Bezmoc narůstá. Máte krásný nástroj, dobrého učitele a dokonce jste cvičili, ale stejně to nehraje. Co je špatně? Zvažte výměnu strun!

Jak správně vyměnit struny?

Dnešní článek je technologicky pokročilejší a obsahuje i návodné video – ale pro ty méně zdatné v angličtině a další, kteří nesnášejí sledování pohyblivých obrázků, celou záležitost ještě popíši slovy. 

Prosím vás, nejsem guru. Jsem jenom houslistka. Zatím hraju 25 let, z toho mi prvních 10 let měnili struny rodiče, kteří mě shodou okolností na housle i hrát. Čili popíši sice z nemalé, ale stále jen vlastní zkušenosti, výměnu strun u houslí. Předpokládejme, že u dalších strunných nástrojů to bude podobné. 

Vybíráme struny

Trh nabízí nespočet značek a téměř všechny deklarují totéž: úžasný zvuk (většinou brilantní nebo naopak tajemný – představme si pod tím cokoli, perfektní odezvu a ještě se prsty nenadřou, protože všude je přece měkký dohmat.

A všechny struny mají samozřejmě dlouhou výdrž.

Kde je pravda?

Všechny struny nemají dlouhou výdrž, krásnou odezvu, brilantní a jasný zvuk, ani příjemně měkký dohmat. Většinou, když mají jedno, to druhé jim chybí. A to, že jedny struny pasují skvěle na jeden nástroj, neznamená, že fungují stejně dobře u druhého. A tím nemyslím případ, že si dáte kytarové struny na housle.

Na to, které struny jsou právě pro váš nástroj dokonalé, si musí každý přijít nakonec sám. Ovšem v zásadě je dobré se zorientovat v základním rozdělení strun a v tom, co zhruba můžeme od takových strun očekávat. 

Struny tedy dělíme na kovové, syntetické a střevové. 

Jak se uvádí na stránkách Servisprohudebniky.cz: „Dělení strun se nejčastěji vytváří na základě elementárního stavebního prvku struny – jádra. Jádro se dále upravuje, zpracovává a opřádá speciálním vinutím z různých materiálů. Vinutí má zvýšit hmotnost struny na požadovanou míru a současně příliš nezvětšit její průměr. Provedení jádra je z akustického hlediska základním stavebním prvkem struny, vinutí pak neméně důležitým.

Citovaný článek nabízí široký vhled do tajů charakteristik typů strun. Pro naše potřeby stačí toto stručné shrnutí:

Kovové struny mají většinou jasný a znělý, i velmi ostrý a hlasitý zvuk. Jsou tvrdší, tedy se hodí pro hráče, kterým nebude chybět měkký dohmat. Takové struny jsou pevné, odolné a relativně levné. Drží stabilně ladění.

Střevové struny se vyrábí z jehněčích nebo telecích střev. Nabízí měkký dohmat a specifický zvuk, který vyhledávají většinou hráči historických nástrojů a milovníci autenticky prezentované staré hudby. Nevýhodou těchto strun bývá, že vzhledem ke své živočišné podstatě více reagují na teplotní a vlhkostní výkyvy venkovního prostředí, a proto zpravidla nedrží stabilně ladění a mají kratší životnost. 

Na tomto místě bych ráda poznamenala, že tyto struny nejsou vhodné k obdarování vašeho přítele – hudebníka vegana, to si zapamatujte. 

Při hraní středověké hudby využijete zvuk střevových strun. Typický příklad využití uvidíte ve videu výše.

Syntetické struny mají snahu imitovat struny střevové. Jsou bohatší na alikvóty a dosáhnete s nimi barevnějšího zvuku. Určitou podobnost shledávají ale i se strunami kovovými a to zejména v provozních vlastnostech. Jsou trvanlivější, odolnější a v ladění stabilnější. Tyto struny mají většinou nylonové jádro, které je opředené z různé směsice kovů, často se používá i obyčejný hliník – proto máme po hraní tak často černé prsty. Syntetické struny představují pro standardního profesionála ideální poměr cena – výkon, a zároveň ano, nabízí měkký dohmat! Osobně volím zásadně syntetické struny. 

Navíjíme struny

Když měním struny na svých houslích, většinou vyměním jednu opotřebovanou sadu za novou. Není ale vhodné je vyměnit všechny naráz, protože jednak byste mohli zapomenout, kam se ta která struna navíjí, a dalším nebezpečím je riziko pádu kobylky v případě smyčcových nástrojů. V neposlední řadě je nástroj na určitý tlak strun zvyklý, a tak by kromě kobylky mohla spadnout i duše. Měňte tedy jednu strunu po druhé, maximálně dvě naráz. 

Já osobně si na navinutí a celkové doladění svého nástroje vyhradím většinou půl den. Struny tedy natahuji a dolaďuji po krůčcích, aby si na natažení postupně zvykly. Slyšela jsem dost historek o tom, jak někomu do obličeje vystřelila příliš prudce natažená nová struna, abych to chtěla pokoušet.

