nová deska připravovala ...
Značka Pro Pokračování Textu

“Muzikantům chybí pokora,” říká Michal Cemper – Redakční zpovědnice, 1.díl

Několikrát do týdne máte možnost číst články z různých odvětví hudebního světa. Reportáže, rady, návody, rozhovory, zajímavosti a další. Ale ...
Značka Pro Pokračování Textu

V 80 letech zemřel mnohonásobný slavík Karel Gott

Dnes ráno médii otřásla šokující, ale zcela nečekaná zpráva. Zemřel Karel Gott. Legendární zpěvák a ikona české popové scény. Sinatra ...
Značka Pro Pokračování Textu

Report Festiwall: Nástrahy bookingu

V předešlých reportech třídenního Festiwallu jsme shrnuli to nejdůležitější z panelových diskuzí Jak dostat hudbu do médií I. (zde) a ...
Značka Pro Pokračování Textu

Hlasová hygiena aneb desatero tipů, jak pečovat o hlas

Pokud se zpěvu věnujete profesionálně, asi vás většina tipů nepřekvapí. Je-li ale zpívání jen koníčkem nebo jste třeba učitelem a ...
Značka Pro Pokračování Textu

Pořádáme kulturní akci, díl 2 – Tady by se to ale festivalovalo

V prvním díle seriálu Pořádáme kulturní akci byly hlavním tématem stavební kameny každého projektu a to PROČ a PRO KOHO ...
Značka Pro Pokračování Textu
Loading...
Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: