V předešlých reportech třídenního Festiwallu jsme shrnuli to nejdůležitější z panelových diskuzí Jak dostat hudbu do médií I. (zde) a II. (zde). Připomeňme si i závěrečnou panelovou diskuzi nesoucí název Nástrahy bookingu a jak je zdolávat. Do křesla pro hosty se usadili Tomáš ‘Jugi’ Staněk (Redhead Music CZ), Tomáš Paleta (APPLAUSE booking), Rostislav Steiner a Jakub Trčka (oba Poopeek).

Zdroj: FB Festiwall

Zdroj: FB Festiwall

Jugi hned na úvod nasadil nepříliš pozitivní atmosféru, když se rozhovořil o klubové scéně. Podle něj se jedná o složitou scénu s nízkou návštěvností a se stále upadajícím počtem možných míst k hraní. Pokud se ale přece jen začínající kapela rozhodne cestu klubovek zvolit, doporučuje dvě možnosti. Buď vyjednat výměnné koncerty s lokálními kapelami z jiné oblasti nebo se pokusit oslovit kapelu známější.

Jako ideální výsledek z oslovení velké kapely vidí, že si místní publikum malou kapelu zapamatuje a někteří fanoušci pak dorazí i v případě, kdy příští šňůru koncertů pojedou sami. Ne vždy se ale dá před kapelu dostat zadarmo. Není výjimkou, že si headlineři za předskokanství berou peníze. Ostatně na takový princip si v srpnu na svých profilech posteskl i zpěvák z kapely Rybičky 48 Kuba Ryba.

O další možné variantě se rozpovídal Tomáš Paleta: Kromě klubů je i cesta přes městské akce a festivaly, kde je lidi uvidí přes léto a na podzim už tam jedou do nějakého klubu. Takže podobný případ, jak říkal Jugi. Pak souhlasím s tím, že se dá jít cestou spojení s velkými kapelami, ale je potřeba počítat s tím, že se konečný výsledek nemusí povést.” Na druhou stranu zazněly konkrétní příklady, kdy taková investice byla naprosto zásadní pro zvýšení úspěchu.

Při diskuzi ohledně městských akcí došlo i na tématiku peněz. Mezi muzikanty je známo, že městské akce mohou být zcela zásadním příjmem do kapelní kasy díky rozpočtu a dotacím, které města obdrží. Řeč se tak stočila k otázce, jestli a kolik si kapela má říct. Pokud to vezmeme z pohledu menších kapel, tak primárně musí hrát. Neznamená to, že je musí hrát rádia, ale nutností jsou pravidelné koncerty. A pokud nemá fanouškovskou základnu, tak brát to, co jim kdo dá,” sdělil názor Tomáš Paleta.

Kapela ale také může přijít do bodu, kdy začne zvažovat, zda se jim koncert vzhledem k počtu návštěvníků vyplatí. Obzvlášť pokud náklady převyšují příjmy z akce. Ačkoliv o pár minut dříve někteří schvalovali placení si za předskokanství, ohledně festivalů zaznělo: Nemyslím si, že by byla cesta zaplatit promotérům peníze za to, že si zahrajou, protože ta cesta nikam nevede. Každopádně hrát se musí, ale i kapela by měla mít určitou soudnost.” 

A jak se změnila scéna za poslední roky?

Otázkou jsme se se vrátili na začátek, kdy se diskutovalo o problematice malých klubů. Jugi popisoval, že Česká republika je republikou festivalů. To znamená, že se každý snaží urvat headlinera pro ten svůj festival, což má za důsledek dvě obrovské změny – rychlost bookingů a peníze pro headlinery. Jsme republika festivalů. Z toho velké kapely samozřejmě těží a řekl bych, že je to mezi nima tak vyhajpovaný, že je to skoro jako by až nevraživý. Všechny se přetahujou o to, kdo na svůj fest dotáhne daného headlinera a tím si říkají o neskutečné částky. Tím se i strašně zrychlil booking,” začal Jugi. Také přiznal, že ještě před čtyřmi roky řešili letní sezónu přibližně v průběhu března, ale dnes už má rok 2020 plný celý a v současnosti řeší roky následující. Tento fakt vztahuje na již zmiňované kluby. Jelikož si kapela vydělá na městských slavnostech, VIP a firemních akcích, nechtějí tak jezdit kluby. Raději se rozhodnou zrealizovat jeden, ale za to velkolepý koncert v Karlíně či jiném velkém prostoru. Lidi tak nejsou do klubu zvyklí chodit. 

Diskuzní panel zakončila otázka z davu ohledně formy mailu, kterým kapela oslovuje festivaly. Tomáš Paleta stručně s nadsázkou shrnul, že si všimnul celkem spolehlivé teorie čím delší mail, tím horší kapela. Všichni se shodli na tom, že e-mail je lepší kratší, protože nejdůležitější je stejně hudba. Neměl by tam tak chybět odkaz na YouTube, Spotify nebo na jinou možnost poslechu. Především u městských akcí se pak hodí o něco zajímavého opřít, do čehož spadají ocenění, zajímavá tour a jiné.

Poopeek jako forma bookingu

Po skončení panelové diskuze jsme se přemístili ke stánku nově vznikající marketplace, který má ambici stát se spojovacím místem pro interprety, organizátory, nahrávací studia a další subjekty obchodující na tuzemském i mezinárodním kulturním trhu v oblasti poskytování kulturních služeb. Cílem platformy je nejen nalezení aktuálních příležitostí ke hraní, ale i usnadnění procesu z hlediska právních či organizačních. Ostatně přesvědčit se můžete sami na Poopeek.com.

Jaké zkušenosti s bookováním máte vy? Souhlasíte s hosty? Podělte se svým názorem do komentářů.

Janča

Festival Sziget

Máte kapelu? Je tu šance zahrát si na obřím festivalu Sziget

Příležitost zahrát si na statisícovém festivalu v zahraničí, na prestižním Szigetu, se nabízí všem hudebníkům z České republiky. Do konce ...
Značka Pro Pokračování Textu

Dostaňte vaši hudbu do obchodů. Bandzone a Soundreef oznámili spolupráci

Už jste se zapojili do nového projektu Bandzone.cz a Soundreef? Michal 'Majkláč' Novák a David Malina vám v rozhovoru přinášejí ...
Značka Pro Pokračování Textu
Natáčení videoklipu - kamera

Na co myslet, než zapnete kameru – Natáčíme videoklip, díl I

Videoklip je snem asi každé kapely. Třešnička na dortu za veškerou prací okolo hudební tvorby, zároveň také vizitka a výkladní ...
Značka Pro Pokračování Textu
Billie Eilish

Teprve 18letá Billie Eilish nazpívá úvodní skladbu k chystané bondovce Není čas zemřít

Americká zpěvačka Billie Eilish je nejmladší v historii, kdo složil a nazpíval úvodní píseň do série o 007.  ...
Značka Pro Pokračování Textu
Poopeek 2020 - promo

Jak správně a efektivně bookovat koncerty? Poopeek vám poradí!

Poopeek - webová bookingová platforma startuje lednovou roadshow se sedmi zastávkami v ČR a dvěmi na Slovensku. Kromě představení samotné ...
Značka Pro Pokračování Textu
Mixážní pult - ekvalizér

Technika nahrávání – ekvalizér

V dnešním článku si povíme něco o jednom z nejmocnějších nástrojů, které se využívají v hudebních studiích. Řeč bude o ...
Značka Pro Pokračování Textu

„Důležité jsou kontakty i známosti“, říká Kateřina Šimková, Redakční zpovědnice 5. díl

Pravidelně vám přináší rozhovory s jednotlivými členy redakce. Na paškál si vzala Ricarda, Janu i Jakea, se kterými se bavila ...
Značka Pro Pokračování Textu

Nová skladba? Osvědčené tipy na efektivitu při učení

Na vánoční svátky jsem dostala spoustu nových skladeb a nastalo tím mé neoblíbené období. Je volno, ale v tom tkví ...
Značka Pro Pokračování Textu
Aurora

Keychange – feministický nátlak na dramaturgy nebo motivace pro budoucí generace?

Hudební publicisty, hudebníky i spotřebitelskou veřejnost od poloviny roku 2018 názorově rozděluje kampaň za rovnoprávnost na hudebním poli - Keychange ...
Značka Pro Pokračování Textu
Loading...
Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: