Ahoj a vítám Vás u další Chvilky hudební teorie!

Dnes nám půjde o rychlou metodu, díky které si si i začátečník odvodí akordy z téměř jakékoli stupnice a zjistíte tak i tóny, které tvoří akordy. Navíc si ji velmi snadno osvojíte a využijete v mnoha situacích.

Jediné co potřebujete je tužka a proto to může být váš hudební trénink třeba při cestě do školy či zaměstnání.

Proberme si na začátek něco málo názvosloví:

Kvintakordy

Jako základní druh akordů  označujeme akordy tvořené z tercií (někdy se jim říká triády). Základní tvary takových akordů nazýváme kvintakordy. I když neznáte výraz kvintakord, tak jste se naprosto určitě s nějakým setkali. Durové kvintakordy značíme pouze čistým písmenem a případně křížkem, nebo béčkem: C, G, B, Bb, A#, F#, atd. K mollovým kvintakordům se pak za písmeno přidává jedna z následujících značek: Cmoll, Cmi, Cm a nebo C-. Tyhle akordy jsou tím nejzákladnějším a najdete je v každém papírovém i online zpěvníku.

Kvintakord má tři tóny. K základnímu tónu přidáváme dvě tercie, přičemž mezi základním tónem a druhou tercií (nejvyšší tón z trojice) vznikne interval kvinty a proto tento tvar nazýváme kvintakordem.

Doškálnost

Pod termínem doškálnost si můžete představit to, že použité akordy vychází “ze škály”, tedy je tvoří pouze tóny, které obsahuje konkrétní stupnice a naopak. C dur aiolská bude mít tedy jiné akordy než C dur mixolydická, či C dur lydická.

Postup, jak ve stupnici najdeme všechny obsažené akordy a tóny. 

Začneme tím, že si vypíšeme všechny tóny stupnice a použijeme stupnici Cdur jónskou.
Všech sedm tónů stupnice slouží jako základní tóny akordů.

Nyní zjistíme tercii pro každý tón. Postup je snadný – jděte od základního tónu obtón a pro každý základní tón tak najdete jeho tercii. Pokud tóny stupnice napíšeme za sebou, tak bude tercie vždy objedno písmeno (a to jak malá tak i velká tercie).

U druhé, a ještě snazší, metody stačí zjistit první tercii (u prvního akordu) a další tercie pak jednoduše napíšete jako pokračování stupnice (v našem případě od tónu E).

A to je vlastně celé. Třetí akordický tón – kvintu pak zjistíte stejně snadno jako tercii, jedním z obou způsobů, či jejich kombinací.

 

A teď již dáme našim akordům akordické značky.

Jakost akordů poznáme podle velikosti tercie od základního tónu, ale to si můžete přečíst v prvních dílech Chvilky hudební teorie.

Septakordy a další…

Vidíte, že není nutné mít za sebou konzervatoř, abyste zjistili všechny akordy ze stupnice, ale taky z jakých tónů se ty dané akordy skládají. Je samozřejmě taky potřeba vzít do ruky nástroj a zkusit přehrát všechno z papíru, ale k téhle pomůcce můžete sáhnout v podstatě kdykoli a to je velké plus. Můžete také pokračovat dál a místo kvintakordů zjistit všechny průtažné akordy (sus2,sus4) a nemusíte se zastavit ani tam.

Vidíte, že není nutné mít za sebou konzervatoř abyste zjistili všechny akordy z nějaké stupnice, ale taky z jakých tónů se ty dané akordy skládají. Je samozřejmě taky potřeba vzít do ruky nástroj a zkusit přehrát všechno z papíru, ale k téhle pomůcce můžete sáhnout v podstatě kdykoli a to je velké plus. Můžete také pokračovat dál a místo kvintakordů zjistit všechny průtažné akordy (sus2,sus4) a nemusíte se zastavit ani tam.

Na závěr si to ještě shrneme:

Napište za sebou tóny nějaké stupnice, třeba Emoll:  E – F# – G – A – B – C – D.

Pamatujte si, že akordy se tvoří primárně z tercií a ty jsou v diatonických stupnicích objedno písmeno/tón, tedy tóny pro akord Emoll můžeme snadno najít takto: E – F# – G – A – B – C – D. Druhá metoda spočívá v tom, že jakmile zjistíme první tercii u prvního tónu, tak všechny následující tóny budou pouze tóny z původní stupnice, napsané posloupnosti za sebou.

Snad se Vám tahle pomůcka hodí a bude sloužit. Přeji příjemný začátek léta a budu se těšit u dalšího článku.
Vítek

Pořádáme kulturní akci, díl 4 – Všichni hráli na cymbály

Pro návaznost připomenu první díly našeho seriálu Pořádáme kulturní akci (1. díl, 2. díl a 3.díl). V tomto díle se ...
Značka Pro Pokračování Textu
Kytarové solo

Improvizujte jako mistři. Poradíme vám, jak na to, díl I.

Hudba je jazyk a sólová improvizace se dá přirovnat k nenacvičenému přednesu. Jsou v ní věci nahodilé, ale také věci ...
Značka Pro Pokračování Textu

Poprvé ve studiu: jak vzniká nahrávka?

Každého muzikanta, který vejde do nahrávacího studia poprvé, čeká mírný šok - všechny ty drahé mikrofony, sluchátka, monitory, velký mixpult ...
Značka Pro Pokračování Textu
Jake Aarons

„Choďte na hudební akce, seznamujte se a poznávejte lidi z branže,“ radí Jake Aarons, Redakční zpovědnice 3. díl

Několikrát do týdne máte možnost číst články z různých odvětví hudebního světa. Reportáže, rady, návody, rozhovory, zajímavosti a další. Ale ...
Značka Pro Pokračování Textu
Výměna strun na houslích

Výměna strun u smyčcových nástrojů aneb udělejte z nástrojové Škodovky Mercedes

Bezmoc narůstá. Máte krásný nástroj, dobrého učitele a dokonce jste cvičili, ale stejně to nehraje. Co je špatně? Zvažte výměnu ...
Značka Pro Pokračování Textu

5 + 1 tipů, jak zdarma zvýšit dosah na IG

Určitě jste si všimli, že neplacený dosah na sociálních sítí postupně klesá. Nutnost placené reklamy už je téměř samozřejmostí, ale ...
Značka Pro Pokračování Textu
Zpěv

Žádný hudební sluch? – Mýtus!

Už vám někdy někdo řekl, že nemáte hudební sluch? Ať radši nezpíváte, protože vám to nejde? To ale nemusí být ...
Značka Pro Pokračování Textu

„Hrát jen pro sebe je dost krátkozraký a nemyslet na fans se nevyplácí,“ vzkazuje Ricardo Delfino – Redakční zpovědnice, 2.díl

Několikrát do týdne máte možnost číst články z různých odvětví hudebního světa. Reportáže, rady, návody, rozhovory, zajímavosti a další. Ale ...
Značka Pro Pokračování Textu

Pořádáme kulturní akci, díl 3 – Kdo tohle všechno zaplatí?

V prvních dvou dílech seriálu Pořádáme kulturní akci (1. díl a 2. díl ) jsme se zamýšleli nad otázkami jako ...
Značka Pro Pokračování Textu
Loading...
Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: