Hudba je jazyk a sólová improvizace se dá přirovnat k nenacvičenému přednesu. Jsou v ní věci nahodilé, ale také věci o které se můžete opřít a které je možné zdokonalovat. Stejně jako v monologu, tak i v hudební improvizaci máte šanci zapůsobit mnohými emocemi. Můžete být vtipní, smutní, romantičtí nebo naštvaní. Pokud ale k improvizaci přistupujete ledabyle, vaši posluchači si odnesou špatný zážitek z nezkušené improvizace bez cíle a náboje.

Je mnoho způsobů jak přistupovat k tréninku a zlepšení vašich improvizačních schopností a toto je pár mých rychlých tipů, na které se zaměřte při cestě za zdokonalením. 

Kytarové solo

Technika hry

K improvizaci potřebujete určitou míru technické zdatnosti. Každý nástroj má své speciální techniky, ale ve většině případů potřebujete vycvičené ruce a prsty.  

Jak moc? To je na vás. Vůbec nepotřebujete být technický virtuóz, ale abyste působili s nástrojem přesvědčivě, měli byste mít něco odcvičeno a odehráno. Čím víc jste na nástroji doma, tím lépe na něj přenesete vlastní hudební nápady a tím lépe zapůsobíte. To ale neznamená, že se nemůžete pokoušet improvizovat a vymýšlet si melodie již od raných začátků. Naopak to vřele doporučuji.

Pokud chcete být v improvizaci obratní, vyplatí se pracovat na základech, protože to je první věc, která je na improvizaci jistá. Když vezmu jako příklad kytaru, jde o základní techniky jako různé druhy vibráta, vytahování strun, změny polohy, přeskakování strun, rychlost hraní a kvalita tvorby tónu. Každý nástroj má samozřejmě svá vlastní cvičení a každou takovou techniku je pak dobré cvičit separátně od ostatních a ve všech možných pozicích na vašem nástroji. Tak se připravíte na různé druhy situací a problémů, které při improvizaci vzniknou.

Opakování matka moudrosti aneb nezapomeňte na repetice

To co dělá z náhody záměr bývá často nějaká forma repetice a to stejné platí pro improvizaci. Jakmile něco zacyklíte, dostane to rytmus a v rytmu se lidský mozek přímo vyžívá, což je další klíč ke zlepšení dojmu z vaší hry. Ať už zopakujete tři poslední tóny a nebo celou frázi, vaše hraní pak působí mnohem promyšleněji. 

Repetice legitimizuje téměř cokoli a divili byste se, kolik chyb s ní můžete zamaskovat a kolik nových nápadů z ní vznikne. Samozřejmě nic se nemá přehánět. I repetice podléhají dobrému vkusu, ale pokud máte pocit, že jen tak bloudíte po nástroji a po stupnicích, trénink repetic je jeden z nejlepších nástrojů jak z toho ven.

Cit pro rytmus

 Základem hudby obecně je rytmus a pokud hrajeme melodii nebo sólo rytmické (časové) složení melodie je velmi důležité. Je nutné si vypěstovat cit pro časové dělení jednotlivých not a dělení rytmu celé písně, abyste hráli co nejvíc přesně a také abyste se orientovali a vždy se chytli na první dobu.

Rytmus můžete trénovat v podstatě kdekoli, při poslouchání oblíbené hudby se zaměřte na její rytmické pojetí. Nejdřív se chyťte tempa a ťukejte si, poté vyťukejte například rytmus kytarového sóla nebo zpěvové linky a pak zkuste zaťukat třeba rytmus kytarového sóla anebo zpěvové linky. I bez hudby si můžete na sucho trénovat dělení not či si vymýšlet rytmy, stačí dupat a tleskat.

Zkuste také použít tóny z nějaké cizí melodie v původním pořadí a pouze je jinak rytmicky poskládat – dejte tónům jiné trvání. Samozřejmě pokud vytvoříte nějaký rytmus, tak je potřeba umět ho zopakovat dle potřeby.

Nezapomínejte na rytmus. Jeho rozvíjení je stejně důležité jako gradace v melodii.

Potichu nebo nahlas? 

Další věc na které můžete pracovat je dynamika vašeho hraní. Čím větší máte dynamický rozsah, tedy schopnost hrát potichu a nahlas, tím více emocí do vašeho výkonu přidáte. Umět věci vygradovat, hrát dojemně anebo naopak agresivně je jeden z dalších pilířů improvizace a hudby obecně.

Zaměřte se na oba extrémy. Věnujte čas cvičení dynamiky a vše hrajte jak potichu, tak velmi nahlas. Cvičte zesilování a zeslabování na různých časových úsecích, ať už velmi pozvolné, či skokové změny dynamiky. Cvičte také akcenty. Akcent je tón, který je hlasitější než zbytek tónů ve skupince či v taktu. Akcenty mají velké rytmické využití, ale umět dát důraz – zatěžkat konkrétní tón se samozřejmě hodí i při melodickém frázování.