Struny na violoncello

Pokud si opotřebovanou sadu schovávám jako záložní nouzovou, struny nejdříve očistím a až potom schovám. Většinou je dávám do obalů od nových strun. Je to docela praktické. Potřebujete-li promazat kolíky, učiňte tak nyní. Jakmile jednou natažené nové struny sundáte, automaticky hodně ztratí na svých dobrých vlastnostech a opotřebují se vám rychleji).

Při této příležitosti je také ideální si důkladněji vyčistit hmatník a vůbec celé housle, jak je patrné na videu. K čištění hmatníku a strun ráda používám prostředek určený původně pro kytaristy – Fast Fret od GHS. Doporučil mi jej jeden profesionální orchestrální hráč za dob mých studií na konzervatoři. 

Pečujeme o struny

Když jsme si struny vybrali a navinuli, dodám pár slov k péči o ně. Struny vám, bez ohledu na to, z jakého jsou vyrobeny materiálu, vydrží déle, pokud je budete pravidelně po hraní otírat vodou nebo lihem navlhčeným hadříkem – zejména pokud se vám ruce mají tendenci potit. Pot totiž povrch strun narušuje. 

Netřeba snad připomínat, že je vhodné si před každým hraním mýt ruce. Struny nepotřebují být obaleny stopami nečistot z okolního prostředí, ani neocení zbytky z vašeho nedělního oběda.

Tu a tam si je (a s nimi celý hmatník) projedu výše zmíněným přípravkem Fast Fret – na takto opečované a vyčištěné struny se mi totiž velmi příjemně hraje. 

A struny znovu měníme

Pravidelná výměna strun závisí na tom, jaký konstrukční typ strun zvolíte a jak často hrajete – profesionálové je mění jednou za 3 – 6 měsíců, ale běžnému hráči může stačit i interval jednou za rok. 

A kde je ten Mercedes?

Pravda je taková, že zkrátka někdy naše hra ztrácí na kvalitě ne proto, že jsme tak neschopní a náš nástroj je na odpis, ale proto, že máme příliš ohrané struny. Mějme to na paměti, protože struny dělají pro zvuk opravdu hodně. A o kvalitní zvuk nám jde v hudbě především.

Tak vzhůru do hraní!

Heidi

Festival Sziget

Máte kapelu? Je tu šance zahrát si na obřím festivalu Sziget

Příležitost zahrát si na statisícovém festivalu v zahraničí, na prestižním Szigetu, se nabízí všem hudebníkům z České republiky. Do konce ...
Značka Pro Pokračování Textu

Dostaňte vaši hudbu do obchodů. Bandzone a Soundreef oznámili spolupráci

Už jste se zapojili do nového projektu Bandzone.cz a Soundreef? Michal 'Majkláč' Novák a David Malina vám v rozhovoru přinášejí ...
Značka Pro Pokračování Textu
Natáčení videoklipu - kamera

Na co myslet, než zapnete kameru – Natáčíme videoklip, díl I

Videoklip je snem asi každé kapely. Třešnička na dortu za veškerou prací okolo hudební tvorby, zároveň také vizitka a výkladní ...
Značka Pro Pokračování Textu
Billie Eilish

Teprve 18letá Billie Eilish nazpívá úvodní skladbu k chystané bondovce Není čas zemřít

Americká zpěvačka Billie Eilish je nejmladší v historii, kdo složil a nazpíval úvodní píseň do série o 007.  ...
Značka Pro Pokračování Textu
Poopeek 2020 - promo

Jak správně a efektivně bookovat koncerty? Poopeek vám poradí!

Poopeek - webová bookingová platforma startuje lednovou roadshow se sedmi zastávkami v ČR a dvěmi na Slovensku. Kromě představení samotné ...
Značka Pro Pokračování Textu
Mixážní pult - ekvalizér

Technika nahrávání – ekvalizér

V dnešním článku si povíme něco o jednom z nejmocnějších nástrojů, které se využívají v hudebních studiích. Řeč bude o ...
Značka Pro Pokračování Textu

„Důležité jsou kontakty i známosti“, říká Kateřina Šimková, Redakční zpovědnice 5. díl

Pravidelně vám přináší rozhovory s jednotlivými členy redakce. Na paškál si vzala Ricarda, Janu i Jakea, se kterými se bavila ...
Značka Pro Pokračování Textu

Nová skladba? Osvědčené tipy na efektivitu při učení

Na vánoční svátky jsem dostala spoustu nových skladeb a nastalo tím mé neoblíbené období. Je volno, ale v tom tkví ...
Značka Pro Pokračování Textu
Aurora

Keychange – feministický nátlak na dramaturgy nebo motivace pro budoucí generace?

Hudební publicisty, hudebníky i spotřebitelskou veřejnost od poloviny roku 2018 názorově rozděluje kampaň za rovnoprávnost na hudebním poli - Keychange ...
Značka Pro Pokračování Textu
Loading...
Hledáme hudební redaktory

Přihlašte se k odběru novinek z hudebního světa muzikantiakapely.cz

Zásady ochrany osobních údajů.
Používáme ověřený mailingový program MailChimp


Partneři: