Už vyslovení jména Ric Ocasek hraje na slovanskou strunu. A ne náhodou. Ač původem z Ameriky, svoje kořeny má zasazené v Československu. Právě odtud pocházeli jeho prarodiče. Československo a posléze Česká republika ale protíná celý jeho životní příběh. Jak se dostalo české příjmení na výsluní světové New Wave scény?
Svoji hudební kariéru započal Ocasek navzdory veškerým předpokladům ve folku. Na počátku 70. let, v době jeho přestěhování z rodného Clevelandu do Bostonu, založili spolu s Benem Orzechowskim kapelu The Milkwood. Ve folkově zaměřené hudbě jsou znatelné vlivy Ricova oblíbence Budda Hollyho netradičně se snoubící s jeho další oblíbenou kapelou The Velvet Underground.
Od folku k nové vlně
Z této netradiční fúze vlivů, která by některým mohla připomínat například československé Flamengo, vzešlo album How’s The Weather (1973). Neúspěch tohoto jediného alba stál za následným rozpadem kapely. The Milkwood ovšem hráli v životě Rica Ocaska zásadní roli. Právě zde potkal již zmiňovaného Bena Orra, tehdy ovšem působícího pod svým civilním jménem Orzechowski.
Po rozpadu kapely The Milkwood vztah Ocaska a Orzechowskiho neochladl. Naopak konflikt a rozdílnost oblíbených hudebních žánrů a vlivů rostl a dvojice ho postupně přetavovala do rodícího se tělesa The Cars. Právě v té době oba muzikanti přijímají svoje nové pseudonymy. Zatímco Ocasek svoje rodné Otcasek více méně zjednodušuje. Orzechowski bere věci z gruntu a začíná si říkat Ben Orr.
Každý hledá svého spřízněného blázna
V roce 1979 nově zformovaná kapela The Cars vydává svoje druhé a nejslavnější album Candy-O. V něm naplno prezentuje nově etablovaný hudební styl prezentovaný jako New Wave. Právě na tomto albu se objevuje jeden z nejstěžejnějších hitů The Cars. Song The Lust Kicks představuje zcela Ocaskovu jasnou představu o nové vlně v rovině muzikální i textové.
V celém albu zní experimenty se syntetizátory. Díky nim má album ojedinělý zvuk a atmosféru. Harmonicky jednoduché, zvukově dovedené k dokonalosti. A právě ve skladbě The Lust Kicks se naplno projevují i Ocaskovy textařské kvality. Synthpopová oslava vztahů mladých lidí působí důvěrně známě a zcela subjektivně tvrdím, že je se svoji myšlenkou aktuální i dnes. Ne nadarmo se říká, že na světě hledáme jen někoho stejně vyšinutého, jako jsme my sami.
Po vydání alba Candy-O se Ocasek společně s The Cars stávají suverénními rockovými hvězdami. V následujících 7 letech až do jejich rozpadu v roce 1987 vydávají ještě 4 alba a stávají se jednou z TOP 10 rockových kapel ve Spojených státech. V této době také Ocasek začíná s produkcí interpretů jako Suicide, Bad Brains nebo Iggy Popa.
Po rozpadu na konci 80. let Ocasek nastupuje na sólovou dráhu. Během 90. let vydává několik sólových alb, spíše než jeho úspěchy hudební ale stojí za zmínku jeho úspěchy producentské. Ocasek stojí u vzestupu Weezers, producentsky se podílí i na úspěchu Bad Religion, spolupracuje s No Doubt.
Jak tvrdí jeho nejbližší přátelé, Ocaskova povaha byla stejná jako jeho hudba – plná protikladů. Rock’n’rollový excentrik vytvořený novou vlnou, který by po vás téměř úzkostně vyžadoval upravený zevnějšek. Milovník Boba Dylana a Velvet Underground v jednom těle. V každém případě ovšem profesionál každým coulem.
Ocaskův život nebyl nikdy spojován s drogovými skandály a aférami. I přesto žil Ocasek stejný rock’n’roll jako jeho bulvárem propíraní kolegové. Jako jeden důkaz za všechny svědčí jeho manželství s českou supermodelkou Pavlínou Pořízkovou. Poklidné manželství s ve své době jednou z nejkrásnějších žen světa trvalo od roku do 1989 až do roku 2019.
Ric Ocasek byl nalezen svoji manželku mrtvý v bytě na Manhattanu. Příčina jeho smrti byla stanovena na srdeční selhání způsobené vleklou chorobou. Hudební branži přispěl atmosférou, z níž umělci čerpají již přes tři dekády. Ocasek spojil dva odlišné vlivy a vytvořil fúzi synthpopu a rock’n’rollu pojmenovanou jako New Wave. Rocker s nejsmutnějšíma očima. *23. 3. 1944 – 15. 9. 2015