Dynamika klade velké nároky na techniku hry. Je obtížné hrát rychle, přesně a zároveň potichu či hodně nahlas. Je proto potřeba co nejvíc opouštět svoji komfortní zónu a trénovat v různých úrovních hlasitosti. Je to další věc, která vám dovolí budovat atmosféru.

Nebojte se pomlk a dlouhých tónů

Jedna neblahá věc, která je občas u hráčů k vidění je snaha o hru co nejvíce tónů v co nejkratší čas. Jenže pomlky mají často větší sílu než zahrané tóny. Využíváním pomlk budujete napětí, necháváte hudbu dýchat, zvětšujete dopad tónů, které přijdou po pomlce, a v neposlední řadě také zlepšujete frázování. Zvlášť krátké frázovací pomlky vám pomohou k mnohem lepší artikulaci v improvizaci. Nabízí se opět analogie s lidskou řečí, kdy nevědomky děláme krátké pauzy a výdechy mezi slovy, ale zároveň také děláme dramatické pauzy.

Občas také není od věci se při hraní zastavit a dát lidem k ochutnání jeden dlouhý tón, jehož přínosy jsou podobné jako u pomlk. Je potřeba si ten tón pořádně užít. Klidně to můžete až přehnat a zkoušet co se stane, ale to platí pro všechno v dnešním článku.

V dnešním díle jsme se zaměřili především na body spjaté s technikou hry. Tedy s tím, jak ovládáte svůj nástroj. Nicméně znám mnoho hudebníků, kteří jsou i dost technicky vyhraní, ale přesto nejsou ochotní improvizovat.

Improvizace totiž není jen stav prstů, ale také stav myšlení. Proto se v dalším díle podíváme na možnosti jak lze zlepšit vaší schopnost koncetrace, představivosti, hudební paměti, jak se nebát chyb a jak se inspirovat u ostatních.

A jaké jsou Vaše metody pro zlepšení improvizačních schopností? Co byste poradili naprostému začátečníkovi, který chce začít s improvizací na váš nástroj? Těším se na všechny Vaše komentáře a již brzo u dalšího dílu.

Vít Fučík

Dostaňte vaši hudbu do obchodů. Bandzone a Soundreef oznámili spolupráci

Už jste se zapojili do nového projektu Bandzone.cz a Soundreef? Michal 'Majkláč' Novák a David Malina vám v rozhovoru přinášejí ...
Značka Pro Pokračování Textu
Natáčení videoklipu - kamera

Na co myslet, než zapnete kameru – Natáčíme videoklip, díl I

Videoklip je snem asi každé kapely. Třešnička na dortu za veškerou prací okolo hudební tvorby, zároveň také vizitka a výkladní ...
Značka Pro Pokračování Textu
Billie Eilish

Teprve 18letá Billie Eilish nazpívá úvodní skladbu k chystané bondovce Není čas zemřít

Americká zpěvačka Billie Eilish je nejmladší v historii, kdo složil a nazpíval úvodní píseň do série o 007.  ...
Značka Pro Pokračování Textu
Poopeek 2020 - promo

Jak správně a efektivně bookovat koncerty? Poopeek vám poradí!

Poopeek - webová bookingová platforma startuje lednovou roadshow se sedmi zastávkami v ČR a dvěmi na Slovensku. Kromě představení samotné ...
Značka Pro Pokračování Textu
Mixážní pult - ekvalizér

Technika nahrávání – ekvalizér

V dnešním článku si povíme něco o jednom z nejmocnějších nástrojů, které se využívají v hudebních studiích. Řeč bude o ...
Značka Pro Pokračování Textu

„Důležité jsou kontakty i známosti“, říká Kateřina Šimková, Redakční zpovědnice 5. díl

Pravidelně vám přináší rozhovory s jednotlivými členy redakce. Na paškál si vzala Ricarda, Janu i Jakea, se kterými se bavila ...
Značka Pro Pokračování Textu

Nová skladba? Osvědčené tipy na efektivitu při učení

Na vánoční svátky jsem dostala spoustu nových skladeb a nastalo tím mé neoblíbené období. Je volno, ale v tom tkví ...
Značka Pro Pokračování Textu
Aurora

Keychange – feministický nátlak na dramaturgy nebo motivace pro budoucí generace?

Hudební publicisty, hudebníky i spotřebitelskou veřejnost od poloviny roku 2018 názorově rozděluje kampaň za rovnoprávnost na hudebním poli - Keychange ...
Značka Pro Pokračování Textu

Vánoční hit Last Christmas oslavil 35 let a nadělil si videoklip ve 4K

O tom, že na slavném songu Wham! ulpělo několik zrnek prachu, není pochyb. Ačkoliv videoklip rotuje pravidelně každé Vánoce napříč ...
Značka Pro Pokračování Textu
Loading...
Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: