Když si člověk hraje sám pro sebe nebo se na koncertech doprovází pouze kytarou, většinou snadno najde nějaký čas na cvičení. V momentě, kdy se přidají spoluhráči a z hudebního tělesa se stane kapela, začíná být však domluva složitější. A o to složitější se stane, pokud neumíme efektivně lidi kolem sebe řídit. V tomto článku vám prozradím pár triků, které naší kapelu udržely v chodu deset let.

Všechno je to o lidech

Základní prvky kapely tvoří spoluhráči. Jejich společná chemie určuje vývoj kapely. Dbejte na výběr spoluhráčů – tvoří vaši druhou rodinu. Kromě hudebních předpokladů a osobních sympatií si také ujasněte, zda se společně shodnete na pravidlech, která budou všichni dodržovat. Ať už se jedná o pravidelnou docházku na zkoušky, ale také třeba včasné ohlašování absence, řádnou starost o svůj nástroj, abstinenci před koncertem nebo podílení se na úklidu zkušebny. Zkrátka a dobře, i když muzikantský život často hovoří o opaku, určitá míra spolehlivosti je nutná.

Rozdělení rolí

Výborně, máte tedy spoluhráče, kteří vám jdou na notu, a jsou i spolehliví. Kapela však není nic jiného než tým. A pokud si v týmu nerozdělíte své povinnosti a role, dopadne to jako velká anarchie. Buď většina nedělá (kromě svého hudebního postu) nic a čeká, že to udělají druzí, a nebo naopak dělá jednu věc zbytečně hodně lidí. Snadno se pak stane, že na sociální sítě nikdo dva měsíce nepřidá žádný příspěvek o kapele a pak se po vydařené zkoušce anebo koncertu sejdou příspěvky tři. 

Každému členovi přidělte nějaké úkoly a roli v kapele. Určitě budete potřebovat někoho, kdo se postará o sociální sítě, někoho na zařízení bookingu koncertů a komunikaci s produkčními či médii, někoho, kdo si vezme na starost dopravu. Kapela potřebuje také grafika, technika a nejdůležitější je role kapelníka, tedy leadera, který celou kapelu řídí.

Komunikace

Nyní jste skvělá parta a každý má svůj jasný úkol. Co vám chybí? Efektivní komunikace! Jistě, zkoušku domluvíte i tak, že se postupně obvoláte. Mnohem rychlejší a efektivnější je mít založenou hromadnou konverzaci na sociální síti, kde mají profil všichni členové. Mimo jednoznačně nejoblíbenějšího Facebooku dobře poslouží WhatsApp. Pro efektivnější komunikaci také rozdělte jednotlivé komunikace podle jejich účelu. Do jedné konverzace posílejte dema nových skladeb, v další řešte organizační záležitosti. 

Kromě prostředků na efektivní komunikaci dbejte i na komunikaci samotnou. Myslím teď situace, kdy má některý z členů osobní problémy a jinak spolehlivý člověk začne kontinuitu kapely narušovat absencemi či špatným výkonem. Hned na začátku se domluvte na tom, že takové věci vyřešíte bezprostředně a otevřeně. Přeci jen jste jedna rodina! Efektivní komunikace v kapele vám vyřeší spoustu problémů a zároveň usnadní chod celého tělesa.

Plánování

Fungující tým musí mít nejen sehrané členy. Důležitou složkou úspěchu a vlastně i dlouhodobého přežití kapely je motivace. Na rozdíl od běžného zaměstnání zapomeňte na vnější motivace penězi či benefity. V kapele vám nezbývá nic jiného, než se spolehnout na vnitřní motivátory. 

A v tom vám pomůže plánování – zajímavý koncert, natáčení singlu, videoklipu a další projekty. Je důležité mít neustále v kapele něco před sebou a na něčem pracovat – není nic horšího, než když stojíte na místě a dokola přehráváte starší, ale i nové písničky bez jasně stanovených cílů a termínů. 

Ne vždy se daří a máte kalendář plný koncertů a před sebou natáčení nových písniček. Pravidelném události v kapelním kalendáři zaženou ponorku – například každoroční vánoční koncert nebo jarní singl. Donutí vás to neustále pracovat a vymýšlet nové věci. A sami aktivně vyhledávejte další nejrůznější podněty, například kapelní soutěže, charitativní akce nebo busking.

Aby plánování bylo efektivní a kapelní cíle a body programu měli všichni členové na očích, doporučuji založení společného kalendáře. Kromě koncertů tam dopište i zkoušky. U nás se také v kalendáři osvědčilo upozorňování členů na dlouhodobější absenci (dovolená, pracovní cesta atp.). Důležité je, aby všichni měli ke kalendáři jednoduchý přístup a možnost úprav. Například kalendář od Googlu můžete jednoduše zobrazit ve velké spoustě aplikací jak na PC, tak na mobilu.

Aby motivace byla silnější, je vhodné psát všechny vaše plány (klidně i s velkým předstihem) veřejně na vaše webové stránky a sociální sítě. Pak už to totiž přerůstá do příslibu společnosti a lidé od vás něco očekávají. Je pak jen na vás, zda to splníte nebo je zklamete.

Stmelování kapely

Je dobré, když se kapela občas sejde a členové dělají společně jinou aktivitu než hraní. Můžete samozřejmě chodit pravidelně na pivo, kde proberete i organizační věci a nezdržujete tím pravidelné zkoušky. Můžete si zajít na bowling, kulečník, tenis nebo vyrazit společně na výlet. Čas, který strávíte spolu mimo zkušebnu, vás může neuvěřitelně stmelit a to se pak projeví pozitivně i v hraní.

Kapela = malá firma

Vše, co tu bylo zmíněno, byste nejspíše našli v každé knížce zaměřené na management a řízení lidí. Ať už si to přiznáme či ne, pokud to s kapelou myslíme alespoň trochu vážně, kapela musí fungovat jako jakýkoli jiný pracovní tým. Nebo máte jiné zkušenosti? Jak řídíte svoji kapelu vy? Dejte nám vědět do komentářů.

Zpěv

Žádný hudební sluch? – Mýtus!

Už vám někdy někdo řekl, že nemáte hudební sluch? Ať radši nezpíváte, protože vám to nejde? To ale nemusí být ...
Značka Pro Pokračování Textu

„Hrát jen pro sebe je dost krátkozraký a nemyslet na fans se nevyplácí,“ vzkazuje Ricardo Delfino – Redakční zpovědnice, 2.díl

Několikrát do týdne máte možnost číst články z různých odvětví hudebního světa. Reportáže, rady, návody, rozhovory, zajímavosti a další. Ale ...
Značka Pro Pokračování Textu

Pořádáme kulturní akci, díl 3 – Kdo tohle všechno zaplatí?

V prvních dvou dílech seriálu Pořádáme kulturní akci (1. díl a 2. díl ) jsme se zamýšleli nad otázkami jako ...
Značka Pro Pokračování Textu

Pardubičtí Corpulent Provocateur představí nový singl a videoklip

Dnešního data, 25. října, vydává pardubická parta Corpulent Provocateur singl a videoklip k písni Call Girl. Ten natočili v londýnských ...
Značka Pro Pokračování Textu

Tiskovka nebo PR článek? Oslovujte média správně

Ať už vydáváte CD nebo propagujete vaše podzimní turné, mediální podpora není na škodu. Krátký článek v novinách přiláká publikum, ...
Značka Pro Pokračování Textu
sociální sítě pro muzikanty

Sociální sítě používané hudebníky, díl 3. – Twitch.tv, YouNow

V předchozích dílech jsme mimo jiné psali o tom, že Facebook a Instagram mohou sloužit i k přenosu živých vysílání ...
Značka Pro Pokračování Textu

Technika nahrávání – mikrofon

Pokud pomineme muzikanta hrajícího na svůj nástroj, pak na začátku nahrávacího řetězce stojí většinou mikrofon. V tomto článku si řekneme, jak ...
Značka Pro Pokračování Textu

Musicograma na míru II: tvorba videa

V minulém článku jsme si ukázali základní pravidla, jak vybrat správnou hudbu na musicogramu a jak ji upravíme. Nyní se podíváme ...
Značka Pro Pokračování Textu

I Am Rosie odhalila nový videoklip s písní Can See You

JakI am Rosie je mladá česká zpěvačka, která se nebojí odlišit a vzbouřit. Není výrazná pouze vzhledem, ale i osobitou ...
Značka Pro Pokračování Textu
Loading...
Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: