V předešlých reportech třídenního Festiwallu jsme shrnuli to nejdůležitější z panelových diskuzí Jak dostat hudbu do médií I. (zde) a II. (zde). Připomeňme si i závěrečnou panelovou diskuzi nesoucí název Nástrahy bookingu a jak je zdolávat. Do křesla pro hosty se usadili Tomáš ‘Jugi’ Staněk (Redhead Music CZ), Tomáš Paleta (APPLAUSE booking), Rostislav Steiner a Jakub Trčka (oba Poopeek).

Zdroj: FB Festiwall

Zdroj: FB Festiwall

Jugi hned na úvod nasadil nepříliš pozitivní atmosféru, když se rozhovořil o klubové scéně. Podle něj se jedná o složitou scénu s nízkou návštěvností a se stále upadajícím počtem možných míst k hraní. Pokud se ale přece jen začínající kapela rozhodne cestu klubovek zvolit, doporučuje dvě možnosti. Buď vyjednat výměnné koncerty s lokálními kapelami z jiné oblasti nebo se pokusit oslovit kapelu známější.

Jako ideální výsledek z oslovení velké kapely vidí, že si místní publikum malou kapelu zapamatuje a někteří fanoušci pak dorazí i v případě, kdy příští šňůru koncertů pojedou sami. Ne vždy se ale dá před kapelu dostat zadarmo. Není výjimkou, že si headlineři za předskokanství berou peníze. Ostatně na takový princip si v srpnu na svých profilech posteskl i zpěvák z kapely Rybičky 48 Kuba Ryba.

O další možné variantě se rozpovídal Tomáš Paleta: Kromě klubů je i cesta přes městské akce a festivaly, kde je lidi uvidí přes léto a na podzim už tam jedou do nějakého klubu. Takže podobný případ, jak říkal Jugi. Pak souhlasím s tím, že se dá jít cestou spojení s velkými kapelami, ale je potřeba počítat s tím, že se konečný výsledek nemusí povést.” Na druhou stranu zazněly konkrétní příklady, kdy taková investice byla naprosto zásadní pro zvýšení úspěchu.

Při diskuzi ohledně městských akcí došlo i na tématiku peněz. Mezi muzikanty je známo, že městské akce mohou být zcela zásadním příjmem do kapelní kasy díky rozpočtu a dotacím, které města obdrží. Řeč se tak stočila k otázce, jestli a kolik si kapela má říct. Pokud to vezmeme z pohledu menších kapel, tak primárně musí hrát. Neznamená to, že je musí hrát rádia, ale nutností jsou pravidelné koncerty. A pokud nemá fanouškovskou základnu, tak brát to, co jim kdo dá,” sdělil názor Tomáš Paleta.

Kapela ale také může přijít do bodu, kdy začne zvažovat, zda se jim koncert vzhledem k počtu návštěvníků vyplatí. Obzvlášť pokud náklady převyšují příjmy z akce. Ačkoliv o pár minut dříve někteří schvalovali placení si za předskokanství, ohledně festivalů zaznělo: Nemyslím si, že by byla cesta zaplatit promotérům peníze za to, že si zahrajou, protože ta cesta nikam nevede. Každopádně hrát se musí, ale i kapela by měla mít určitou soudnost.” 

A jak se změnila scéna za poslední roky?

Otázkou jsme se se vrátili na začátek, kdy se diskutovalo o problematice malých klubů. Jugi popisoval, že Česká republika je republikou festivalů. To znamená, že se každý snaží urvat headlinera pro ten svůj festival, což má za důsledek dvě obrovské změny – rychlost bookingů a peníze pro headlinery. Jsme republika festivalů. Z toho velké kapely samozřejmě těží a řekl bych, že je to mezi nima tak vyhajpovaný, že je to skoro jako by až nevraživý. Všechny se přetahujou o to, kdo na svůj fest dotáhne daného headlinera a tím si říkají o neskutečné částky. Tím se i strašně zrychlil booking,” začal Jugi. Také přiznal, že ještě před čtyřmi roky řešili letní sezónu přibližně v průběhu března, ale dnes už má rok 2020 plný celý a v současnosti řeší roky následující. Tento fakt vztahuje na již zmiňované kluby. Jelikož si kapela vydělá na městských slavnostech, VIP a firemních akcích, nechtějí tak jezdit kluby. Raději se rozhodnou zrealizovat jeden, ale za to velkolepý koncert v Karlíně či jiném velkém prostoru. Lidi tak nejsou do klubu zvyklí chodit. 

Diskuzní panel zakončila otázka z davu ohledně formy mailu, kterým kapela oslovuje festivaly. Tomáš Paleta stručně s nadsázkou shrnul, že si všimnul celkem spolehlivé teorie čím delší mail, tím horší kapela. Všichni se shodli na tom, že e-mail je lepší kratší, protože nejdůležitější je stejně hudba. Neměl by tam tak chybět odkaz na YouTube, Spotify nebo na jinou možnost poslechu. Především u městských akcí se pak hodí o něco zajímavého opřít, do čehož spadají ocenění, zajímavá tour a jiné.

Poopeek jako forma bookingu

Po skončení panelové diskuze jsme se přemístili ke stánku nově vznikající marketplace, který má ambici stát se spojovacím místem pro interprety, organizátory, nahrávací studia a další subjekty obchodující na tuzemském i mezinárodním kulturním trhu v oblasti poskytování kulturních služeb. Cílem platformy je nejen nalezení aktuálních příležitostí ke hraní, ale i usnadnění procesu z hlediska právních či organizačních. Ostatně přesvědčit se můžete sami na Poopeek.com.

Jaké zkušenosti s bookováním máte vy? Souhlasíte s hosty? Podělte se svým názorem do komentářů.

Janča

Poprvé ve studiu: jak vzniká nahrávka?

Každého muzikanta, který vejde do nahrávacího studia poprvé, čeká mírný šok - všechny ty drahé mikrofony, sluchátka, monitory, velký mixpult ...
Značka Pro Pokračování Textu
Jake Aarons

„Choďte na hudební akce, seznamujte se a poznávejte lidi z branže,“ radí Jake Aarons, Redakční zpovědnice 3. díl

Několikrát do týdne máte možnost číst články z různých odvětví hudebního světa. Reportáže, rady, návody, rozhovory, zajímavosti a další. Ale ...
Značka Pro Pokračování Textu
Výměna strun na houslích

Výměna strun u smyčcových nástrojů aneb udělejte z nástrojové Škodovky Mercedes

Bezmoc narůstá. Máte krásný nástroj, dobrého učitele a dokonce jste cvičili, ale stejně to nehraje. Co je špatně? Zvažte výměnu ...
Značka Pro Pokračování Textu

5 + 1 tipů, jak zdarma zvýšit dosah na IG

Určitě jste si všimli, že neplacený dosah na sociálních sítí postupně klesá. Nutnost placené reklamy už je téměř samozřejmostí, ale ...
Značka Pro Pokračování Textu
Zpěv

Žádný hudební sluch? – Mýtus!

Už vám někdy někdo řekl, že nemáte hudební sluch? Ať radši nezpíváte, protože vám to nejde? To ale nemusí být ...
Značka Pro Pokračování Textu

„Hrát jen pro sebe je dost krátkozraký a nemyslet na fans se nevyplácí,“ vzkazuje Ricardo Delfino – Redakční zpovědnice, 2.díl

Několikrát do týdne máte možnost číst články z různých odvětví hudebního světa. Reportáže, rady, návody, rozhovory, zajímavosti a další. Ale ...
Značka Pro Pokračování Textu

Pořádáme kulturní akci, díl 3 – Kdo tohle všechno zaplatí?

V prvních dvou dílech seriálu Pořádáme kulturní akci (1. díl a 2. díl ) jsme se zamýšleli nad otázkami jako ...
Značka Pro Pokračování Textu

Pardubičtí Corpulent Provocateur představí nový singl a videoklip

Dnešního data, 25. října, vydává pardubická parta Corpulent Provocateur singl a videoklip k písni Call Girl. Ten natočili v londýnských ...
Značka Pro Pokračování Textu

Tiskovka nebo PR článek? Oslovujte média správně

Ať už vydáváte CD nebo propagujete vaše podzimní turné, mediální podpora není na škodu. Krátký článek v novinách přiláká publikum, ...
Značka Pro Pokračování Textu
Loading...
Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: